του Κώστα Μαυρίδη*
Η Κατοχύρωση του χαλλουμιού από την ΕΕ διανοίγει μεγάλες οικονομικές προοπτικές και ταυτοχρόνως παρέχει την προστασία του, όπως επιβάλλεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για όλα τα Προστατευόμενης Ονομασίας Προϊόντα (ΠΟΠ). Το ζητούμενο είναι η Κυβέρνηση του ενδιαφερόμενου κράτους-μέλους να αξιοποιήσει το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο. Η στάση του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας και του αρμόδιου Υπουργού για το θέμα υπήρξε απογοητευτική εξαρχής και μέχρι σήμερα προσαρμοστική προς το κατοχικό καθεστώς, παρά την νέα παρανομία του κατοχικού καθεστώτος με εισαγωγή προβάτων που εντοπίσαμε. Παραθέτουμε ονόματα και χρονολογίες, επιδιώκοντας να αλλάξουν στάση αντί να σιωπούν.
Το αίτημα για κατοχύρωση του χαλλουμιού υπεβλήθη στην Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) το 2014. Εντός ενάμισι έτους, η διαδικασία ολοκληρώθηκε και η Νομική Υπηρεσία της ΕΕ απέστειλε τον Κανονισμό για κατοχύρωση του χαλλουμιού στο Γραφείο του Προέδρου της Ευρωπ. Επιτροπής για την τυπική του υπογραφή. Εκεί, η κατοχύρωση προσέκρουσε σε «πολιτικά» εμπόδια από τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Κυπριακού K. Bjornsson – ορκισμένο εχθρό της Κυπριακής Δημοκρατίας--, ο οποίος απαιτούσε «την ικανοποίηση των Τουρκοκυπρίων» στο πνεύμα της δήλωσης «Κοινής Αντίληψης» Αναστασιάδη-Ακκιντζί (Ιούλιο 2015), η οποία συνέδεσε την κατοχύρωση του χαλλουμιού με την λύση στο Κυπριακό!
Ωστόσο, η Νομική Υπηρεσία της ΕΕ αποφάνθηκε τότε ότι τέτοιες «πολιτικές ενστάσεις» παραβίαζαν την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και η κατοχύρωση έπρεπε να προχωρήσει, καθώς η Κυπριακή Κυβέρνηση μπορούσε να προσφύγει στο Δικαστήριο της ΕΕ (όπως προσωπικά την παρότρυνα). Στην Λευκωσία όμως σιωπούσαν αφού ήταν ο Αναστασιάδης που είχε ήδη πέσει στην παγίδα της «συναντίληψης». Έτσι φτάσαμε στο Νιόβρη 2019, όταν ο αρμόδιος Υπουργός επέμενε να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις του κατοχικού καθεστώτος, αλλά λόγω ισχυρών νομικών αντιδράσεων το θέμα ανεστάλη έως ότου αλλαγή προσώπων το επέτρεψε. Χαρακτηριστικά, η υπόδειξη των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών για εφαρμογή της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας («European Union’s Law») στην παραγωγή του χαλλουμιού με ίδιο τρόπο σ΄ όλη την Κύπρο, όπως ισχύει σε όλα τα κατοχυρωμένα προϊόντα στην ΕΕ, παραγκωνίστηκε από τον Υπουργό και προσαρμοστήκαμε στις απαιτήσεις του κατοχικού καθεστώτος για πιο χαλαρές προϋποθέσεις και ελέγχους στα κατεχόμενα από όσα ισχύουν στις ελεύθερες περιοχές! Οι προϋποθέσεις και έλεγχοι που τελικά περιλαμβάνονται στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για παραγωγή του χαλλουμιού στα κατεχόμενα προέκυψαν λόγω απαίτησης κυρίως άλλων Κυβερνήσεων.Τους τελευταίους μήνες ξεκίνησε μια κατάφωρη παρανομία μεταφοράς προβάτων από την Τουρκία στα κατεχόμενα (δόθηκαν κυρίως σε έποικους) για την παραγωγή χαλλουμιού, παραβιάζοντας διάφορες ευρωπαϊκές νομοθεσίες: η εισαγωγή τέτοιων ζώων από την Τουρκία οπουδήποτε στην ΕΕ απαγορεύεται, η απευθείας εισαγωγή οποιουδήποτε προϊόντος στα κατεχόμενα απαγορεύεται, ενώ η χρησιμοποίηση γάλακτος από τα εισαγόμενα πρόβατα και διασταυρώσεις τους για παραγωγή χαλλουμιού παραβιάζει τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό. Υπέβαλα ήδη καταγγελία στην ΕΕ, αλλά ενόσω η Κυπριακή Κυβέρνηση σιωπά, είμαστε χαμένοι. Μεταξύ άλλων, χάθηκε η δυνατότητα να αναδειχθεί η αρμοδιότητα της ευρωπαϊκής Κυπριακής Δημοκρατίας στα κατεχόμενα, φέρνοντας τους Τουρκοκύπριους σε σύγκρουση με το κατοχικό καθεστώς και τους έποικους. Πάντως, ερωτηθείς τις προάλλες ο αρμόδιος Υπουργός για το θέμα, ανέφερε ότι «όλα πάνε ομαλά»!
Κώστας Μαυρίδης, Ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ (S&D), Πρόεδρος Πολιτικής Επιτροπής για την Μεσόγειο
ΠΗΓΗ SIGMALIVE
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου