Τα μέλη της Πολιτικής Επιτροπής ΛΑΕ Νέας Φιλαδέλφειας-Νέας Χαλκηδόνας συνήλθαμε
σε προγραμματισμένη συνέλευση κατά
τη διάρκεια της οποίας συζητήσαμε και εκφράζουμε τη θέση μας σχετικά με
το σχεδιαζόμενο γήπεδο της Δικέφαλος Α.Ε. και την Μελέτη
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αυτού.
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του
έργου υποβαθμίζει ή παραλείπει να αναφέρει και δεν αντιμετωπίζει τις
σοβαρότατες επιπτώσεις κυκλοφοριακής ασφυξίας, στάθμευσης, τους σοβαρούς
κινδύνους για την ασφάλεια των πολιτών και των θεατών, την παντελή έλλειψη
εξωτερικών περιμετρικών ζωνών με βάση τους διεθνείς κανονισμούς, την
έλλειψη πυρασφάλειας και την γενικότερη υποβάθμιση του Άλσους και των
συνθηκών ζωής στην περιοχή, τις αρνητικές επιπτώσεις στη φυσιογνωμία και τη
λειτουργία του διατηρητέου προσφυγικού οικισμού αλλά και συνολικότερα της
πόλης.
Όλα τα παραπάνω προκαλούνται κυρίως από το
εντυπωσιακό «στρίμωγμα» ενός ογκωδέστατου ποδοσφαιρικού γηπέδου σε ένα πυκνό
οικιστικό ιστό, σε επαφή και εντός του Άλσους Νέας Φιλαδέλφειας (μέρος του
οποίου αφαιρεί), χωρίς διασύνδεση με μεγάλες οδικές αρτηρίες και
χωρίς εξυπηρέτηση από ΜΜΜ σταθερής τροχιάς.
Επιπλέον, η υλοποίηση του γηπέδου με αυτά
τα χαρακτηριστικά συνδέεται με την οικονομική επιβάρυνση φορέων του Δημοσίου
(όπως η Περιφέρεια Αττικής) για μια κατασκευή που θα διαταράξει την
καθημερινότητα και τη λειτουργία της πόλης μας αδιάλειπτα και όχι μόνο τις
ημέρες λειτουργίας του γηπέδου.
Σημαντικό πρόβλημα δημιουργείται και από
το γεγονός ότι στο νέο γήπεδο δεν προβλέπεται η φιλοξενία κανενός από τα
τμήματα της ερασιτεχνικής ΑΕΚ. Κατά συνέπεια θα μονιμοποιηθεί η χρήση αθλητικών
και άλλων βοηθητικών χώρων του Δήμου από τα πολλά και σημαντικά τμήματα μαζικού
αθλητισμού που αναπτύσσει η ερασιτεχνική ΑΕΚ. Αποτέλεσμα αυτής της έλλειψης
είναι ο υπερκορεσμός των δημοτικών εγκαταστάσεων και η αδυναμία εξυπηρέτησης
όχι μόνο τμημάτων της ερασιτεχνικής ΑΕΚ, αλλά και άλλων συλλόγων ή δημοτών.
Οι πολίτες και ο Δήμος καλούνται να
επωμιστούν και να διαχειριστούν μία επιβάρυνση για ένα γήπεδο το οποίο θα
χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη διεξαγωγή αγώνων επαγγελματικού
ποδοσφαίρου.
Για όλα αυτά τα συνοπτικά αναφερθέντα
παραπάνω, που θα αναλυθούν και στη συνέχεια, η άποψή μας ταυτίζεται με την
εκπεφρασμένη θέση του Δήμου σε σχέση με την εν λόγω Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
και είναι αρνητική, τόσο λόγω των σοβαρότατων ελλείψεων της μελέτης
όσο και λόγω των σοβαρών επιπτώσεων από το συγκεκριμένο έργο "Κέντρο
Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού στη Ν. Φιλαδέλφεια Αττικής", έτσι όπως
έχει σχεδιαστεί. Στην απόφαση αυτή συνηγορούν και οι γνωμοδοτήσεις των δύο
ανεξάρτητων ομάδων εξειδικευμένων και έγκριτων επιστημόνων που ο Δήμος έχει ήδη
δημοσιοποιήσει και υπάρχουν αναρτημένες στην ιστοσελίδα αυτού. Ως γνωστόν, δεν
είναι η πρώτη φορά που διαπιστώνεται ο προβληματικός σχεδιασμός του έργου .
Έχουν επανειλημμένα τεθεί προϋποθέσεις και από τη Δημοτική Αρχή
Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας για την αντιμετώπιση των σοβαρότερων επιπτώσεων
από την κατασκευή και τη λειτουργία του έργου που ουδέποτε λήφθηκαν υπόψη από
την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Δικέφαλος ΑΕ» που φέρεται ως φορέας
υλοποίησης του έργου. Επίσης είναι γνωστό τοις πάσι πως κάθε απόπειρα
δημόσιας συζήτησης γύρω από το ζήτημα αυτό κατέληγε, τα τελευταία δύο
χρόνια τουλάχιστον, σε επιθέσεις και τραμπουκισμούς.
Στον αντίποδα των παραπάνω δηλώνουμε
ότι η κατασκευή και η λειτουργία γηπέδου της ΑΕΚ στην πόλη μας προϋποθέτει
κατ’ ελάχιστον:
1. Τροποποίηση του ύψους του γηπέδου ώστε να
εξασφαλίζεται η αρμονική γειτνίαση με τον προσφυγικό συνοικισμό.
2. Μέτρα πυροπροστασίας και ηχοπροστασίας του οικισμού
και του Άλσους, μέτρα για την προστασία του Άλσους από τυχόν βανδαλισμούς ή από
ακούσιες καταστροφές, την εκτεταμένη ρύπανση και υπερβολική διέλευση, καθώς και
πρόνοιες για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος του γηπέδου, τη μείωση των
φαινομένων θερμικής νησίδας στην πόλη και την ανάπτυξη των απαιτούμενων
περιμετρικών ζωνών για λόγους ασφαλείας.
3. Μέτρα, έργα και παρεμβάσεις που θα εκτονώνουν την
κυκλοφοριακή συμφόρηση. Επίσπευση της κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό και
της επέκτασής της ως τον Περισσό. Βελτίωση των υπόλοιπων ΜΜΜ για την
εξυπηρέτηση των θεατών μετά από σχετική μελέτη.
4. Εξασφάλιση και χωροθέτηση επαρκούς αριθμού θέσεων
στάθμευσης για τη μείωση της άναρχης και παράνομης στάθμευσης στην πόλη.
5. Δημιουργία εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση και
άλλων τμημάτων της ερασιτεχνικής ΑΕΚ, τα οποία υπήρχαν στο παλιό στάδιο
πριν κατεδαφιστεί.
6. Απεμπλοκή του έργου της κατασκευής νέου γηπέδου για
την ΑΕΚ στην πόλη μας από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας που αποτελεί έναν
Νεοφιλελεύθερης κατεύθυνσης νόμο που οικοπεδοποιεί και ξεπουλάει
"φιλέτα" δημόσιας περιουσίας προς όφελος ιδιωτικών συμφερόντων. Το
Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας είχε καταψηφιστεί από τον ΣΥΡΙΖΑ όταν ήταν αξιωματική
αντιπολίτευση και σήμερα ως Κυβέρνηση θα έπρεπε να το είχε ήδη καταργήσει, όπως
είχε εξαγγείλει.
Εφόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις
αυτές θεωρούμε πως το έργο αυτό δεν πρέπει να υλοποιηθεί γιατί η υλοποίησή
του θα είναι καταστροφική για την πόλη μας και τους κατοίκους της. Σε κάθε
περίπτωση διαφωνούμε κάθετα και καταγγέλλουμε την απόφαση της Περιφέρειας
Αττικής μετά από εισήγηση της Περιφερειακής παράταξης της πλειοψηφίας της
Δύναμης Ζωής και της Περιφερειάρχη Ρένας Δούρου να δώσει μέσω του
Προϋπολογισμού της 20.000.000 ευρώ στην ανώνυμη εταιρεία συμφερόντων
Μελισσανίδη για την κατασκευή του γηπέδου αυτού, όπως αντίστοιχα καταγγέλλουμε
την απόφαση της Περιφέρειας να δώσει 7.000.000 στον Αλαφούζο κλπ. Τόσο η
Κυβέρνηση, όσο και η Περιφέρεια Αττικής δεν άργησαν καθόλου να "βρουν
διόδους επικοινωνίας" με το ντόπιο κεφάλαιο. Απαιτούμε άμεση κατάργηση του εκτρωματικού
Ρυθμιστικού Σχεδίου το οποίο έχει ως μοναδικό λόγο ύπαρξης την εκχώρηση του
δημόσιου πλούτου στο ιδιωτικό κεφάλαιο.
Η Πολιτική Επιτροπή ΛΑΕ Νέας
Φιλαδέλφειας-Νέας Χαλκηδόνας εκφράζει την αντίθεσή της επί
της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) για το έργο "Κέντρο
Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού στη Ν. Φιλαδέλφεια Αττικής" για τους
αναλυτικά αναφερόμενους στο σκεπτικό της παρούσας λόγους:
1. Σχετικά με τη νομιμότητα
του έργου και των διαδικασιών
- Το συγκεκριμένο έργο, παρουσιάζει μια σειρά θεμάτων
νομιμότητας:
α. το μέγεθος και η σημασία του έργου όπως
προσδιορίζεται από την ίδια την ΜΠΕ, β. η εφαρμογή εξωτερικών του σταδίου
μεγάλης κλίμακας μετατροπών στο δημόσιο χώρο και σοβαρών κυκλοφοριακών αλλαγών,
και κυρίως γ. η σύνδεσή του σε ένα ευρύτερο σχέδιο ανάπλασης που συνδυάζεται με
την μετατροπή του Άλσους της Νέας Φιλαδέλφειας από δασική και αναδασωτέα έκταση
σε Μητροπολιτικό Πάρκο σύμφωνα με το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθηνών που ψήφισε η
προηγούμενη μνημονιακή Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ και δεν κατήργησε η σημερινή
μνημονιακή Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ παρά τις παλιές δεσμεύσεις, αφορά μείζονα
πολεοδομικό μετασχηματισμό της Νέας Φιλαδέλφειας και δημιουργεί την απαίτηση
για την διαδικασία Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης, η οποία θα εξέταζε
όλα τα παραπάνω συνδυαστικά και θα έπρεπε να έχει προηγηθεί της εκπόνησης
και της δημοσιοποίησης της ΜΠΕ.
- Τόσο με βάση την αρχικό παραχωρητήριο (1934) όσο και
με την πρόσφατη διάταξη (Άρθρο 42 του Ν. 4277/2014) η παραχώρηση της έκτασης
όπου υπήρχε το παλιό στάδιο και καταλαμβάνει και το σχεδιαζόμενο γήπεδο γίνεται
για την εκπλήρωση των σκοπών του ερασιτεχνικού αθλητικού σωματείου ΑΕΚ. Το γεγονός
αυτό προϋποθέτει ότι το γήπεδο θα πρέπει να χρησιμοποιείται και για τα
τμήματα της ερασιτεχνικής ΑΕΚ, επ’ ωφελεία των κατοίκων της Νέας
Φιλαδέλφειας, πράγμα το οποίο δεν συμβαίνει, καθώς μιλάμε για ένα αμιγώς
ποδοσφαιρικό γήπεδο.
2. Σχετικά με το περιεχόμενο
της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
Σε γενικές γραμμές η ΜΠΕ που άρον-άρον
μέσα στον Αύγουστο που μας πέρασε τέθηκε σε διαδικασία Διαβούλευσης και επί της
οποίας έχει γνωμοδοτήσει αρνητικά το Δημοτικό Συμβούλιο
Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνος, δεν παρουσιάζει την απαιτούμενη τεκμηρίωση και
πληρότητα. Υπάρχει έλλειμμα στην αναφορά των μεθόδων εκτίμησης των επιπτώσεων
του γηπέδου, ασάφεια στα μέτρα αντιμετώπισής τους, έλλειψη στην αξιολόγηση των
υπαρκτών τεχνικών και διοικητικών δυνατοτήτων, έλλειψη σε ποσοτικά στοιχεία και
τέλος έλλειψη σε εκτίμηση του κόστους και των βαρών για τον Δήμο
Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνος, την Περιφέρεια, την Πολιτεία και τελικά για
τους ίδιους τους πολίτες.
3. Σοβαρές επιπτώσεις στην κυκλοφορία
και τις μεταφορές
Από την λειτουργία του γηπέδου,
δημιουργούνται συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας πεζών και οχημάτων και εκρηκτικά
φαινόμενα κατά τις ώρες άφιξης και αναχώρησης μεγάλων αγώνων, δεδομένου ότι:
Α. Η εξυπηρέτηση από ΜΜΜ είναι εντελώς
ανεπαρκής. Το γήπεδο δεν εξυπηρετείται άμεσα από μέσα σταθερής τροχιάς όπως
τραμ ή μετρό ενώ ο πλησιέστερος σταθμός ΗΣΑΠ είναι περίπου 600 μ. μακριά.
Β. Οι οδοί πρόσβασης είναι δευτερεύουσες
αρτηρίες μικρού εύρους και υψηλού κυκλοφοριακού φόρτου, συγκεκριμένα η λεωφόρος
Δεκελείας και η οδός Πατριάρχου Κωνσταντίνου. Συνολικά εκτιμάται ότι η Νέα
Φιλαδέλφεια θα δεχθεί σημαντική επιβάρυνση. Το οδικό δίκτυο δεν θα αντέξει λόγω
μεγεθών, το πλήθος των χιλιάδων οχημάτων κατά τις περιόδους διεξαγωγής των
αγώνων.
Γ. Οι προβλεπόμενες θέσεις
στάθμευσης του γηπέδου είναι μόλις 180 όταν με βάση την ισχύουσα
νομοθεσία (Π.Δ. 111/04) θα έπρεπε να έχουν εξασφαλιστεί κατ’ελάχιστον 2700 και
ενώ οι πραγματικές ανάγκες κυμαίνονται από 5.000- 10.000
θέσεις δεδομένης της ανεπάρκειας των ΜΜΜ. Επίσης το άρθρο 42 του ν. 4277/2014
(Ρυθμιστικό Σχέδιο) για την παράκαμψη της κείμενης νομοθεσίας με το οποίο η
προσφορά θέσεων στάθμευσης περιορίζεται στην υποχρέωση 380 θέσεων εκ των οποίων
οι 200 σε ιδιόκτητο ακίνητο εντός απόστασης 1 χλμ. (δεν χωροθετούνται και δεν
περιλαμβάνονται στην ΜΠΕ). Άμεσο αποτέλεσμα των παραπάνω θα είναι η εκτόνωση
της στάθμευσης με παράνομο τρόπο, η επιδείνωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης,
της ηχορύπανσης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η όχληση των κατοικιών, των
καταστημάτων και η σοβαρή διατάραξη της λειτουργίας της πόλης σε ολόκληρο το
κέντρο και σε μεγάλη ακτίνα.
Από τα συνοδευτικά έργα εκτός του γηπέδου
και ιδιαίτερα από την υπογειοποίηση των οδών Πατριάρχου
Κωνσταντίνου, Φωκών και Χρ. Σμύρνης και τις πεζοδρομήσεις των
οδών Αγ.Τριάδος και Χρ. Σμύρνης, προκύπτουν μείζονες κυκλοφοριακές
ανακατατάξεις. Οι κυριότερες αφορούν:
Α. Τη διακοπή της σύνδεσης κεντρικών
περιοχών της Νέας Φιλαδέλφειας με την Νέα Ιωνία και τον σταθμό του Περισσού, με
αποτέλεσμα την διοχέτευση της κυκλοφορίας μέσω της κεντρικής πλατείας και της
ήδη επιβαρημένης λεωφόρου Δεκελείας και την αύξηση του φόρτου στους κόμβους.
Β. Τη δημιουργία ενός ανυπέρβλητου φραγμού
σε μήκος 340 μ, που προκύπτει από τις εκατέρωθεν ράμπες βύθισης των δρόμων. Το
γεγονός αυτό δημιουργεί μείζον λειτουργικό πρόβλημα στη ζωή της γειτονιάς, την
κινητικότητα και την οδική ασφάλεια ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων (παιδιών,
ηλικιωμένων, ΑΜΕΑ, γονιών με καροτσάκι) .
Γ. Τη μετατροπή δημόσιων κοινόχρηστων
χώρων που θα προκύψουν από τα προτεινόμενα έργα και τις υπογειοποιήσεις, σε
χώρους εξυπηρέτησης ενός ιδιωτικού έργου. Επίσης χρησιμοποιείται ένας δημόσιος
δρόμος, η Χρ.Σμύρνης, ως ράμπα εισόδου στον υπόγειο χώρο στάθμευσης.
Δ. Την αλλαγή ορισμένων δρομολογίων ΜΜΜ
που διέρχονται από την περιοχή επέμβασης αλλά και την υποβάθμιση της
εξυπηρέτησης όλων των διερχόμενων ΜΜΜ τις ώρες αγώνων.
Με βάση όλα τα παραπάνω προκύπτει η ανάγκη
αλλαγής της κυκλοφοριακής μελέτης του Δήμου αλλά και μεγάλη δημόσια δαπάνη που
θα βαρύνει τους πολίτες. Αναλυτικά απαιτούνται 15 εκατ. για την κατασκευή του
έργου των υπογειοποιήσεων, άγνωστη δαπάνη από την αλλαγή της κυκλοφοριακής
μελέτης για τον Δήμο (μόνο η αναδιαμόρφωση των δύο κόμβων της Λ. Δεκελείας
ανέρχεται σε 670 χιλ ευρώ, σύμφωνα με τη μελέτη), άγνωστη δαπάνη για την
μετακίνηση των δικτύων κοινής ωφέλειας.
4. Οι ελλείψεις και τα παραπλανητικά
στοιχεία της ΜΠΕ:
- Δεν έχουν αξιολογηθεί οι κυκλοφοριακές
αλλαγές που προκύπτουν για την ευρύτερη περιοχή του Δήμου και που βρίσκονται σε
αντίθεση τόσο με τις προβλέψεις της εγκεκριμένης κυκλοφοριακής μελέτης του
Δήμου όσο και με την υφιστάμενη κατάσταση. Δεν έχει εκτιμηθεί η μεταβολή του
κυκλοφοριακού φόρτου ιδιαίτερα στους κεντρικούς κόμβους της Νέας Φιλαδέλφειας
που εντάσσονται στη ρύθμιση που προβλέπει η μελέτη του γηπέδου σε μελλοντικό
χρόνο είτε λόγω των πρόσθετων δραστηριοτήτων που περιγράφεται ότι θα
αναπτυχθούν στην πόλη λόγω της λειτουργίας του γηπέδου. Επιπλέον, δεν έχει
εκτιμηθεί πού θα διοχετευθεί και πόσο θα επιβαρύνει ο κυκλοφοριακός φόρτος που
θα προκύψει από τις πεζοδρομήσεις στις οδούς Ιωνίας και Χρ. Σμύρνης. - Δεν
αξιολογείται η υπογειοποίηση της οδού Χρυσοστόμου Σμύρνης που φαίνεται ότι
προορίζεται να αποτελέσει ράμπα εισόδου για το υπόγειο γκαράζ του γηπέδου
(αναφέρεται στη ΜΠΕ και στα σχέδια ότι διασταυρώνεται ανισόπεδα κάτω από την
ταπεινωμένη Φωκών και αναδύεται στο επίπεδο -2 του γηπέδου).
- Λείπει η χωροθέτηση των 200 θέσεων
στάθμευσης που προβλέπονται στο άρθρο 42 του ν. 4277/2014 (Ρυθμιστικό Σχέδιο)
- Δεν έχει εκτιμηθεί η επίπτωση στην
ενεργό διατομή (εναπομείναν πλάτος) των οδών λόγω των παράνομων σταθμεύσεων που
είναι αναπόφευκτες ιδιαίτερα αφού απουσιάζει η μέριμνα για νόμιμη στάθμευση σε
οργανωμένους χώρους.
- Δεν αναφέρεται η ανάγκη τροποποίησης
δρομολογίων αστικών συγκοινωνιών που επηρεάζονται από τις προτεινόμενες
υπογειοποιήσεις και τις συνεπαγόμενες κυκλοφοριακές αλλαγές.
- Γίνεται μια σειρά αυθαίρετων εκτιμήσεων.
Ενδεικτικά η ΜΠΕ αναφέρει: "Εκτιμάται ότι το ποσοστό των ΙΧ θα ήταν ακόμα
χαμηλότερο εάν η έρευνα αφορούσε σημαντικότερη διοργάνωση (derby ή αγώνα
ευρωπαϊκού πρωταθλήματος) με προσέλευση αντίστοιχη της χωρητικότητας του γηπέδου,
καθώς η χρήση ιδιωτικών οχημάτων είναι για προφανείς λόγους αντίστροφα ανάλογη
της μαζικότητας της προσέλευσης δεδομένης της πεπερασμένης χωρητικότητας του
οδικού δικτύου και των χώρων στάθμευσης." Επίσης: "Η ευρύτερη περιοχή
του Κέντρου δεν διαθέτει οργανωμένους χώρους στάθμευσης, εκτιμάται όμως ότι σε
ακτίνα της τάξης του ενός χιλιομέτρου, ίσως και κατά τι μεγαλύτερης, υπάρχει η
διαθεσιμότητα μερικών εκατοντάδων θέσεων. Θα μπορούσε δηλαδή, σε εύλογη
απόσταση από το Κέντρο, να εξυπηρετηθεί σε ελεύθερες θέσεις στο οδικό δίκτυο η
στάθμευση ενός αριθμού της τάξης των 450 οχημάτων, που μαζί με τα παραπάνω
αθροίζει ένα σύνολο της τάξης των 1.500 στην εγγύς περιοχή του Κέντρου."
Αυθαίρετη εκτίμηση, χωρίς μετρήσεις και χωρίς διάκριση ελεύθερων θέσεων σε
νόμιμες ή παράνομες. Επίσης: "Το σύνολο των 1.500 οχημάτων αντιστοιχεί σε
100 οχήματα ανά 1.000 θεατές για προσέλευση 15.000 θεατών, δηλαδή πληρότητα
γηπέδου της τάξης του 47%, που ξεπερνά την αναμενόμενη σε συνήθεις
διοργανώσεις. Το παραπάνω σύνολο των 1.500 οχημάτων εφαρμόζεται εφεξής
στην παρούσα ως καθοριστικός φόρτος για τους υπολογισμούς των επιπτώσεων στα
επίπεδα εξυπηρέτησης των κόμβων του αστικού οδικού δικτύου".Η μελέτη,
δηλαδή, στηρίζεται σε πληρότητα γηπέδου 47%! Και ακόμη : «Η πλεονάζουσα ζήτηση
που ανταποκρίνεται στις παραπάνω συνθήκες (συνθήκες πληρότητας) δεν «υπακούει»
σε χρονική κατανομή αντίστοιχη με καθοριστικό συντελεστή αφίξεων 0,90 αλλά
κατανέμεται σε διάστημα σημαντικά μεγαλύτερο της μίας ώρας, με αφίξεις στην
ευρύτερη περιοχή δύο ή και περισσότερες ώρες πριν από τον αγώνα, γεγονός που
καθιστά εύλογη την παραδοχή του καθοριστικού ωριαίου φόρτου των 1.500
οχημάτων.»
5. Σχετικά με την ασφάλεια θεατών,
περιοίκων, πολιτών
α. Ασφάλεια
κατά την προσέλευση και την αποχώρηση από την περιοχή
Ο Σταθμός Περισσός του ΗΣΑΠ (όπως
και ο σταθμός Πευκάκια που βρίσκεται σε 1,2 χλμ) δεν έχει σχεδιαστεί με
προδιαγραφές εξυπηρέτησης σταδίου με διπλές ράμπες εξόδων- εισόδων
μεγάλου πλάτους για ροή πλήθους κλπ. Επιπλέον η μετακίνηση μεγάλου αριθμού
θεατών μέσω του σταθμού ΗΣΑΠ θα δημιουργήσει λόγω της έλλειψης πεζοδρομίων,
πορεία μέσα από δρόμους μικρού εύρους με αρκετά μεγάλη κυκλοφορία με πεζοδρόμια
ιδιαίτερα στενά σε πολλά τμήματα και σε δύο γέφυρες. Επιπλέον τα φαινόμενα
κυκλοφοριακής συμφόρησης και παράνομης στάθμευσης σε συνδυασμό με τα παραπάνω,
θα θέτουν κρίσιμα θέματα οδικής ασφάλειας για κάθε πολίτη, κάθε χρήστη ΜΜΜ και
κάθε διερχόμενο από την ευρύτερη περιοχή.
β. Δεδομένου
ότι το γήπεδο βρίσκεται εντός περιορισμένου οικοπέδου δεν είναι δυνατή
η ανάπτυξη των απαιτούμενων των περιμετρικών ζωνών ασφαλούς προσέλευσης και
αποχώρησης που προβλέπονται από τους διεθνείς κανονισμούς (FIFA
Stadium Safety and security Regulations και The FIFA publication Football
Stadiums – Technical Recommendations and Requirements) και την εθνική
νομοθεσία. Οι ζώνες αυτές εξυπηρετούν τον έλεγχο των θεατών κατά την
προσέλευσή τους (ζώνη 1 : οπτικός έλεγχος εισητηρίων, ζώνη 2 : έλεγχος
εισητηρίων και σωματικός έλεγχος, ζώνη 3: περιμετρική ζώνη κυκλοφορίας,
συνεύρεσης, κυλικείων), τη διαφυγή σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης ή πανικού
(επεισόδια, ατύχημα, πυρκαγιά, σεισμός κλπ), την περιμετρική κίνηση καθώς και
τη μετακίνηση θεατών από θύρα σε θύρα, κατά την αναζήτηση εισόδου. Ωστόσο, στην
περίπτωση του συγκεκριμένου γηπέδου οι ζώνες αυτές δεν μπορούν να αναπτυχθούν. Οι
περιμετρικές ζώνες πρόσβασης, κυκλοφορίας και ασφάλειας είναι ανύπαρκτες αφού
το κτίριο (γήπεδο και μουσείο) εφάπτεται στα όρια του οικοπέδου. Έτσι
ως μια και μοναδική περιμετρική ζώνη χρησιμοποιείται δημόσιος κοινόχρηστος χώρος
δηλαδή οι περιορισμένου εύρους οδοί που το περιβάλλουν (κεφ. 6 σελ.14 της ΜΠΕ)
και οι οποίες προφανώς δεν επιτρέπεται ούτε να κλειστούν ούτε να
χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του γηπέδου. Εξάλλου σύμφωνα
με τους διεθνείς κανονισμούς πρέπει να υπολογίζεται η χωρητικότητα και η
ικανότητα εξόδου ώστε οι θεατές να μπορούν να εξέλθουν ομαλά εντός χρόνου 8-10
λεπτών. Το ζήτημα της ασφάλειας στις μετακινήσεις και στη δυνατότητα
εκκένωσης του γηπέδου στη Ν. Φιλαδέλφεια το θεωρούμε ως το σημαντικότερο
ενώ πιθανή αδυναμία κάλυψης των αναγκών ασφαλούς εισόδου-εξόδου και επείγουσας
εκκένωσης συνιστά λόγο επανεκτίμησης της δυνατότητας λειτουργίας του γηπέδου με
αυτή τη χωρητικότητα.
γ. Ελλείψεις
της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
Η ΜΠΕ δεν περιλαμβάνει ολοκληρωμένα και
εξειδικευμένα σχέδια αντιμετώπισης περιστατικών κινδύνων και πανικού
συνεκτιμώντας τις συνθήκες (πρόσβαση ασθενοφόρων και πυροσβεστικών, χώροι
εκτόνωσης κοινού) και τις δυνατότητες των υπηρεσιών (αστυνομία, πυροσβεστική,
ΕΚΑΒ). Επίσης η άμεση επαφή του γηπέδου με το Άλσος συνιστά ένα επιπλέον
κίνδυνο που η ΜΠΕ παραλείπει να αναφέρει και να αξιολογήσει: την πρόκληση
πυρκαγιάς στην περιοχή λόγω εσκεμμένης ή τυχαίας πράξης (ρίψη φωτοβολίδας κλπ)
που θέτει επιπλέον επιτακτικά προβλήματα ασφαλούς εκκένωσης του γηπέδου.
6. Σχετικά με το οικιστικό περιβάλλον
α. Επιπτώσεις στο οικιστικό
περιβάλλον
Συνοπτικά οι κυριότερες αφορούν :
Α. Την
ασυμβατότητα με τη χρήση της αμιγούς και γενικής κατοικίας που ισχύουν στην
περιοχή του γηπέδου. Γενικά αναμένεται επιδείνωση των συνθηκών ζωής λόγω των
οχλήσεων που οφείλονται στην ύπαρξη του γηπέδου με τα συγκεκριμένα
χαρακτηριστικά. Ορισμένες από τις επιπτώσεις θα έχουν μόνιμο χαρακτήρα όπως: -
κυκλοφοριακή αναστάτωση, - η δημιουργία θερμικής νησίδας, με επιπτώσεις στην
αύξηση της θερμοκρασίας, την παγίδευση αέριων ρύπων και την ομαλή κυκλοφορία
των αέριων ρευμάτων δροσισμού τους θερμούς μήνες - μείωση της οπτικής επαφής με
το Άλσος, - μείωση του ορίζοντα και της θέας, - μείωση του ηλιασμού των γειτονικών
κατοικιών και άλλες που σχετίζονται με τη διεξαγωγή των διοργανώσεων όπως:
- η αύξηση θορύβου α. τόσο λόγω της
κυκλοφοριακής συμφόρησης κατά την προσέλευση και την αποχώρηση των θεατών όσο
και β. κατά τη διεξαγωγή των διοργανώσεων. - ατμοσφαιρική ρύπανση και διάθεση
απορριμμάτων - πρόκληση κινδύνων για την ιδιωτική και δημόσια περιουσία -
κατάληψη πεζοδρομίων, παράνομη στάθμευση.
Β. Την
αλλοίωση της παραδοσιακής φυσιογνωμίας του διατηρητέου προσφυγικού
οικισμού, εντός του οποίου εγκαθίσταται το γήπεδο, ο οποίος προστατεύεται
με ειδικούς όρους για το ύψος, τη μορφή και την κάλυψη. Ο προσφυγικός οικισμός
σχεδιάστηκε ως πρότυπος οικισμός στα πρότυπα αγγλικής κηπούπολης και είναι λόγω
της μορφής και της έκτασής του μοναδικός για το πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας.
Ας σημειωθεί ότι η ίδια η ΜΠΕ (κεφ.8 – σελ.41) αναφέρει ότι ο προσφυγικός
οικισμός παρουσιάζει «δημογραφική αδυναμία» αλλά χωρίς να αξιολογήσει την
ενδεχομένως δυσμενή επίδραση που θα έχει η κατασκευή και η λειτουργία του
γηπέδου στο φαινόμενο εγκατάλειψης του οικισμού.
β. Ελλείψεις της ΜΠΕ
- Η ΜΠΕ παραλείπει να εξετάσει μια σειρά
παραμέτρους που περιλαμβάνονται στους διεθνείς κανονισμούς για την εξέταση των
περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατά τον σχεδιασμό των γηπέδων και σχετίζονται με:
α. την αποφυγή γειτνίασης με περιοχές κατοικίας β. τα προβλήματα που
δημιουργούνται από την τυχόν επιθετική συμπεριφορά των οπαδών γ. τα προβλήματα
σκίασης των γειτονικών χώρων δ. τα προβλήματα φωτορύπανσης ε. την εναρμόνιση
της κλίμακας του κτιρίου με το περιβάλλον - Επίσης με βάση τους ίδιους
κανονισμούς πρέπει να εξετάζεται η δυνατότητα βύθισης του γηπέδου προκειμένου
να μειώνεται η επίδραση σε σχέση με τα παραπάνω και να προτείνονται λύσεις για
την ανάπτυξη δραστηριοτήτων εκτός της διεξαγωγής των αγώνων. Παραλείπεται
εντελώς η αξιολόγηση της διαμόρφωσης μεγάλης κλίμακας θερμικής νησίδας με
άμεσες σημαντικές επιπτώσεις στο μικροκλίμα της περιοχής (πιθανή αύξηση
θερμοκρασίας ως και 8 βαθμούς Κελσίου).
- Παραλείπεται η αξιολόγηση των επιπτώσεων
από την επαφή του γηπέδου με περιοχή αμιγούς κατοικίας και διατηρητέου οικισμού
και το κέντρο της Ν. Φιλαδέλφειας.
- Παραλείπεται η αναφορά μέτρων
πυροπροστασίας του παρακείμενου οικισμού που βρίσκεται σε επαφή με το γήπεδο ως
αποτέλεσμα της λειτουργίας του γηπέδου λόγω εσκεμμένων (εμπρησμοί κάδων,
οδοφράγματα) ή τυχαίων γεγονότων (ρίψη φωτοβολίδων κλπ)
- Αναφέρεται ότι δεν απαιτείται η λήψη
μέτρων ηχοπροστασίας.
7. Σχετικά με τις επιπτώσεις στο φυσικό
περιβάλλον
α. Επιπτώσεις στο Άλσος της Νέας
Φιλαδέλφειας που είναι ένας από τους μεγαλύτερους
σε έκταση ελεύθερους χώρους του Λεκανοπεδίου (όσο το Πεδίον του Άρεως, ο
Βασιλικός Κήπος και το μισό Άλσος Ζαππείου μαζί).
Φιλοξενεί σπάνια και απειλούμενα είδη
χλωρίδας και πανίδας και το μεγαλύτερο μέρος του βρίσκεται σε φυσική μορφή
δάσους παρά την επιβάρυνση και την υποβάθμιση που έχει υποστεί στη διαδρομή του
χρόνου. Η σημασία και ο ρόλος του είναι αναντικατάστατος για όλο το αστικό
συγκρότημα της Αθήνας που διαθέτει ελάχιστο πράσινο και χώρους δασικής αναψυχής
μέσα στον πολεοδομικό ιστό. Υπάρχει λοιπόν μεγάλη ανάγκη να προστατευθεί και να
αναβαθμιστεί. Η άμεση επαφή του με το ογκώδες κτίσμα και τις εντατικές
λειτουργίες του γηπέδου, η σκόνη, ο θόρυβος, η εντατική διέλευση λόγω της
απουσίας περιμετρικών ζωνών του γηπέδου, η διατάραξη των φυσικών αεραγωγών και
οι αυξημένοι κίνδυνοι πυρκαγιάς είναι εξαιρετικά αρνητικές συνέπειες που
παραλείπονται από τη ΜΠΕ. Επιπλέον υπάρχουν συγκεκριμένα τυπικά και ουσιαστικά
θέματα: - Η ΜΠΕ παραλείπει να περιγράψει τα έργα ενεργητικής πυροπροστασίας ενώ
αναφέρεται σε μέτρα που προτείνονται από μελέτη του Δήμου (ΥΛΗ 2009) για τη
βελτίωση της πυροπροστασίας του Άλσους χωρίς να περιλαμβάνει τους κινδύνους από
τη λειτουργία του γηπέδου. - Τα μέτρα που περιγράφονται για την ενίσχυση των
φυτεύσεων, απαιτούν την έγκριση τόσο της δασικής υπηρεσίας όσο και του
Δημοτικού Συμβουλίου, αφού το Άλσος έχει παραχωρηθεί εν μέρει κατά κυριότητα
και εν μέρει κατά χρήση στον Δήμο. Αυτή η προαπαίτηση είναι ουσιαστική γιατί
πολλά από αυτά που περιγράφει η ΜΠΕ είναι αυθαίρετα και μη επιθυμητά όπως για
παράδειγμα η διάθεση 20.000 κ.μ. των εκχωμάτων του γηπέδου εντός του Άλσους ή η
φύτευση των φυσικών διάκενων του Άλσους.
β. Επιπτώσεις
στα ανοιχτά ρέματα Γαμπουρλά και Ποδονίφτη που αποτελούν υγρότοπους
συνδεόμενους με το Άλσος με απειλούμενα είδη πανίδας και χώρους περιπάτου και
αναψυχής για τους κατοίκους.
8. Κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις
του project
-
Η ΜΠΕ αναφέρει πιθανή αύξηση συναφών με το γήπεδο δραστηριοτήτων στην άμεση
περιοχή του έργου. Ωστόσο ο μεγαλύτερος όγκος τέτοιων δραστηριοτήτων αφορά
καταστήματα εστίασης και αναψυχής, ενώ η περιοχή θεωρείται ήδη κορεσμένη σε
τέτοιες δραστηριότητες που τα τελευταία χρόνια γνωρίζουν μεγάλη άνθηση στη Ν.
Φιλαδέλφεια.
- Η συμβολή του γηπέδου στην παροχή ευκαιριών άθλησης
των κατοίκων είναι μηδενική ενώ η όχληση από τις μεγάλες διοργανώσεις σε
συνδυασμό με τους δεδομένους περιορισμούς του χώρου θα είναι σημαντική. Το
γεγονός αυτό απειλεί την κοινωνική συνοχή αφού έχουν εμφανιστεί σφοδρές
αντιπαραθέσεις και αντεγκλήσεις ανάμεσα στους θιασώτες διαφορετικών απόψεων είτε
κατοίκων είτε τρίτων ενδιαφερόμενων.
- Τέλος, η διατάραξη της λειτουργίας του κέντρου της
πόλης και των περιοχών αμιγούς κατοικίας, η μεγάλης κλίμακας παρέμβαση σε όλα
τα επίπεδα σε συνδυασμό με την μεγάλη οικονομική επιβάρυνση της
Πολιτείας, του Δήμου και συνεπώς των πολιτών σε περιόδους οξύτατης
οικονομικής κρίσης δημιουργούν σοβαρά ερωτηματικά για το κοινωνικό και
οικονομικό πλαίσιο στο οποίο εντάσσεται το έργο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου