Διαβάζουμε στο Σημείωμα του σκηνοθέτη, Δημήτρη Σιούντα:
«Για
έβδομη χρονιά το Θέατρο Χωρίς Αυλαία αναλαμβάνει την καλλιτεχνική
επιμέλεια της Αναπαράστασης της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου. Πιστοί στη φιλοσοφία
μας, δίνουμε τον καλύτερο μας εαυτό προκειμένου, αυτό το τόσο απαιτητικό, λαϊκό
θέαμα να εμπεριέχει ποίηση, τέχνη και αντιπολεμικό μήνυμα, χωρίς να χάνει τη
λαϊκότητα του".
Μάλιστα, ο σκηνοθέτης δεν πήρε χαμπάρι ότι η ναυμαχία αυτή δεν ήταν αντιπολεμική αλλά σταθμός στη συσπείρωση των "χριστιανικών" χωρών ενάντια στην εξάπλωση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας !
Τα γεγονότα έχουν ως εξής - παρά τις αντιπολεμικές νότες του σκηνοθέτη :
1571, με πρωτοβουλία του Πάπα Πίου του Ε΄, συγκροτείται ο «Ιερός Αντιτουρκικός Συνασπισμός», (Sacra Liga Antiturca) ο οποίος περιλαμβάνει την Ισπανία, τη Βενετία, τη Γένουα, το Παπικό κράτος , τη Σαβοία, τη Μάλτα και άλλες μικρότερες πόλεις της Ιταλικής χερσονήσου. Σχηματίζεται ένας συμμαχικός στόλος που αριθμεί 210 γαλέρες ενώ τα πληρώματα των πλοίων έφθαναν τους 38.000 άνδρες, από τους οποίους οι 15.000 ήταν Έλληνες από τα νησιά του Ιονίου και την Κρήτη. Πλούσιοι Έλληνες είχαν εξοπλίσει πλοία όπως ο Κερκυραίος Στυλιανός Χαλικιόπουλος, ο Ζακυνθινός Μαρίνος Σιγούρος και ο Κρητικός Μανούσος Θεοτοκόπουλος (αδελφός του ζωγράφου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου).
Ο Οθωμανικός στόλος με επικεφαλής τον Μουεζίν Ζαντέ Αλή Πασά είχε επίσης 210 γαλέρες ενώ τα πληρώματα έφθαναν τους 47.000 άνδρες, από τους οποίους 15.000 ήταν Έλληνες βίαια στρατολογημένοι. Η τουρκική αρμάδα ήταν αποκλειστικά κωπήλατη, ενώ ο συμμαχικός στόλος διέθετε και ιστιοφόρα πλοία, που ήταν η νέα τεχνολογία εποχής….Ο χριστιανικός στόλος
σε μια και μόνο μέρα, με αρτιότερο οπλισμό και καλύτερη τακτική νίκησε
κατά κράτος τον αντίπαλό στόλο. Με τα λόγια του συγγραφέα του «Δον Κιχώτη» Μιγκέλ ντε Θερβάντες, που
πήρε μέρος στη ναυμαχία κι έχασε το αριστερό του χέρι: «Ήταν η πιο μεγαλόπρεπη
στιγμή που γνώρισαν οι περασμένοι ή τούτοι οι σημερινοί καιροί, ή που θα δούνε
οι μελλούμενοι».
Οι ιστορικοί υπολογίζουν ότι το 30-40% των νεκρών πρέπει να
ήταν Έλληνες, αν υπολογίσουμε τη σύνθεση των πληρωμάτων και των δύο πλευρών.
Πάντως, αρκετοί Έλληνες που είχαν στρατολογηθεί δια της βίας από τους
Οθωμανούς, απέκτησαν την ελευθερία τους.
Η νίκη των συμμάχων χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό στη
Δύση: Μεγάλοι ζωγράφοι της εποχής, όπως
ο Τιντορέτο, ο Τιτσιάνο και ο Βερονέζε, αποθανάτισαν με έργα τους σκηνές της
ναυμαχίας, ενώ ο Ελ Γκρέκο φιλοτέχνησε το πορτρέτο του επί κεφαλής του
συνασπισμού και μεγάλου νικητή, Δον Χουάν της Αυστρίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου