ΟΧΙ

ΟΧΙ
ΟΧΙ και από τους Γερμανούς ΦΙΛΟΥΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

Η αναφορά Στεφανή προς το Ευρωκοινοβούλιο και η μετ' επαίνων απόρριψή της...


Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
2014-2019



<Commission>{PETI}Επιτροπή Αναφορών</Commission>



{30/07/2018}30.7.2018

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ

Θέμα:         Αναφορά αριθ. 1085/2017 του Ν.Δ.Σ., ελληνικής ιθαγένειας, σχετικά με τις συνέπειες μεγάλης κατολίσθησης σε λιγνιτωρυχείο στην Ελλάδα

1.       Περίληψη της αναφοράς

Ο αναφέρων, ο οποίος είναι συνταξιούχος επιθεωρητής ορυχείων, κάνει λόγο για την κατολίσθηση πολύ μεγάλης έκτασης που έγινε τον Ιούλιο του 2017 στο λιγνιτωρυχείο της ΔΕΗ στο Αμύνταιο (Βορειοδυτική Ελλάδα), και η οποία είχε ως συνέπεια να υποστεί μεγάλη ζημία η εταιρία (λόγω της αχρήστευσης καύσιμου, λόγω της αδρανοποίησης ατμοηλεκτρικού σταθμού και διότι καταστράφηκαν εκσκαφείς που δεν είχαν απομακρυνθεί) και να μετεγκατασταθούν με έξοδα της εταιρίας οι κάτοικοι ενός ολόκληρου γειτονικού χωριού, οι οποίοι διέτρεχαν άμεσο κίνδυνο μετά την καταστροφή των σπιτιών τους. Καταγγέλλει αφενός ότι, παρότι υπήρχαν γεωλογικές ενδείξεις ότι επέκειτο κατολίσθηση και μάλιστα μεγάλη, η ΔΕΗ δεν μετακίνησε εκσκαφείς, ούτε μετεγκατέστησε τους κατοίκους πριν το φαινόμενο. Παράλληλα η ΔΕΗ διέρρεε μέσω καθηγητή το ακριβώς αντίθετο, ότι το φαινόμενο είναι δηλαδή σε ύφεση και ότι τα εδάφη σταθεροποιούνται.
Αφετέρου αναφέρει ότι η ΔΕΗ συστηματικά παραβιάζει το θεσμικό πλαίσιο Υγιεινής και Ασφάλειας στην Εργασία, κάτι που αναγνωρίζεται και σε απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Κοινωνικών Δικαιωμάτων, και επιμένει στη μη τήρηση ατομικού βιβλιαρίου επαγγελματικού κινδύνου για τους εργαζομένους στα λιγνιτωρυχεία, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τεκμηριώσουν επαρκώς τις παραλείψεις της εταιρίας και τις δυσμενείς επιδράσεις του εργασιακού χώρου στον οργανισμό τους.

2.       Παραδεκτό

Χαρακτηρίσθηκε παραδεκτή στις 14 Φεβρουαρίου 2018. Η Επιτροπή εκλήθη να παράσχει πληροφορίες (άρθρο 216 παράγραφος 6 του Κανονισμού).

3.       Απάντηση της Επιτροπής, που ελήφθη στις 30 Ιουλίου 2018

Ο αναφέρων καταγγέλλει την κατάρρευση στην εγκατάσταση εξόρυξης λιγνίτη του Αμυνταίου τον Ιούλιο του 2017, η οποία θεωρεί ότι οφείλεται σε αμέλειες και/ή πράξεις εκ μέρους του φορέα εκμετάλλευσης. Ο αναφέρων θεωρεί επίσης ότι ο φορέας εκμετάλλευσης θέτει σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, όπως επιβεβαιώνεται, κατά τη γνώμη του, και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων, και ότι δεν τηρεί αρχείο των επαγγελματικών κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι ανήλικοι.



Καταρχάς, υπενθυμίζεται ότι η πολιτική της Επιτροπής ως προς τον έλεγχο εφαρμογής της νομοθεσίας[1] συνίσταται στην παρακολούθηση του τρόπου εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ, στην επίλυση των προβλημάτων με τα κράτη μέλη για την αποκατάσταση κάθε παραβίασης του δικαίου, και στην κίνηση διαδικασίας επί παραβάσει εφόσον κρίνεται σκόπιμο.



Ως θεματοφύλακας των Συνθηκών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι επιφορτισμένη να μεριμνά για την ορθή εφαρμογή του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χρησιμοποιεί τη διακριτική της ευχέρεια με στρατηγικό τρόπο για να εστιάσει τις προσπάθειές της στις σημαντικότερες παραβάσεις του δικαίου της ΕΕ που θίγουν τα συμφέροντα των πολιτών και των επιχειρήσεών της[2]. Ορισμένες κατηγορίες παραβιάσεων συχνά μπορούν να αντιμετωπιστούν ικανοποιητικά μέσω άλλων, καταλληλότερων μηχανισμών σε εθνικό επίπεδο. Τούτο ισχύει ιδιαίτερα σε μεμονωμένες περιπτώσεις πλημμελούς εφαρμογής, που δεν θέτουν γενικότερα ζητήματα αρχής, στις οποίες υπάρχουν ανεπαρκή στοιχεία για την απόδειξη γενικής πρακτικής.



Σύμφωνα με τις παρασχεθείσες πληροφορίες, φαίνεται ότι η παρούσα αναφορά σχετίζεται με μια πτυχή που θα πρέπει να εξεταστεί καλύτερα σε εθνικό επίπεδο, πράγμα το οποίο θα επέτρεπε επίσης την εξεύρεση ταχύτερης λύσης.



Πράγματι, ο εθνικός δικαστής είναι ο δικαστής του κοινού δικαίου της ΕΕ και, ως τέτοιος, μπορεί να επιβάλει την τήρηση του δικαίου της ΕΕ, συμβάλλοντας αποτελεσματικά στην πραγματική εφαρμογή του σε ατομικές υποθέσεις. Έχει την αρμοδιότητα να αποφαίνονται σχετικά με προσφυγές ατόμων που ζητούν προστασία από εθνικά μέτρα ή ενέργειες που δεν είναι συμβατά με το δίκαιο της ΕΕ ή χρηματική αποζημίωση για τη βλάβη που τους προκάλεσε η λήψη τέτοιων μέτρων ή η αδράνεια. Βρίσκεται επίσης πιο κοντά στην επί τόπου πραγματικότητα.



Η Επιτροπή θα ήθελε επίσης να διευκρινίσει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων είναι όργανο του Συμβουλίου της Ευρώπης και, συνεπώς, καλείται ο αναφέρων να επικοινωνήσει με αυτό. 



Συμπέρασμα



Με βάση τα ανωτέρω, οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν θα συνεχίσουν την εξέταση της παρούσας αναφοράς.



[1] Πρβλ. Ανακοίνωση της Επιτροπής Το δίκαιο της ΕΕ:καλύτερη εφαρμογή για καλύτερα αποτελέσματα (2017/C 18/02).
[2] Πρόκειται για υποθέσεις στις οποίες τα κράτη μέλη παρέλειψαν να ανακοινώσουν μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο ή στις οποίες τα εν λόγω μέτρα έχουν οδηγήσει στην πλημμελή μεταφορά οδηγιών, υποθέσεις στις οποίες τα κράτη μέλη δεν έχουν συμμορφωθεί με απόφαση του Δικαστηρίου, όπως αναφέρεται στο άρθρο 260 παράγραφος 2 της ΣΛΕΕ, ή οι οποίες έχουν ζημιώσει σοβαρά τα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ ή έχουν παραβιάσει τις αποκλειστικές αρμοδιότητες της ΕΕ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου