Διεθνής Έκθεση Αρχιτεκτονικής Μπιενάλε, Βενετία : Η Ελληνική συμμετοχή «Κιβωτός, Παλιοί Σπόροι για Νέες Καλλιέργειες», επιχειρεί να αναδείξει μια διευρυμένη «ευθύνη» της αρχιτεκτονικής , πέρα από τα όρια του κτιριακού κελύφους. Για το θέμα έγινε και σχετική ανάρτηση στον παρόντα ιστότοπο, στις 23.6.2010.Σημειώνει το πρόγραμμα της ελληνικής ομάδας, που έχει ως επιτρόπους τους Φοίβη Γιαννίση και Ζήση Κοτιώνη :
«………Η ευθύνη της αρχιτεκτονικής υπερβαίνει τα όρια του κτηριακού κελύφους. Ορίζεται εκ νέου ως σχεδιασμός και πρακτική διαχείρισης των εδαφών. Το έδαφος είναι καλλιέργεια: καλλιέργεια σπόρων και φυτών αλλά και καλλιέργεια πολιτισμού (culture), συσχετίσεων, επικοινωνίας, ανταλλαγών. Η αρχιτεκτονική των καλλιεργειών, η μορφοποίηση των τοπίων, ο καθορισμός της «επιτελεστικότητας» εντός δεδομένων χωρικών πεδίων, κατάγονται από τα προγράμματα που ονομάζουμε σπόρους και εν γένει φυτογενετικό υλικό.
Η πρόταση της «Κιβωτού» επιχειρεί να αναδείξει με συναισθητικό τρόπο (synaesthesia) την σχέση ανάμεσα στο φυτογενετικό υλικό και τους σπόρους που καλλιεργούνται, με το είδος του τοπίου και του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζούμε και τον τρόπο που μεταβολιζόμαστε. Ο ίδιος ο μεταβολισμός δεν είναι βιολογικό αλλά πολιτισμικό γεγονός. Η κιβωτός που εγκαθίσταται στο ελληνικό περίπτερο γίνεται ένας πυκνωτής – αρχείο σπόρων και ταυτόχρονα ένα πεδίο ενημέρωσης και ανταλλαγής φυτογενετικού υλικού. Από την άλλη, η κιβωτός είναι μια κουζίνα, χώρος μεταποίησης των σπόρων σε φαγητό. Η εστίαση φέρνει κοντά τους ανθρώπους και η αρχιτεκτονική συντάσσει αυτή την εγγύτητα. Οι σπόροι συσσωρεύονται αναδεικνύοντας την πλούσια ελληνική βιοποικιλότητα. Η ευθύνη ανάδειξης, διάσωσης και ολοκλήρωσης της βιοποικιλότητας μέσα στο σύγχρονο αγροτικό-μητροπολιτικό τοπίο, αναλαμβάνεται συμβολικά μέσα από τη δημιουργία και τη λειτουργία της ελληνικής κιβωτού σπόρων-διατροφής, στη 12η Διεθνή Έκθεση Αρχιτεκτονικής Μπιενάλε της Βενετίας»....
Η ελληνική συμμετοχή στη Μπιενάλε συνιστά αναμφίβολα μια «έξοδο» της αρχιτεκτονικής από τα στερεότυπα καλούπια της, μια διεύρυνση του ρόλου της, μια αναγνώριση των διασυνδέσεών της με αρκετά που θεωρούνται ως «μη Αρχιτεκτονική». Είναι ένα άλμα οικολογικοποίησης, που πραγματοποιείται μάλιστα σε μια κατάλληλη χρονική στιγμή – όπως είναι το 2010,έτος προστασίας της παγκόσμιας βιοποικιλότητας.
Όμως βιοποικιλότητα – στο πεδίο των φυτών - δεν είναι μόνο τα είδη αλλά και οι ποικιλίες που ενυπάρχουν σ’ αυτά. Ο δε «γενετικός πλουραλισμός» στον πλανήτη και στις επί μέρους χώρες, δεν συγκροτεί μόνο μια αισθητική πολυμορφία ή μια συνθήκη ύπαρξης πολλών ζωϊκών οργανισμών, αλλά και ένα εργαλείο για μια άλλου τύπου γεωργική ανάπτυξη. Για μια ανάπτυξη σε αντίθεση με τις τυχοδιωκτικές «νεοπλασίες» της βιοτεχνολογίας αλλά και τις επεμβάσεις της βιομηχανοποιημένης γεωργίας, που περιορίζουν τον αριθμό των αξιοποιούμενων γεωργικών ειδών.
Στην Ελλάδα η οργάνωση ΠΕΛΙΤΙ, στην οποία πρωτοστατεί εδώ και χρόνια ο Παναγιώτης Σαϊνατούδης, διοργανώνει κάθε χρόνο μια συγκέντρωση ανταλλαγής σπόρων από τοπικές ποικιλίες φυτών, συμβάλλοντας στη διατήρηση μορφών ποιοτικής παραγωγής αλλά και ενεργοποιώντας την υπόθεση της περιφρούρησης της βιοποικιλότητας. Πρόσφατα αυτή η «χειροποίητη» και «γειωμένη» οργάνωση - η σαφώς διακριτή από κάποιες επιδοτούμενες και προγραμματοφάγες – επιχειρεί να συλλέξει πόρους για να χτίσει γραφεία στο Παρανέστι του Νομού Δράμας και ταυτόχρονα ένα χώρο για τη φύλαξη των σπόρων. Το ΠΕΛΙΤΙ (www.peliti.gr)ζητά οικονομική ενίσχυση αλλά και «ζωντανή» εργασία (μπετατζήδων,πλακάδων, υδραυλικών κλπ) από εθελοντές που καταλαβαίνουν τη σημασία αυτής της υπόθεσης.
Όσοι επιθυμούν μπορούν να καταθέσουν οικονομική συνδρομή στην Αγροτική Tράπεζα Ελλάδος (A.T.E).
Αριθμός λογαριασμού: 198 04 003033 49.
Δικαιούχος: "Εναλλακτική Κοινότητα Πελίτι".
Χρήματα μπορούν να κατατεθούν και από το εξωτερικό στα παρακάτω
στοιχεία: IBAN: GR21 0430 2120 0019 8040 0303 349
BIC: ABGRGRAA
ή με ταχυδρομική επιταγή στη διεύθυνση :
Πελίτι,Μεσοχώρι Παρανεστίου,Τ. Κ. 66035 Παρανέστι
YΓ. Η φωτογραφία προέρχεται από διαγωνισμό "καρπουζο-ποίησης" στην Πολωνία...Έναν διαγωνισμό με πλάκα αφενός και με καλλιτεχνικκό αποτέλεσμα αφετέρου....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου