Διαβάζω μια «ουδέτερη είδηση» από την «Καθημερινή», σε κείμενο που κυκλοφορεί ο Γ.Ματιάτος, συνεργάτης του βουλευτή Α. Αλεξόπουλου.….
«Με στόχο το έργο να κλείσει πριν από το τέλος του 2015, έτσι ώστε να μη χαθεί η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) αναμένεται να δημοσιοποιήσει σήμερα την προκήρυξη του νέου διαγωνισμού για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων. Ο πρώτος διαγωνισμός, στον οποίο είχε μειοδοτήσει κοινοπραξία των εταιρειών Siemens Α.Ε. Piysmian Powerlink Sri Nexans Norway A.S. και τον οποίο διεκδίκησε και η εταιρεία Ελληνικά Καλώδια (Όμιλος Στασινόπουλου), κηρύχθηκε άγονος από τον ΑΔΜΗΕ, λόγω αποκλίσεων της οικονομικής προσφοράς από τις προβλεπόμενες προδιαγραφές, αλλά και μη εύλογου τιμήματος…..»
Το έργο είναι το…γνωστό έργο, ύψους 400 εκατ. Ευρώ, που διεκδίκησε η Ζήμενς υποβάλλοντας καθυστερημένα την προσφορά της… Είναι το έργο που πρέπει να ενέπνευσε – μεταξύ άλλων – τον ερχομό της Μέρκελ στην Αθήνα πέρυσι το φθινόπωρο.
Γράφαμε τότε
http://oikonikipragmatikotita.blogspot.gr/2012/10/blog-post_20.html
«….Στις 15 Οκτωβρίου 2012 κατατέθηκε από την ελληνική επιχείρηση (Καλλώδια ΑΕ) καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το μη αποκλεισμό της ξένης σύμπραξης (ΣΣ δηλαδή των ανταγωνιστών της) λόγω: α) λήξης ισχύος προσφοράς της, β) 33 αποκλίσεων από απαράβατους όρους Διακήρυξης και γ) 10 ουσιωδών ελλείψεων στα δικαιολογητικά συμμετοχής»…. ….. η επιτυχής έκβαση του διαγωνισμού για την ελληνική εταιρεία θα σήμαινε και την πιστοποίησή της ως παραγωγού υποβρυχίων καλωδίων υψηλής τάσης, που θα είχε τη δυνατότητα να εξυπηρετεί τον ελληνικό νησιωτικό χώρο και μια ευρύτερη αγορά με πολύ λίγους ανταγωνιστές….»
Με άλλα λόγια : Το γερμανικό γκουβέρνο μέσω της εγχώριας αρμοστείας, κατάφερε ισχυρό πλήγμα στην ελληνική επιχείρηση και ψαλίδισε τις φιλοδοξίες της. Και έρχεται ο άλλος και σου μιλάει ψύχραιμα για μια από τις πιο εξόφθαλμες επιπτώσεις της αποικιοκρατίας νέου τύπου – ή του λουμπενοποιημένου καπιταλισμού, αν προτιμάτε….
Η συνέχεια του άρθρου της Καθημερινής
Για να ξεπεραστούν προβλήματα του πρώτου διαγωνισμού, αλλά και να συντομεύσει ο χρόνος αποπεράτωσης του έργου καθώς κινδυνεύουν να χαθούν κονδύλια του ΕΣΠΑ, ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην κατάτμηση του έργου σε τέσσερα τμήματα και σε μείωση του προϋπολογισμού στα 240 εκατ. ευρώ από τα 400 εκατ. ευρώ που ήταν στον προηγούμενο διαγωνισμό. Θα δημοπρατηθούν χωριστά τα καλωδιακά τμήματα, Σύρος Λαύριο, Σύρος Μύκονος Σύρος Πάρος και Σύρος Άνδρος και χωριστά τα τμήματα των υποσταθμών που απαιτούνται για την ηλεκτροδότηση των νησιών. Εκτός από τις διασυνδέσεις το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή υποσταθμού ζεύξης 150 kV στο Λαύριο, υπαίθριες διατάξεις σύνδεσης με το ΚΥΤ 400 kV Λαυρίου, καθώς και 3 υποσταθμούς υποβιβασμού 150 kV (μέση τάση) σε Σύρο Πάρο Μύκονο, έναντι προϋπολογισμού 42.000.000. Περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή συγκροτήματος αυτόματης αντιστάθμισης έργου ισχύος στη Σύρο, έναντι προϋπολογισμού 13.000.000 ευρώ.
Όπως τονίζει στην «Κ» αρμόδιο στέλεχος του ΑΔΜΗΕ, στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να γίνει η ανάθεση και πριν από το τέλος του 2015 η ολοκλήρωση του έργου για να μη χαθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ. Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων χρηματοδοτείται σε ποσοστό 30% από το ΕΣΠΑ και σε ποσοστό 50% από την Ευρωπαϊκό Τράπεζα Επενδύσεων.
Ο νέας διαγωνισμός δίνει τη δυνατότητα στους ενδιαφερομένους να υποβάλουν προσφορά είτε για μια ομάδα του έργου είτε για περισσότερες, υπό την προϋπόθεση ότι η προσφορά για κάθε ομάδα (τεχνική και οικονομική) θα είναι πλήρης και αυτοτελής, δηλαδή δεν θα υπάρχει εξάρτηση ή συνδυασμός της προσφοράς για μια ομάδα με την προσφορά για μια άλλη ομάδα. Αυτό σημαίνει ότι από τον διαγωνισμό θα προκύψουν τέσσερις μειοδότες και θα συναφθούν τέσσερις ανεξάρτητες συμβάσεις.
Η ολοκλήρωση και λειτουργία του έργου θα συμβάλει καθοριστικά στη μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης των νησιών, η οποία σήμερα στηρίζεται σε ακριβές και ρυπογόνες πετρελαϊκές μονάδες. Το αυξημένο κόστος ηλεκτροδότησης των μη διασυνδεδεμένων νησιών ανέρχεται σε 600 εκατ. ευρώ ετησίως (η τιμή διαμορφώνεται ανάλογα με τη διακύμανση της τιμής του πετρελαίου) και επιμερίζεται στους καταναλωτές μέσω ειδικής χρέωσης για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΟ).
Με την ολοκλήρωση και λειτουργία του έργου, οι υφιστάμενοι αυτόνομοι πετρελαϊκοί σταθμοί στα νησιά Σύρο, Μύκονο, Πάρο και Άνδρο θα τεθούν σε ψυχρή εφεδρεία και θα κλείσουν οριστικά μετά το 2020, όταν θα υπάρξει και δεύτερη διασύνδεση, που θα διασφαλίζει πλήρως την επάρκεια των νήσων σε ηλεκτρισμό. Η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα αποτελεί σχέδιο τουλάχιστον μιας 15ετίας. Η αμέσως επόμενη διασύνδεση θα είναι αυτή της Κρήτης με την Πελοπόννησο, που αποτελεί και μνημονιακή δέσμευση της χώρας.
(Χρύσα Λιάγγου, Καθημερινή)