ΟΧΙ

ΟΧΙ
ΟΧΙ και από τους Γερμανούς ΦΙΛΟΥΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014

Χαιρέτα μου το ΥΠΕΚΑ….




Με θέμα τη λειτουργία και ανάπτυξη του «Εθνικού Κέντρου Βιώσιμης και Αειφόρου Ανάπτυξης» (ΕΚΒΑΑ-ΙΓΜΕΜ) ερωτούν(14.2.14) τον Υπουργό Περιβάλλοντος κλπ. οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Αποστόλης Αλεξόπουλος και Χαρά Καφαντάρη….

Δεν τον ερωτούν όμως   γι αυτό το ΚΑΙ βιώσιμη ΚΑΙ αειφόρος, που είναι προφανής  πλεονασμός,  χαρακτηριστικός της μνημονιακής παπάρας και   καταναλώσιμος μόνο από παιδάκια : Τον ερωτούν για τη τύχη της λειτουργίας που «σημάνθηκε» με τον συγκεκριμένο τίτλο.



Λένε οι Καφαντάρη και Αλεξόπουλος :

Το νέο Εθνικό Κέντρο Βιώσιμης και Αειφόρου Ανάπτυξης (Ε.Κ.Β.Α.Α.), δημιουργήθηκε με την υπ’ αριθμόν 25200 ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, (ΦΕΚ 2612/Β/8.11.2011), δια συγχωνεύσεως του ΕΚΠΑΑ με το ΙΓΜΕ (όπου το ΕΚΠΑΑ των 8 υπαλλήλων απορρόφησε το Ι.Γ.Μ.Ε.) και υπήχθη στις ΔΕΚΟ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1, παρ. 1 και 2 της παραπάνω ΚΥΑ.

Πέρα από τα σοβαρά προβλήματα που δημιούργησε η ΚΥΑ 25200 στο ΙΓΜΕ, η οργανωτική και λειτουργική κατάσταση του ΕΚΒΑΑ συνεχώς επιδεινώνεται και από μια σειρά ενέργειες και αποφάσεις της νέας Διοίκησης του ΕΚΒΑΑ, αποφάσεις αυθαίρετες, παράτυπες, πιθανά παράνομες, αλλά βέβαιον είναι, θεσμικά και ηθικά απαράδεκτες, τις σημαντικότερες από τις οποίες ενδεικτικά παραθέτουμε:
Εν όψει φωτογραφία του Γρηγόρη Δάλλα, από το ορυχείο της Μαυροπηγής (Πτολεμαϊδα)




1. Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διοίκησης (M.I.S.)

Με στόχο τον εκσυγχρονισμό του Ι.Γ.Μ.Ε., εγκρίθηκε η υλοποίηση στα πλαίσια του Ε.Π.Α.Ν.- Γ΄ Κ.Π.Σ. της Προγραμματικής περιόδου 2000-2009 το έργο «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διοίκησης για την υποστήριξη του ερευνητικού έργου του Ι.Γ.Μ.Ε.» (Μ.Ι.S.). Η σύμβαση με την Ανάδοχο εταιρεία (Σύμβαση 2477/2007), που ανέλαβε να εκτελέσει το έργο υπογράφηκε στις 04/07/2007, με ημερομηνία λήξης την 30/6/2010. Κατά την υλοποίηση του έργου παρουσιάστηκαν μια σειρά προβλήματα, και το έργο ουσιαστικά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Για το λόγο αυτό, η προηγούμενη Διοίκηση του ΙΓΜΕ διαπίστωνε "…τη μη δυνατότητα πλήρους παραγωγικής λειτουργίας του έργου", και δεν εξασφαλίστηκε η απαραίτητη πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ., ώστε να εγκριθεί η τελική παραλαβή και αποπληρωμή του έργου. 

Στη συνέχεια, χωρίς να έχουν πιστοποιηθεί διορθωτικές ενέργειες και χωρίς να έχει εγκριθεί η τελική παραλαβή του έργου από το Δ.Σ., η νέα Διοίκηση του ΕΚΒΑΑ, με τα εντάλματα πληρωμής 223/3-4-2013 και 343/8-5-2013 κατέβαλε στον ανάδοχο συνολικά € 46.800, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων υπηρεσιακών μονάδων. Τελικά, το νέο Δ.Σ. επικύρωσε την παραλαβή του έργου (Απόφαση Δ.Σ. 1-31-6Η/17-6-2013) εκ των υστέρων όμως.

Στη συνέχεια, και μετά την αποπληρωμή του έργου χωρίς όμως αυτό να έχει ολοκληρωθεί, το Δ.Σ. του ΕΚΒΑΑ, ενέκρινε νέα σύναψη σύμβασης με την εταιρία που είχε αναλάβει να υλοποιήσει το MIS, "προαγοράς 24 ανθρωποημερών, για την επί τόπου παροχή υπηρεσιών σε θέματα τεχνικής υποστήριξης ή εκπαίδευσης για το ΟΠΣ (MIS)" (Απόφαση Δ.Σ. 66(106)/13/30-12-2013), ύψους 9.600 €. Είναι προφανής δηλαδή η πρόθεση της νέας Διοίκησης που αποπλήρωσε το έργο χωρίς αυτό να έχει ολοκληρωθεί, να συνεχίσει να αναθέτει στην εταιρία που δεν υλοποίησε το έργο, υπηρεσίες υποστήριξής του, οι οποίες θα έπρεπε να έχουν ήδη υλοποιηθεί με βάση τη σύμβαση εκτέλεσης του έργου.



2. Νομική Υπηρεσία ΕΚΒΑΑ

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΚΒΑΑ, αυθαίρετα και προφανώς παράνομα, από τον Ιούλιο του 2013 έπαυσε να προσκαλεί στο Δ.Σ. του ΕΚΒΑΑ, τον Προϊστάμενο της Νομικής του Υπηρεσίας, ο οποίος ασκεί τα καθήκοντα αυτά από τον Μάρτιο του 2011, και τον οποίο έχει ορίσει ο νόμος (άρθρο 15 παρ. 3 της ΚΥΑ 25200/08.11.2011), σύμφωνα με τον οποίο  «… ο Νομικός Σύμβουλος του ΙΓΜΕ υπηρετεί ως Προϊστάμενος της Νομικής Υπηρεσίας του Κέντρου» ). Από τότε άρχισε να προσκαλεί να συμμετέχει σ’ αυτό μέλος δικηγορικής εταιρείας, το οποίο έκτοτε άρχισε να υπογράφει τις Εισηγήσεις για το Δ.Σ. ως «Νομική Υπηρεσία ΕΚΒΑΑ;;;» και να παρίσταται στις συνεδριάσεις του Δ.Σ., παρά τη ρητή πρόβλεψη της παραπάνω ΚΥΑ, σύμφωνα με την οποία «Η Νομική Υπηρεσία παρέχει νομική υποστήριξη προς το Δ.Σ.» (άρθρο 5 παρ. 2, εδ. πρώτο) και την επίσης ρητή διάταξη (άρθρο 3 παρ. 4) ότι στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. μετέχει ο Προϊστάμενος της Νομικής Υπηρεσίας.

Πέρα από αυτό, ο παριστάμενος πλέον στο Δ.Σ. εκ μέρους της παραπάνω εταιρίας, υπέγραψε ως Νομική Υπηρεσία Εισηγήσεις για την ανάθεση υπηρεσιών σε συνεργάτες της ίδιας εταιρίας και μέλη της, οι οποίοι στη συνέχεια άρχισαν και αυτοί να υπογράφουν Εισηγήσεις και να παρίστανται στο Δ.Σ. ως Νομική Υπηρεσία του ΕΚΒΑΑ. Μάλιστα έφθασαν στο σημείο μέλος της δικηγορικής εταιρίας να υπογράφει για τη νομιμότητα Εισήγησης, ως δήθεν Νομική Υπηρεσία ΕΚΒΑΑ, για την αποδοχή από το Δ.Σ. υπηρεσιών, τις οποίες το ίδιο προσέφερε και για τις οποίες αμειβόταν.



3. Απασχόληση επιστημονικών συμβούλων στο ΕΚΒΑΑ

Με τις Αποφάσεις 3(33)/6/17-6-2013 και 39(79)/11/11-11-2013 του Δ.Σ. με θέμα «Απασχόληση επιστημονικών συμβούλων στο ΕΚΒΑΑ», αποφασίστηκε η ανάθεση σε 9 άτομα ποικίλων ειδικοτήτων, που κάποιες εξ αυτών δεν περιλαμβάνονται στα θέματα δραστηριότητας του ΕΚΒΑΑ (σύμφωνα με την ΚΥΑ 25200/2011), όπως κλιματολογία και πρόγνωση καιρού, δίκτυα κλιματολογικής παρατήρησης, ωκεανογραφία, μετρήσεις στάθμης θάλασσας, ενώ για τις υπόλοιπες ειδικότητες που αφορούν εν μέρει το ΕΚΒΑΑ δεν υπάρχουν, εξ όσων γνωρίζουμε, ανάλογες εισηγήσεις από τις αρμόδιες καθ΄ ύλην υπηρεσιακές μονάδες του ΕΚΒΑΑ (π.χ. Υδρογεωλογία, αποθήκευση CO2, δραστηριότητες παραρτημάτων ΙΓΜΕΜ, κ.λ.π.). Δεν έχουν επίσης αναρτηθεί στη Διαύγεια και δεν γνωρίζουμε το περιεχόμενο των υπογραφεισών συμβάσεων με τα 9 αυτά άτομα, τη διαδικασία ανάθεσης που ακολουθήθηκε, την ακριβή περιγραφή του παραδοτέου, τις εισηγήσεις από τις αρμόδιες καθ΄ ύλην Υπηρεσιακές Μονάδες του ΕΚΒΑΑ από όπου να προκύπτει η τεκμηρίωση της σκοπιμότητας και η αδυναμία υλοποίησης των αντικειμένων τους από τις ίδιες τις αρμόδιες υπηρεσιακές μονάδες.

Επιπλέον, οι Αποφάσεις αυτές φαίνεται ότι αποτελούν παραβίαση των ισχυουσών διατάξεων περί μη κατάτμησης αναθέσεων υπηρεσιών με σκοπό την εκ των πλαγίων υπέρβαση των σχετικών διατάξεων, καθώς και παράβαση στοιχειωδών διατάξεων των κανονισμών λειτουργίας Δ.Σ. των ΝΠΙΔ, που εποπτεύονται από το Δημόσιο, με ανάθεση υπηρεσιών επ΄ αμοιβή στα μέλη των Δ.Σ. με αποφάσεις που ψηφίζονται από τα ίδια τα μέλη των Δ.Σ., όπως έγινε στις εν λόγω Αποφάσεις.



4. Πλήρωση θέσεων Γ.Δ. ΙΓΜΕΜ και Δ/ντή ΔΥΠΑΝ

Η με την με α.π. 1194/15-4-2013 Ανακοίνωση-Πρόσκληση του ΕΚΒΑΑ «Εκδήλωση ενδιαφέροντος για την πλήρωση της θέσης του Γενικού Διευθυντή ΙΓΜΕΜ, η Απόφαση 13(43)/6/17-6-2013 με θέμα «Σύσταση Επιτροπών για αξιολόγηση υποψηφιοτήτων για θέσεις Γ.Δ. ΙΓΜΕΜ και Δ/ντού ΔΥΠΑΝ» και η  Απόφαση 30(71)/8/11-9-2013 με θέμα «Επιλογή υποψηφίου για τη θέση του Διευθυντή ΔΥΠΑΝ», όπου αποφασίζεται η επιλογή συγκεκριμένου ατόμου για τη θέση του Δ/ντή ΔΥΠΑΝ, προφανώς δεν τηρούν βασικά κριτήρια εγκυρότητας και κανονικότητας, όπως τα κριτήρια πρόσληψης, τη βαθμολογία ανά κριτήριο, την Επιτροπή κατάθεσης ενστάσεων, τη συνολική αμοιβή που προβλεπόταν για τη θέση αυτή.

Επίσης, σχετικά με την τελευταία Απόφαση, τροποποιήθηκε παρατύπως η κατάρτιση της Επιτροπής Αξιολόγησης από τον Πρόεδρο του ΕΚΒΑΑ και ένα βασικό στοιχείο της Απόφασης του Δ.Σ., που καθόριζε τη διεξαγωγή της Προκήρυξης με βάση το συνολικό άρθρο 4 της ΚΥΑ 25200/2011 και όχι μόνο την παράγραφο 4γ του συγκεκριμένου άρθρου, αλλά και διότι καθορίστηκε αυθαίρετα η αμοιβή του επιλεγέντος Δ/ντή ΔΥΠΑΝ σε € 4.000 μηνιαίως (σύμφωνα με την Απόφαση α.π.4188/18-11-2013 του ΕΚΒΑΑ).



5. Καθορισμός μηνιαίας αποζημίωσης Προέδρου ΕΚΒΑΑ

Με την Απόφαση ΔΕΚΟ 1672/5-8-2013 με θέμα «Καθορισμός μικτής μηνιαίας αποζημίωσης του Προέδρου και των μελών του Δ.Σ. του ΕΚΒΑΑ», καθορίζεται «... συνολική μικτή μηνιαία αποζημίωση του Προέδρου του Δ.Σ. στο ποσό των € 3.800, στην οποία περιλαμβάνονται οι πάσης φύσεως αποδοχές, οι αποζημιώσεις, τα έξοδα παράστασης, οι αμοιβές συμμετοχής στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. και οι εν γένει αμοιβές αυτού».                                                                                                                                   

Από ότι μας προκύπτει, δεν έχει εκδοθεί Απόφαση του Δ.Σ. ή του εποπτεύοντος Υπουργού, που να παραχωρούνται εκτελεστικές ιδιότητες στον Πρόεδρο του ΕΚΒΑΑ, που να αιτιολογούν τέτοιο ύψος αποζημίωσης, δεδομένου ότι δεν προκύπτει κάτι τέτοιο από τις διατάξεις της ΚΥΑ 25200/2011. Επίσης δεν φαίνεται να συντρέχουν λόγοι χορήγησης αποζημίωσης και όχι άλλου είδους αμοιβής, δεδομένου, ότι για να χαρακτηρισθεί αποζημίωση πρέπει να υπάρχει η προϋπόθεση ότι ο Πρόεδρος απαρνιέται νόμιμες αμοιβές ιδίου περίπου ύψους. Παράλληλα, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη Απόφαση, δεν μπορεί ο Πρόεδρος να λαμβάνει επιπλέον αποζημίωση για μεταβάσεις εκτός έδρας, γεγονός, το οποίο όμως ο ίδιος κάνει, σε βάρος της Κρατικής Επιχορήγησης.





6. Καταβολή επιμισθίων

Με την Απόφαση 7(49)/7/24-7-2013 «Καταβολή επιμισθίου στους υπευθύνους των ανταγωνιστικών έργων και στους συμμετέχοντες σε αυτά», αποφασίζεται ότι «…τα ανωτέρω ποσά θα βαρύνουν αποκλειστικά και μόνον τις Αμοιβές Προσωπικού (Personnel Costs) που έχουν προβλεφθεί για τα Έργα και μάλιστα αυτές που αντιστοιχούν στην Ευρωπαϊκή Συμμετοχή», δηλ. σε αντίθεση με τις ισχύουσες Κοινοτικές Διατάξεις που διέπουν τα αναλαμβανόμενα ανταγωνιστικά έργα του 7ου Προγράμματος Πλαισίου, όπου υπάγονται τα συγκεκριμένα έργα, και παρά τις υπογραφείσες Συμβάσεις του Ε.Κ.Β.Α.Α. με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κοινότητας, που ορίζουν συγκεκριμένες ποσοστώσεις συμμετοχής των Κοινοτικών και Εθνικών κονδυλίων (συνήθως 50%-50%).

Η Απόφαση αυτή συνεπάγεται τον κίνδυνο της απώλειας σημαντικών πόρων, την επιστροφή αρκετών χρημάτων στην Κοινότητα και πιθανά τον επικείμενο έλεγχο σε όλους τους φορείς του Ελληνικού Δημοσίου, μήπως και ενεργούν αναλόγως.

Κατόπιν των ανωτέρω,

ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

εάν προτίθεται να παρέμβει στις παραπάνω παράτυπες, πιθανώς παράνομες και θεσμικά-ηθικά απαράδεκτες Αποφάσεις που λαμβάνει το Διοικητικό Συμβούλιο του Ε.Κ.Β.Α.Α.

Ειδικότερα ερωτάται:

Για το θέμα 1, εάν αποτελεί θεσμικά νόμιμη και έγκυρη πράξη η πληρωμή του αναδόχου 3-4 μήνες πριν την έγκριση-απόφαση του Δ.Σ. και η οψιγενής επικύρωση από το Δ.Σ. της παραλαβής του έργου (Απόφαση Δ.Σ. 1-31-6Η/17-6-2013) εκ των υστέρων, απλώς και μόνο για την κάλυψη της παράνομης ενέργειας του Προέδρου;  Τι μέτρα προτίθεται να πάρει για τις συνεχιζόμενες αναθέσεις στην ίδια εταιρία, οι οποίες ουσιαστικά τείνουν να καλύψουν συμβατικές υποχρεώσεις που δεν καλύφθηκαν, παρότι πληρώθηκαν;

Για το θέμα 2, τι μέτρα προτίθεται να πάρει για την αποκατάσταση της νομιμότητας σχετικά με τη Νομική Υπηρεσία του ΕΚΒΑΑ;

Για το θέμα 3, ζητείται η κατάθεση των υπογραφεισών συμβάσεων με τα 9 αυτά άτομα, η διαδικασία ανάθεσης που ακολουθήθηκε, η ακριβής περιγραφή του παραδοτέου, οι εισηγήσεις από τις αρμόδιες καθ΄ ύλην υπηρεσιακές μονάδες του ΕΚΒΑΑ από όπου να προκύπτει η τεκμηρίωση της σκοπιμότητας και η αδυναμία υλοποίησης των αντικειμένων τους από τις αρμόδιες Υ.Μ.

Επιπλέον, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός

·       εάν αποτελεί παραβίαση των ισχυουσών διατάξεων περί μη κατάτμησης αναθέσεων υπηρεσιών με σκοπό την εκ των πλαγίων υπέρβαση των σχετικών νόμων η συγκεκριμένη Απόφαση;

·       εάν αποτελεί παράβαση στοιχειωδών διατάξεων των κανονισμών λειτουργίας Διοικητικών Συμβουλίων των ΝΠΙΔ, που εποπτεύονται από το Δημόσιο, η ανάθεση υπηρεσιών επ΄ αμοιβή στα μέλη των Δ.Σ. με αποφάσεις που ψηφίζονται από τα ίδια τα μέλη των Δ.Σ., όπως έγινε στις εν λόγω Αποφάσεις.

Για το θέμα 4, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός, εάν θα ακυρώσει τη συγκεκριμένη Προκήρυξη της θέσης του Γ.Δ. και ζητήσει την νόμιμη επαναπροκήρυξή της, δεδομένου, ότι δεν τηρεί βασικά κριτήρια εγκυρότητας και κανονικότητας, όπως τα κριτήρια πρόσληψης, τη βαθμολογία ανά κριτήριο, την Επιτροπή κατάθεσης ενστάσεων, τη συνολική αμοιβή που προβλέπεται για τη θέση;

Ερωτάται επίσης, εάν θα ακυρώσει την Προκήρυξη και την αυθαίρετη Απόφαση του Δ.Σ. για την επιλογή του Δ/ντή ΔΥΠΑΝ, και ζητήσει την νόμιμη επαναπροκήρυξή της, δεδομένου, ότι δεν τηρούσε βασικά κριτήρια εγκυρότητας και κανονικότητας, όπως τα κριτήρια πρόσληψης, τη βαθμολογία ανά κριτήριο, την Επιτροπή κατάθεσης ενστάσεων, τη συνολική αμοιβή που προβλεπόταν για τη θέση αυτή, και διότι τροποποιήθηκε παρατύπως η σύσταση της Επιτροπής Αξιολόγησης από τον Πρόεδρο του ΕΚΒΑΑ και ένα βασικό στοιχείο της Απόφασης του Δ.Σ., που καθόριζε τη διεξαγωγή της Προκήρυξης με βάση το συνολικό άρθρο 4 της ΚΥΑ 25200/2011 και όχι μόνο την παρ. 4γ του συγκεκριμένου άρθρου, αλλά και διότι καθορίστηκε αυθαίρετα η αμοιβή του επιλεγέντος Δ/ντή ΔΥΠΑΝ σε € 4.000 μηνιαίως (σύμφωνα με την Απόφαση  α.π.4188/18-11-2013);                                                                                                                                         Στα πλαίσια αυτά ζητείται η κατάθεση του πορίσματος-εισήγησης της Επιτροπής Αξιολόγησης για να αξιολογηθεί η Απόφασή της.

Για το θέμα 5, ερωτάται εάν

·       έχει εκδοθεί Απόφαση του Δ.Σ. ή του εποπτεύοντος Υπουργού, που να παραχωρούνται εκτελεστικές ιδιότητες στον Πρόεδρο του ΕΚΒΑΑ, που να αιτιολογούν τέτοιο ύψος αποζημίωσης, δεδομένου ότι δεν προκύπτει κάτι τέτοιο από τις διατάξεις της ΚΥΑ 25200/11;

·       συντρέχουν λόγοι χορήγησης αποζημίωσης και όχι άλλου είδους αμοιβής, δεδομένου, ότι για να χαρακτηρισθεί αποζημίωση πρέπει να υπάρχει η προϋπόθεση ότι ο Πρόεδρος απαρνιέται νόμιμες αμοιβές ιδίου περίπου ύψους;

·       σύμφωνα με τη συγκεκριμένη Απόφαση, μπορεί ο Πρόεδρος να λαμβάνει επιπλέον αποζημίωση για μεταβάσεις εκτός έδρας, που να βαρύνουν επιπρόσθετα τον κρατικό προϋπολογισμό;

Για το θέμα 6, ερωτάται εάν η απόφαση αυτή είναι σύννομη με την Κοινοτική Νομοθεσία και εάν συνεπάγεται τον κίνδυνο της απώλειας σημαντικών πόρων, με την επιστροφή αρκετών χρημάτων στην Κοινότητα και πιθανά τον επικείμενο έλεγχο και σε άλλους φορείς του Ελληνικού Δημοσίου, μήπως και ενεργούν αναλόγως;