Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα ψηφίστηκε ο ετήσιος κρατικός προϋπολογισμός. Διαβάστε το σχετικό άρθρο της Δήμητρας Καδδά στο inside story, με τον οποίον προσδιορίζονται τα έσοδα και τα έξοδα του κράτους, με τρόπο –υποτίθεται– λεπτομερή και δεσμευτικό. Ο τρίτος προϋπολογισμός της κυβέρνησης Τσίπρα δεν άλλαξε κάτι στα δημοσιονομικά, σε σχέση με τις παχυλές υποσχέσεις, καθώς η κυβέρνηση επικαλείται ως δικαιολογία την πίεση των δανειστών και το αυστηρό πλαίσιο της τρόικας, που δεν μπόρεσε να αποφύγει.
Όμως η δικαιολογία αυτή δεν καλύπτει διόλου τα θέματα διαφάνειας των απόρρητων δαπανών.
Κάθε χρόνο διατίθενται μέσω του προϋπολογισμού και κάποια εκατομμύρια ευρώ στο υπουργείο Εξωτερικών: τα περιβόητα μυστικά κονδύλια. Αυτά, οι εκάστοτε υπουργοί μπορούν να τα ξοδεύουν όπως θέλουν, όπου θέλουν, χωρίς να δίνουν λογαριασμό και χωρίς να υποχρεώνονται να αποδείξουν τίποτα. Όχι ότι και στις υπόλοιπες δαπάνες υπάρχει ουσιαστική διαφάνεια και λογοδοσία, αλλά εδώ η αδιαφάνεια είναι και τυπικά επιτρεπτή.
Τα αποκαλούμενα μυστικά κονδύλια προορίζονται για την προώθηση των εθνικών θεμάτων και σημαντικά ποσά είθισται να κατευθύνονται και σε πληροφοριοδότες, οργανώσεις, δημοσιογράφους, διάφορες ομάδες ή πρωτοβουλίες κ.ά., χωρίς την υποχρέωση να καταγράφονται τα ονόματα και τα στοιχεία τους σε κανένα επίσημο αρχείο. Μόνο κάποια πρόχειρα παραστατικά υπάρχουν, τα οποία καταστρέφονται.
Κάθε χρόνο διατίθενται μέσω του προϋπολογισμού και κάποια εκατομμύρια ευρώ στο υπουργείο Εξωτερικών: τα περιβόητα μυστικά κονδύλια. Αυτά, οι εκάστοτε υπουργοί μπορούν να τα ξοδεύουν όπως θέλουν, όπου θέλουν, χωρίς να δίνουν λογαριασμό και χωρίς να υποχρεώνονται να αποδείξουν τίποτα. Όχι ότι και στις υπόλοιπες δαπάνες υπάρχει ουσιαστική διαφάνεια και λογοδοσία, αλλά εδώ η αδιαφάνεια είναι και τυπικά επιτρεπτή.
Τα αποκαλούμενα μυστικά κονδύλια προορίζονται για την προώθηση των εθνικών θεμάτων και σημαντικά ποσά είθισται να κατευθύνονται και σε πληροφοριοδότες, οργανώσεις, δημοσιογράφους, διάφορες ομάδες ή πρωτοβουλίες κ.ά., χωρίς την υποχρέωση να καταγράφονται τα ονόματα και τα στοιχεία τους σε κανένα επίσημο αρχείο. Μόνο κάποια πρόχειρα παραστατικά υπάρχουν, τα οποία καταστρέφονται.
Οι κίνδυνοι που προκύπτουν από τη διαχείριση αυτών των κονδυλίων –και κατά το παρελθόν έχουν υπάρξει πολλές υπόνοιες και ψίθυροι, ακόμα και καταγγελίες– είναι τα χρήματα αυτά να μην προορίζονται τελικώς για την εξυπηρέτηση εθνικών συμφερόντων, αλλά των προσωπικών συμφερόντων της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας και της αυλής πέριξ αυτής.
Μετά την έναρξη της κρίσης υπήρξε απαίτηση για διαφάνεια, καθώς πλήθος υποθέσεων που ήρθαν στο φως κατέδειξαν μη χρηστή διαχείριση του δημόσιου χρήματος. Το αίτημα αυτό επιχείρησε να το εκφράσει πολιτικά ο ΣΥΡΙΖΑ. Ειδικά στο θέμα των απόρρητων δαπανών, είχε εστιάσει ιδιαίτερα ως αξιωματική αντιπολίτευση.
Η επίσκεψη Τσίπρα στους οικονομικούς εισαγγελείς
Στις 30 Ιανουαρίου του 2012, ο Αλέξης Τσίπρας, μαζί με την –βουλευτή τότε– Ζωή Κωνσταντοπούλου και τον Νίκο Παππά, που ήταν διευθυντής του πολιτικού του γραφείου, επισκέφτηκαν τους οικονομικούς εισαγγελείς κ.κ Πεπόνη και Μουζακίτη για το θέμα των απόρρητων δαπανών του υπουργείου Εξωτερικών, ως κατάληξη μιας σειράς ενεργειώνΕρώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων του Προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Τσίπρα με θέμα: Διαχείριση απόρρητων δαπανών | ΣΥΡΙΖΑ του Αλέξη Τσίπρα που είχαν ξεκινήσει από το 2011.
Εκεί, ο κ. Τσίπρας κατέθεσε ένα υπόμνημαΟι καταγγελίες Τσίπρα για ΜΚΟ και απόρρητες δαπάνες | The Toc πέντε σελίδων, με το οποίο ισχυριζόταν ότι είχαν περιέλθει σε γνώση του έγγραφα που καταδείκνυαν «την επιβάρυνση των κρατικών δαπανών με ιλιγγιώδη ποσά εκατομμυρίων ευρώ, ως υποτιθέμενες “απόρρητες δαπάνες”», υποστηρίζοντας ότι είχε «κατ’ επανάληψη ζητήσει από τους αρμόδιους υπουργούς και από τον πρωθυπουργό εξηγήσεις για το πώς τα ποσά αυτά δικαιολογήθηκαν και εκταμιεύθηκαν ως απόρρητες δαπάνες, παρότι, όπως φαινόταν από το ίδιο το σώμα των σχετικών αποφάσεων, αλλά και όπως προκύπτει από την μέχρι σήμερα αιδήμονα σιωπή των υπευθύνων, πρόκειται για πακτωλούς χρημάτων που προφανώς δεν διατέθηκαν για εθνικούς σκοπούς, αλλά για την εξυπηρέτηση άλλων σκοπών, σε πλήρη καταστρατήγηση της νομοθεσίας και της νομιμότητας».
Εκεί, ο κ. Τσίπρας κατέθεσε ένα υπόμνημαΟι καταγγελίες Τσίπρα για ΜΚΟ και απόρρητες δαπάνες | The Toc πέντε σελίδων, με το οποίο ισχυριζόταν ότι είχαν περιέλθει σε γνώση του έγγραφα που καταδείκνυαν «την επιβάρυνση των κρατικών δαπανών με ιλιγγιώδη ποσά εκατομμυρίων ευρώ, ως υποτιθέμενες “απόρρητες δαπάνες”», υποστηρίζοντας ότι είχε «κατ’ επανάληψη ζητήσει από τους αρμόδιους υπουργούς και από τον πρωθυπουργό εξηγήσεις για το πώς τα ποσά αυτά δικαιολογήθηκαν και εκταμιεύθηκαν ως απόρρητες δαπάνες, παρότι, όπως φαινόταν από το ίδιο το σώμα των σχετικών αποφάσεων, αλλά και όπως προκύπτει από την μέχρι σήμερα αιδήμονα σιωπή των υπευθύνων, πρόκειται για πακτωλούς χρημάτων που προφανώς δεν διατέθηκαν για εθνικούς σκοπούς, αλλά για την εξυπηρέτηση άλλων σκοπών, σε πλήρη καταστρατήγηση της νομοθεσίας και της νομιμότητας».
«Δεν ρωτήσαμε πού πάνε οι απόρρητες δαπάνες, ούτε ζητήσαμε να κατατεθούν τα σχετικά παραστατικά. Ζητήσαμε να μάθουμε το ύψος τους», έλεγαν. «Αν υπήρξαν αυξήσεις σε σχέση με τις προϋπολογισθείσες δαπάνες, πότε αυτές έγιναν, αν μεταφέρθηκαν δαπάνες από άλλους κωδικούς, την προέλευση των αιτημάτων αύξησης των δαπανών και εάν έχουν τηρηθεί οι προβλεπόμενες από το δημόσιο λογιστικό και την ευρύτερη νομοθεσία διαδικασίες».
Εύλογα ερωτήματα. Τα ίδια ακριβώς με αυτά που έθεσε και το inside story στον εκπρόσωπο του υπουργείου Εξωτερικών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά απάντηση δεν πήρε.
Από το 2011 ως το 2014 ο ΣΥΡΙΖΑ επέμενε σταθερά στο θέμα των απόρρητων δαπανών. Τον Ιούλιο του 2013 η Ρένα Δούρου, ως βουλευτής τότε, μαζί με τον επίσης βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Στάθη Παναγούλη, κατέθεσαν ερώτησηΜπορείτε να κατεβάσετε την ερώτηση και την απάντηση από την ιστοσελίδα της Βουλής στη Βουλή για το πού κατευθύνονταν οι απόρρητες δαπάνες του υπουργείου Εξωτερικών, αναφέροντας ότι «από την κατάθεση του προϋπολογισμού για το έτος 2013, δεν προκύπτει με σαφήνεια το ύψος της πιστώσεως που προορίζεται για δαπάνες απορρήτων εθνικών αναγκών» (σ.σ. ακριβώς όπως συμβαίνει και σήμερα).
Η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου.
Η ερώτηση κατέληγε ως εξής:
Η ερώτηση κατέληγε ως εξής:
«..Δεδομένου ότι η Ελληνική κοινωνία δοκιμάζεται σήμερα σκληρά από περικοπές δημοσίων δαπανών, συμπεριλαμβανομένων και περικοπών σε μισθούς και συντάξεις που καταβαραθρώνουν το επίπεδο ζωής των πολιτών,
Δεδομένου ότι η πραγματοποίηση των όποιων κρατικών δαπανών δίχως ουσιαστικό δημόσιο έλεγχο συνιστά πρόκληση προς τους σκληρά δοκιμαζόμενους πολίτες, δεδομένου τέλος, ότι η διάθεση οποιουδήποτε ποσού από την ειδική πίστωση απορρήτων εθνικών αναγκών διενεργείται με απλή απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών, μετά από γνώμη της Επιτροπής Ειδικών Δαπανών του άρθρου 39 του Οργανισμού του ΥΠΕΞ,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός Εξωτερικών:
1. Ποιο ακριβές ποσό έχει προϋπολογιστεί για τις απόρρητες δαπάνες του ΥΠΕΞ για το έτος 2013; Ειδικά την περίοδο που η χώρα μας διανύει τον έκτο χρόνο βαθιάς ύφεσης;
2. Τι ποσό παρέλαβε ο κ. Υπουργός, κατά την ανάληψη των καθηκόντων του προσφάτως, στον σχετικό λογαριασμό της Τραπέζης της Ελλάδος, στον οποίον καταχωρείται η ειδική πίστωση και τι ποσό εκταμιεύθηκε από την απερχόμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΞ, καθώς και εις ρευστό στο ταμείο των μυστικών κονδυλίων του ΥΠΕΞ, γνωστό ως “μαύρα ταμεία” του ΥΠΕΞ και τι ποσό βρήκε διαθέσιμο;
3. Σκέπτεται ο κ. Υπουργός να αναζητήσει την τύχη της δικογραφίας, η οποία είχε συνταχθεί από τους οικονομικούς εισαγγελείς, τη στιγμή κατά την οποία στο παρελθόν υπήρξαν διαρροές (εκ μέρους του κ. Υπουργού) για τα πρόσωπα-κλειδιά για τη χρήση των μυστικών κονδυλίων, τα οποία και εκλήθησαν να καταθέσουν, αφού διέθεταν άμεσα και βαθιά γνώση των σκοπών, τρόπων και προσώπων διοχέτευσης του χρήματος από τις απόρρητες δαπάνες;
4. Σκέπτεται ο κ. Υπουργός να προβεί στην τροποποίηση του άρθρου 164, προκειμένου να διασφαλιστεί, έστω στοιχειωδώς, ο έλεγχος των ποσών που διακινούνται ανεξέλεγκτα ως απόρρητες εθνικές ανάγκες από συγκεκριμένα πρόσωπα διπλωματικών και διοικητικών υπαλλήλων του ΥΠΕΞ, ποσά ιλιγγιώδη, για την σπατάλη των οποίων δίδεται συχνή απάντηση για τους προκατόχους η επίκληση “δεν υπάρχουν παραστατικά”;
5. Ποιες εγγυήσεις μπορεί να παράσχει στη Βουλή των Ελλήνων ο κ. ΥπουργόςΕξωτερικών ότι τα ποσά που δαπανώνται άνευ αποδόσεως λογαριασμού από την ειδική πίστωση του άρθρου 164, καλύπτουν πράγματι απορρήτου χαρακτήρα εθνικές δαπάνες και όχι δαπάνες προσωπικών παροχών προς υπαλλήλους ή όργανα του κράτους, ταξίδια, αμοιβές και αποζημιώσεις τρίτων και όλα αυτά “χωρίς παραστατικά”, στο όνομα της διαφάνειας και της διαύγειας;».
Τρία χρόνια αδιαφορίας για κυβέρνηση και αντιπολίτευση
Σήμερα, τρία χρόνια μετά από την ανάληψη της διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ, με τα περισσότερα από τα ζητήματα που είχαν τεθεί να παραμένουν αναπάντητα, ουδείς από τους ερωτώντες, ή άλλος βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος, έχει δείξει να ενδιαφέρεται πλέον για το θέμα. Την ίδια αδιαφορία (εξακολουθούν να) επιδεικνύουν και τα κόμματα της σημερινής αντιπολίτευσης.
Σήμερα, τρία χρόνια μετά από την ανάληψη της διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ, με τα περισσότερα από τα ζητήματα που είχαν τεθεί να παραμένουν αναπάντητα, ουδείς από τους ερωτώντες, ή άλλος βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος, έχει δείξει να ενδιαφέρεται πλέον για το θέμα. Την ίδια αδιαφορία (εξακολουθούν να) επιδεικνύουν και τα κόμματα της σημερινής αντιπολίτευσης.
Ο ΥΠΕΞ Νίκος Κοτζιάς σε Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων στις Βρυξέλλες τον Δεκέμβριο του 2017.
Τόσο η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και ο σημερινός υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς, είχαν δεσμευτεί ότι το καθεστώς της αδιαφάνειας και η έλλειψη ουσιαστικού ελέγχου θα σταματούσαν. Βεβαίως δεν θα μπορούσε ποτέ να αναφέρεται δημοσίως αναλυτικά και ονομαστικά πού κατευθύνονται οι απόρρητες δαπάνες. Θα μπορούσαν όμως οι αρμόδιοι να ενημερώνουν εμπιστευτικά την Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής και κάτι τέτοιο ήταν που είχε πει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι θα έκανε.
Ο πρωθυπουργός ωστόσο, παρά την μαχητικότητά του για το θέμα της διαφάνειας και τις καταγγελίες όσο ήταν στην αντιπολίτευση, ξέχασε όλα τα παραπάνω με το που ανέλαβε την εξουσία.
Ο πρωθυπουργός ωστόσο, παρά την μαχητικότητά του για το θέμα της διαφάνειας και τις καταγγελίες όσο ήταν στην αντιπολίτευση, ξέχασε όλα τα παραπάνω με το που ανέλαβε την εξουσία.
Όσο για την αντιπολίτευση, που δεχόταν βροχή τις καταγγελίες όσο κυβερνούσε, δεν δείχνει να την απασχολεί το θέμα, ούτε να έχει τη διάθεση να ελέγξει την κυβέρνηση Τσίπρα για το αν εφαρμόζει όσα έλεγε. Συγκεκριμένα, στην αξιωματική αντιπολίτευση δεν έχουν καν εικόνα για το συνολικό ποσό που διατίθεται για τις απόρρητες δαπάνες κατ’ έτος αυτά τα τρία χρόνια, αλλά ούτε και ενδιαφέρθηκε κανείς να το μάθει. Αν η αντιπολίτευση είχε ζητήσει επισήμως τις πληροφορίες αυτές, η κυβέρνηση ήταν υποχρεωμένη να τις δώσει.
Σε ερώτηση που απευθύναμε στον εκπρόσωπο τύπου του ΥΠΕΞ, κ. Αλ. Γεννηματά, για το ύψος των ποσών που διατέθηκαν από το υπουργείο για απόρρητες δαπάνες κατά το 2015, το 2016 και το 2017, απάντησε ευγενικά ότι το υπουργείο δεν δίνει στη δημοσιότητα τα στοιχεία αυτά.
Πέρσι ωστόσο, αρκετές μέρες μετά την ψήφιση του γενικού προϋπολογισμού, υπήρξαν κάποια ελάχιστα δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι για το 2017 ο προϋπολογισμός του υπουργείου για τις απόρρητες δαπάνες ήταν 15 εκατομμύρια ευρώ, ενώ άλλες πληροφορίες ανέφεραν 17 εκατομμύρια ευρώ. Κανένας δεν μπορεί να μας πει όμως, αν αυτό ήταν και το τελικό ποσό που δαπανήθηκε για απόρρητες δαπάνες ή έγινε υπέρβασή του και μεταφορά ποσών και από άλλους κωδικούς.
Η τριμελής Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου που… αγνοείται
Ο κ. Κοτζιάς είχε προτείνει από τους πρώτους μήνες του 2015 να ανατεθεί στη Βουλή ελεγκτικός ρόλος, προκειμένου να υπάρξει διαφάνεια στη διαχείριση των απόρρητων δαπανών του υπουργείου Εξωτερικών. Πιο συγκεκριμένα, όπως είχε δημοσιευθεί σε όλα τα ΜΜΕ πριν από τρία χρόνια, είχε προτείνειΚοτζιάς: Η Βουλή να ελέγχει τις απόρρητες δαπάνες του ΥΠΕΞ | Το Βήμα τη σύσταση τριμελούς κοινοβουλευτικής επιτροπής, που θα έλεγχε και αυτή τη διαχείριση των πιστώσεων, ώστε οι απόρρητες δαπάνες να μην είναι χωρίς άλλο έλεγχο πλην του υπηρεσιακού, που γίνεται από τους ανθρώπους του ΥΠΕΞ, συνήθως έμπιστα πρόσωπα των υπουργών.
Τα έγγραφα εκείνα του κ. Κοτζιά είχαν διαβιβαστεί μετά από ερώτησηΕρώτηση βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τις απόρρητες δαπάνες του Υπουργείου Εξωτερικών, για τον προϋπολογισμό και την ανάλωσή τους το τρέχον οικονομικό έτος / Διαχείριση απόρρητων δαπανών | ΣΥΡΙΖΑ και αίτηση κατάθεσης εγγράφων από τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστο Καραγιαννίδη, ο οποίος ανήκει στην ομάδα των λεγόμενων «53+Κίνηση των 53+», οι οποίοι στο παρελθόν ασκούσαν σφοδρή κριτική στον νυν υπουργό κατηγορώντας τον ως «εθνικιστή», ενώ αντίστοιχα η πατριωτική πλευρά που έβλεπε με συμπάθεια τον κ. Κοτζιά, τους κατηγορούσε ως «εθνομηδενιστές» (παρόλα αυτά μετά την τακτοποίηση των εσωτερικών κομματικών και κυβερνητικών ισορροπιών, οι αλλληλοκατηγορίες αυτές υποχώρησαν).
Ο κ. Κοτζιάς τότε, είχε απαντήσει ότι απόρρητες δαπάνες δεν διαχειρίζεται αποκλειστικά το υπουργείο Εξωτερικών και ότι κατά το πρώτο τρίμηνο του 2015 δεν «σπαταλήθηκε» ούτε ένα ευρώ για απόρρητες δαπάνες.
Ο υπουργός Εξωτερικών, απαντώντας στον κ. Καραγιαννίδη για τα στοιχεία που ζητούσε για τις χρήσεις των κονδυλίων, ανέφερε απλώς ότι βάσει του άρθρου 39Στον νόμο 3566/2007 του οργανισμού του υπουργείου Εξωτερικών, ορίστηκαν τα μέλη της τριμελούς Επιτροπής Ειδικών Δαπανών του υπουργείου Εξωτερικών (η οποία δεν έχει καμία σχέση με τη σύσταση τριμελούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής που θα έλεγχε τις δαπάνες). Η επιτροπή αυτή είναι εκείνη που αποτελείται από έμπιστα πρόσωπα, υπαλλήλους του ΥΠΕΞ, όπως είχαν και οι προηγούμενοι υπουργοί. Βάσει του ίδιου άρθρου, όλα τα παραστατικά έγγραφα για απόρρητες δαπάνες που κατέχει η εν λόγω Επιτροπή Ειδικών Δαπανών καταστρέφονται, το αργότερο έναν χρόνο μετά την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης.
Το άρθρο 39 του νόμου 3566/2007 που ορίζει τα σχετικά με την Επιτροπή Δαπανών.
Πολιτικό στέλεχος που έχει περάσει από το υπουργείο Εξωτερικών αναφέρει πως η φράση «ένα χρόνο, το αργότερο» στην πράξη σημαίνει ότι τα παραστατικά καταστρέφονται συνήθως εντός 24 ωρών νομοτύπως. Όσο για την «τριμελή Επιτροπή Ειδικών Δαπανών», το στέλεχος αναφέρει πως «αυτή διορίζεται από τον εκάστοτε υπουργό και είναι υπάλληλοί του». Κάποιοι διπλωμάτες μάλιστα, με σκωπτική διάθεση την αποκαλούν «επιτροπή εκκαθάρισης», αφού όπως λένε έτσι λειτουργεί, ή αλλιώς «επιτροπή καταστροφής στοιχείων και συσκότισης».
Πολιτικό στέλεχος που έχει περάσει από το υπουργείο Εξωτερικών αναφέρει πως η φράση «ένα χρόνο, το αργότερο» στην πράξη σημαίνει ότι τα παραστατικά καταστρέφονται συνήθως εντός 24 ωρών νομοτύπως. Όσο για την «τριμελή Επιτροπή Ειδικών Δαπανών», το στέλεχος αναφέρει πως «αυτή διορίζεται από τον εκάστοτε υπουργό και είναι υπάλληλοί του». Κάποιοι διπλωμάτες μάλιστα, με σκωπτική διάθεση την αποκαλούν «επιτροπή εκκαθάρισης», αφού όπως λένε έτσι λειτουργεί, ή αλλιώς «επιτροπή καταστροφής στοιχείων και συσκότισης».
Πάντως, σχεδόν τρία χρόνια μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον ΣΥΡΙΖΑ, η Βουλή δεν έχει καταφέρει ακόμη να ελέγξει τον λογαριασμό απορρήτων δαπανών του ΥΠΕΞ στην Τράπεζα της Ελλάδος. Ουσιαστικός έλεγχος σημαίνει ότι αυτός θα αφορά και τα πόσα πέραν των αρχικώς προβλεφθέντων, μέσω μεταφορών από άλλους κωδικούς του προϋπολογισμού του ΥΠΕΞ ή και άλλων υπουργείων (κοινώς «φούσκωμα» των απόρρητων δαπανών, όταν η εξουσία θέλει να να ξοδέψει ποσά αδιαφανώς) αλλά και τις αναλήψεις μετρητών.
Ο πρέσβης και γ.γ του υπουργείου, κ. Παρασκευόπουλος (πρώην έμπιστος και του Γιώργου Παπανδρέου), που έχει το καθήκον της ενημέρωσης στη Διάσκεψη των Προέδρων της ΒουλήςΟργάνωση και λειτουργία της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής κάθε έξι μήνες, ενημερώνει γενικά, δίχως στοιχεία και δίχως να επιδεικνύει κανένα παραστατικό κίνησης του λογαριασμού απορρήτων δαπανών στην Τράπεζα της Ελλάδας, που να δείχνει πόσα λεφτά διαχειρίζονται ως απόρρητες δαπάνες στη διάρκεια του οικονομικού έτους και πότε τα εκταμιεύουν.
Ο κ. Παρασκευόπουλος μαζί με τον ΥΠΕΞ Νίκο Κοτζιά κατά την επίσκεψή τους στον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Δημήτριο. [Κώστας Μπέη/Εθνικός Κήρυξ]
«Το πότε αναλαμβάνουν μετρητά είναι άκρως διαφωτιστικό και ενδιαφέρον», αναφέρει πρώην σύμβουλος αρχηγού κόμματος για θέματα εξωτερικής πολιτικής. «Το πού τα ξοδεύουν είναι μάταιο να το αναζητά κανείς», προσθέτει, «αφού στο 90% των περιπτώσεων ουδείς υπογράφει αποδείξεις».
«Το πότε αναλαμβάνουν μετρητά είναι άκρως διαφωτιστικό και ενδιαφέρον», αναφέρει πρώην σύμβουλος αρχηγού κόμματος για θέματα εξωτερικής πολιτικής. «Το πού τα ξοδεύουν είναι μάταιο να το αναζητά κανείς», προσθέτει, «αφού στο 90% των περιπτώσεων ουδείς υπογράφει αποδείξεις».
Εν ολίγοις, τίποτα επί της ουσίας δεν έχει αλλάξει. Ούτε οι διαδικασίες, ούτε καν οι άνθρωποι, αφού από το 2009, επί Γιώργου Παπανδρέου, στο στενό επιτελείο του υπουργού Εξωτερικών δεσπόζει ο κ. Παρασκευόπουλος.
Σχετικά με τη σύσταση της τριμελούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής που θα έλεγχε τις δαπάνες του ΥΠΕΞ και την οποίαν είχε εξαγγείλει ο υπουργός από το 2015, το inside story ρώτησε τον βουλευτή, τομεάρχη Εξωτερικών της Νέας Δημοκρατίας και μέλος της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, Γ. Κουμουτσάκο, για το εάν αυτή έχει συσταθεί και αυτός απάντησε ότι δεν έχει συσταθεί καμία τέτοια επιτροπή, καθώς και ότι ουδέποτε αυτά τα τρία χρόνια έλαβε κάποια ενημέρωση από το υπουργείο Εξωτερικών για τις απόρρητες δαπάνες.
Ο τομεάρχης Εξωτερικών της Νέας Δημοκρατίας, Γιώργος Κουμουτσάκος.
Την ίδια ακριβώς απάντηση μας έδωσε και ο Ανδρέας Λοβέρδος, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος της ΔΗΣΥ και επίσης μέλος της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής. «Ποτέ δεν είχαμε καμία ενημέρωση για το θέμα αυτό, ούτε εμπιστευτική, ούτε άλλη».
Την ίδια ακριβώς απάντηση μας έδωσε και ο Ανδρέας Λοβέρδος, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος της ΔΗΣΥ και επίσης μέλος της Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής. «Ποτέ δεν είχαμε καμία ενημέρωση για το θέμα αυτό, ούτε εμπιστευτική, ούτε άλλη».
«Ελλιπής η ενημέρωση του ΥΠΕΞ», λέει η Διάσκεψη των Προέδρων
Το inside story είχε ζητήσει ενημέρωση από το υπουργείο Εξωτερικών από τις αρχές του Δεκεμβρίου και για το κατά πόσον έχει συσταθεί και λειτουργεί στη Βουλή η τριμελής επιτροπή ελέγχου δαπανών. Ο εκπρόσωπος του υπουργείου, κ. Γεννηματάς, απέφευγε ευγενικά κάθε φορά να απαντά επί της ουσίας και ξεκάθαρα, αλλά στο μεταξύ κι ενώ περιμέναμε κάποια συγκεκριμένη απάντηση, ο πρέσβης κ. Παρασκευόπουλος ζήτησε να ενημερώσει τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής για το θέμα των απόρρητων δαπανών.
Εκεί, ο κ. Παρασκευόπουλος ανέφερε ότι δόθηκαν μερικά εκατομμύρια ευρώ σε δύο συγκεκριμένους σκοπούς εθνικού ενδιαφέροντος. Ωστόσο η Διάσκεψη των Προέδρων βρήκε (ομοφώνως) ελλιπή την ενημέρωση του κ. πρέσβη και εξουσιοδότησε τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Βούτση να ζητήσει περισσότερα στοιχεία. «Η ενημέρωση ήταν εντελώς προσχηματική και δεν έχει κανένα νόημα να συνεχίσει να γίνεται με αυτόν τον τρόπο. Διαφορετικά συνιστούμε άλλοθι για τον κάθε υπουργό Εξωτερικών», ανέφερε ένας από τους αποδέκτες της ενημέρωσης που ανήκει στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. «Ρωτήσαμε αν δίνονται και πόσα χρήματα σε δημοσιογράφους. Δεν μας απάντησε, αλλά δεν μας είπε και ότι δεν δίνουν». «Κάθε φορά συντάσσεται πρακτικό. Εκεί αναφέρεται ρητά αυτό που είπαμε, ότι την άλλη φορά θέλουμε περισσότερα στοιχεία».
Τελικά, η απαίτηση διαφάνειας για τον ΣΥΡΙΖΑ αποδεικνύεται ότι ήταν ένας τρόπος άσκησης αντιπολίτευσης, όπως και τόσα άλλα, που ξεχάστηκαν αμέσως μόλις έγινε κυβέρνηση, ακόμα και αν δεν υπήρχε καμία πίεση ή εξαναγκασμός από την τρόικα. Όσο για την αξιωματική αντιπολίτευση, αυτή αποδεικνύει μία (αρνητική) συνέπεια στη στάση της, καθώς ούτε όταν ήταν στην εξουσία, αλλά ούτε και τώρα στην αντιπολίτευση, δείχνει ενδιαφέρον για το θέμα της διαφάνειας των απόρρητων δαπανών και της χρηστής διαχείρισής τους, αφού τρία χρόνια τώρα, είτε σκοπίμως είτε από παράλειψη, αποφεύγει κάθε σχετικό κοινοβουλευτικό έλεγχο για το θέμα αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου