ΟΧΙ

ΟΧΙ
ΟΧΙ και από τους Γερμανούς ΦΙΛΟΥΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Παρασκευή, 4 Ιουλίου 2014

H ελληνική ναυτοσύνη που χάνεται


Εισήγηση του βουλευτή Κυκλάδων Νίκου Συρμαλένιου στη Βουλή

Τα τελευταία τριάντα χρόνια παρατηρείται δραματική μείωση των θέσεων εργασίας από 80.000 περίπου τη δεκαετία του 1980 σε 14.000 σήμερα, ενώ με βάση τα επίσημα στοιχεία υπάρχουν πάνω από 5.000 άνεργοι ναυτικοί, ποσοστό που ξεπερνά το 30%. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία της ΠΝΟ και των ναυτεργατικών σωματείων η πραγματική ανεργία είναι πολύ μεγαλύτερη και ανέρχεται τουλάχιστον σε 10.000 άτομα, καθώς στο ΓΕΝΕ εγγράφεται μόνο ένας στους τέσσερις ανέργους, ενώ παράλληλα η συντριπτική πλειοψηφία των ανέργων ναυτικών δεν συμπληρώνει καν τις προϋποθέσεις για τη λήψη της επιδότησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τετρακόσιοι σαράντα ναυτικοί από το σύνολο των επίσημα εγγεγραμμένων είχαν το δικαίωμα επιδότησης, ενώ το επίδομα ανεργίας των ναυτικών υπολείπεται κατά πολύ ακόμα και από το μειωμένο επίδομα που τα τελευταία μνημονιακά χρόνια παίρνουν οι άνεργοι των άλλων κλάδων της ελληνικής οικονομίας. Το εν λόγω επίδομα ανέρχεται στο ποσό των 293 ευρώ για τους έγγαμους και 235 ευρώ για τους άγαμους.
Την ίδια στιγμή τα πλοία με ελληνική σημαία  απασχολούν κατά μέσο όρο τρεις έως τέσσερις Έλληνες ναυτικούς, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός των χαμηλόμισθων αλλοδαπών είναι 18 άτομα. Αυτό σημαίνει ότι και μόνο τα πλοία με ελληνική σημαία να χρησιμοποιούσαν ελληνικά πληρώματα, τότε θα είχαν δημιουργηθεί περίπου μόνο 14750 θέσεις ακόμη για Έλληνες ναυτικούς.

Σε αυτό το πλαίσιο σημειώνουμε τις δεκάδες φοροαπαλλαγές των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, μερικές από τις οποίες ερευνά και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και γι’ αυτό ζητήσαμε επανειλημμένως με ερωτήσεις Βουλευτών μας να κατατεθούν τα έγγραφα και η σχετική αλληλογραφία μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κάτι που  και η Κυβέρνηση, κατά παράβαση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, αρνείται να παραδώσει και το κρατά ως επτασφράγιστο μυστικό».
«Η κυβέρνηση με το νόμο 4150 προσπάθησε ανεπιτυχώς να θεσμοθετήσει τις ατομικές συμβάσεις εργασίας στα κατώτερα πληρώματα άνω των τριών χιλιάδων κόρων και στα σκάφη αναψυχής, αλλά δεν τα κατάφερε διότι η διάταξη με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ πήγε σε ονομαστική ψηφοφορία και καταψηφίστηκε. Το αποτέλεσμα αυτό ήταν μία νίκη της δημοκρατίας, των εργατικών δικαιωμάτων του ναυτεργατικού κινήματος. Επίσης, αποτέλεσε μία δεινή ήττα της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και της Κυβέρνησης και βεβαίως και των εφοπλιστών που πρωτοστάτησαν για την υπερψήφισή της. Παρ’ όλα αυτά, η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επαναφέρει σε κάθε περίπτωση, υπακούοντας πιστά στα κελεύσματα των Ελλήνων Εφοπλιστών, οι οποίοι ερμηνεύουν σκόπιμα τις ατομικές συμβάσεις ως κίνητρο καταπολέμησης της ανεργίας, διότι με το κόστος της εργασίας των αλλοδαπών θα ανοίξει τάχα ο δρόμος σε χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Η ρύθμιση αυτή, αν τελικά περάσει, θα ανοίξει το δρόμο για ανάλογες ρυθμίσεις και για τους αξιωματικούς. Άλλωστε, η μείωση του μισθολογικού κόστους των ναυτικών έχει μπει στο στόχαστρο της Κυβέρνησης και των εφοπλιστών που κατάφεραν με το τελευταίο μεσοπρόθεσμο να θεσμοθετήσουν τις επιχειρησιακές συμβάσεις στην ακτοπλοΐα, ανοίγοντας το δρόμο στην κατάργηση κλαδικής σύμβασης που ισχύει μέχρι τέλος του έτους. Γίνεται κατανοητό ότι εάν τελικά εφαρμοσθεί αυτό, θα εφαρμοσθεί με σωματεία τα οποία θα έχουν την απόλυτη έγκριση των πλοιοκτητών και έτσι θα μειωθεί το μισθολογικό κόστος.
Επίσης, με το νόμο 4150 μειώνεται δραστικά η οργανική σύνθεση των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας από την 1η Νοεμβρίου έως τις 31 Μαρτίου, αφήνοντας ουσιαστικά για πέντε μήνες τα πλοία με προσωπικό ασφαλείας».
«Πώς αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, την ελληνική ναυτιλία με ελάχιστη προστιθέμενη αξία στα ελληνικά ναυπηγεία που φυτοζωούν, με συνεχή μείωση των πλοίων με ελληνική σημαία, με συνεχώς μειούμενες τις θέσεις απασχόλησης των Ελλήνων ναυτικών και με ελάχιστα φορολογικά έσοδα στα ταμεία της χώρας; Επίσης, κύριε Υπουργέ, αν νομίζετε ότι λύνεται το πρόβλημα με το σχέδιο προεδρικού διατάγματος, που μόλις χθες ήλθε στη δημοσιότητα, για τη δυνατότητα εξέλιξης σε πλοιάρχους ή και σε κυβερνήτες θαλαμηγών αποφοίτων των σχολών με χαμηλότερα προσόντα, μάλλον αυταπατάσθε αφού το πρόβλημα δεν είναι με ποια προσόντα γίνεσαι κυβερνήτης, αλλά αν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις εργασίας να καλυφθούν από Έλληνες ναυτικούς».
«Ρωτάμε, λοιπόν τα εξής: Προτίθεσθε να ανοίξετε έναν διάλογο για την τροποποίηση του όρου 8 του νομοθετικού διατάγματος 2687/53 και για τις εγκριτικές πράξεις που δίνουν τη δυνατότητα να μειώνεται η σύνθεση των Ελλήνων ναυτικών στα ελληνικά πλοία; Σκοπεύετε να επανεξετάσετε και να καταργήσετε τις ρυθμίσεις που μειώνουν δραστικά θέσεις εργασίας στην ακτοπλοΐα; Θα προχωρήσετε στην αναδιοργάνωση του πρώην ΓΕΝΕ -σήμερα ΟΝΝΕ- έτσι ώστε να αποκτήσουν ουσιαστικές αρμοδιότητες σε όλο το φάσμα των προσλήψεων και των ναυτολογήσεων; Θα τροποποιήσετε το Προεδρικό Διάταγμα 64/2003, σύμφωνα με το οποίο θα επιδοτούνται όλοι οι άνεργοι μετά το πέρας της άδειας και θα επιμηκύνεται ο χρόνος επιδότησης των ανέργων;»
«Μια κυβέρνηση κοινωνικής σωτηρίας με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ θα καταργήσει όλο το πλέγμα των αντεργατικών διατάξεων που έχουν φέρει σε μεσαιωνικές καταστάσεις τους εργαζόμενους, όχι μόνο στη στεριά, αλλά και τους εργαζόμενους στη θάλασσα».
«Κύριε Υπουργέ, κύριοι της Κυβέρνησης, σταματήστε πλέον να μιλάτε για την πρωτιά της ελληνικής ναυτιλίας. Το θαύμα αυτό δεν μπορεί να αφορά αποκλειστικά τους Έλληνες εφοπλιστές, χωρίς Έλληνες εργαζόμενους, χωρίς αυτό το πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό, χάρη στο οποίο καθιερώθηκε η χώρα μας ως η μεγάλη δύναμης της ναυτοσύνης».