ΟΧΙ

ΟΧΙ
ΟΧΙ και από τους Γερμανούς ΦΙΛΟΥΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Έργα και Ημερίδες της ΔΗΜΑΡ…..


 Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, δέκα χρόνια κοσκινάει…Στη δεκαετία του 80 η ένταση των καταγγελιών για την ατμοσφαιρική  ρύπανση στο λεκανοπέδιο της Αθήνας , αντί της λήψης συγκεκριμένων μέτρων επέφερε κυβερνητικές εξαγγελίες  περί νέων μελετών ! Η κοινωνία υπέφερε και η ποιότητα ζωής έπεφτε ραγδαία, όμως οι κυβερνητικοί παράγοντες και οι περιβαλλοντικοί παρατρεχάμενοί τους συνέχιζαν απτόητοι να μελετούν εξονυχιστικά  ένα ζήτημα,  το οποίο είχε επαρκέστατα διερευνηθεί, όσον αφορά τις βασικές του πλευρές …

Σήμερα η ΔΗΜΑΡ  επιχειρεί μια νέα συζήτηση   πάνω σε ένα ήδη πολυσυζητημένο θέμα, όταν αυτό που απουσιάζει είναι μια έντιμη και «ευθεία» απόφανση, σχετικά με τις εργασίες εξόρυξης χρυσού στη Χαλκιδική. Το προϊόν  της διαβούλευσης - ΔΗΜΑΡιτών και άλλων προοδευτικών δυνάμεων -  δεν περιήλθε  (ακόμη..)εις γνώση μου, όμως το κείμενο της πρόσκλησης αποπνέει μια διάθεση αποδοχής των περιβαλλοντικά τετελεσμένων, ύστερα μάλιστα  από την γνωστή απόφαση του ΣτΕ που άνοιγε το πράσινο φως για τις προκαταρκτικές εργασίες της επένδυσης και  πρωτίστως  για την αποψίλωση του δάσους των Σκουριών…Ήταν η περίπτωση εκείνη που θύμιζε έντονα τον Λιούϊς Κάρολ στην «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», όπου η βασίλισσα έδινε την εντολή : «κόψτε του το κεφάλι και μετά δικάστε τον »!
http://oikonikipragmatikotita.blogspot.gr/2012/08/blog-post_6.htmlΗ

 H Ημερίδα της ΔΗΜΑΡ προκάλεσε την έντονη αντίδραση του « Μετώπου αγώνα ενάντια στα μεταλλεία σε Κρούσσια-Πάικο του Κιλκίς», που σε  επιστολή του προς το κυβερνητικό κόμμα έθεσε το ζήτημα της αριστερής και δημοκρατικής ταυτότητας, πέραν της γνωστής και πολλαπλώς κατατεθειμένης άποψης των περιβαλλοντικών κινημάτων : Ότι βιασμός με βαζελίνη δεν παύει να είναι βιασμός….
Λέει το «Μέτωπο» των πολιτών :

«χωρίς καμιά διάθεση ειρωνείας αναρωτιόμαστε προς τι η σημερινή δραστηριοποίηση της ΔΗΜΑΡ – από πού πηγάζει η ανάγκη των στελεχών της ΔΗΜΑΡ για περαιτέρω διαβούλευση επί του θέματος; Είναι δυνατόν να υφίσταται μόλις σήμερα ανάγκη πληροφόρησης ή μήπως ανάγκη επαναδιαπραγμάτευσης;»

Ακολουθεί η  επιστολή του Μετώπου προς τα κεντρικά γραφεία ΔΗΜΑΡ, ενώ στο τέλος κατατίθεται αυτούσιο το κείμενο της πρόσκλησης για τη διαβούλευση της ΔΗΜΑΡ στις 4.12.12

“Με έκπληξη και απογοήτευση πληροφορηθήκαμε, σχεδόν τυχαία και μόλις την Τρίτη 4 Δεκεμβρίου, την πρωτοβουλία της ΔΗΜΑΡ για τη διοργάνωση της σημερινής συζήτησης.

Το ακρωνύμιο ΔΗΜΑΡ συνθέτεται από τις λέξεις «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ» και «ΑΡΙΣΤΕΡΑ». Αυτό έχουμε εμείς στο Κιλκίς κατά νου ως ψηφοφόροι και πολίτες. «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ» σημαίνει βεβαίως την ιερή διαδικασία κατά την οποία κάθε εμπλεκόμενος συμμετέχει, τοποθετείται, εισακούγεται και συναποφασίζει. Δυστυχώς όμως η διοργάνωση συζήτησης από τη ΔΗΜΑΡ για ένα θέμα – το κυριότερο – που αφορά στις ζωές των ανθρώπων του Κιλκίς, της Θράκης και της Χαλκιδικής, χωρίς αυτούς, σε καμία περίπτωση δε μπορεί να θεωρηθεί δημοκρατική διαδικασία. Επιπλέον σύμφωνα με τις πληροφορίες μας ακόμη και οι εκπρόσωποι/στελέχη των τοπικών οργανώσεων της ΔΗΜΑΡ απουσιάζουν από τη σημερινή συζήτηση! «ΑΡΙΣΤΕΡΑ» σημαίνει σε απλή απόδοση της έννοιας, την αντίθετη θέση από το καπιταλιστικό ιδεώδες – αυτό στο μυαλό των απλών πολιτών που καλούνται να εμπιστευτούν την ψήφο τους – Πραγματικά, και χωρίς καμιά διάθεση ειρωνείας αναρωτιόμαστε προς τι η σημερινή δραστηριοποίηση της ΔΗΜΑΡ – από πού πηγάζει η ανάγκη των στελεχών της ΔΗΜΑΡ για περαιτέρω διαβούλευση επί του θέματος; Είναι δυνατόν να υφίσταται μόλις σήμερα ανάγκη πληροφόρησης ή μήπως ανάγκη επαναδιαπραγμάτευσης; Σύμφωνα με το αριστερό ιδεώδες θα έπρεπε εξ ορισμού και δίχως δεύτερη σκέψη η ΔΗΜΑΡ να έχει αρνητική θέση στην εκβιαστική παραχώρηση του εθνικού ορυκτού πλούτου σε ιδιώτες με τεράστια ποσοστά ιδιοκτησίας από ξένες πολυεθνικές, εκτός αν για τη ΔΗΜΑΡ αυτό δε συνιστά άρτια εφαρμογή των καπιταλιστικών αρχών, στην οποία περίπτωση θα πρέπει να αναθεωρήσετε το logo ΔΗΜΑΡ σε κάτι που πραγματικά ανταποκρίνεται στην πολιτική σας.

Λυπούμαστε επιπλέον για το ύφος στη σύνταξη των 10 ερωτημάτων της πρόσκλησης. Οι ερωτήσεις είναι εισηγητικές που κατευθύνουν σε θετική τοποθέτηση, τα ερωτήματα αντιπαραβολής (πχ το 4ο με το 5ο) είναι δυσανάλογα εκφρασμένα και τέλος τα ερωτήματα είναι λειψά, πχ απουσιάζουν α) η άρνηση των τοπικών κοινωνιών με τους θεσμικούς τους φορείς, β) η έλλειψη τεχνοοικονομικών μελετών που θα έπρεπε να προϋπάρχουν για να αποδεικνύουν τα προσδοκώμενα οφέλη που διαλαλούνται, γ) η έλλειψη οικονομικών στοιχείων από την υπάρχουσα δραστηριότητα που θα πληγεί, κα.

Θέλοντας να πιστέψουμε ότι όλα τα παραπάνω συνιστούν μια αστοχία, επιθυμούμε να γνωρίσουμε στο κοινό της συζήτησης και στα παριστάμενα στελέχη της ΔΗΜΑΡ, με συντομία τις θέσεις των πολιτών και των 69 θεσμικών φορέων του Κιλκίς που έχουν ταχθεί κατά της επικείμενης δημιουργίας μεταλλείων χρυσού-χαλκού στο Κιλκίς:

Α) Πλέον του ενός χρόνου, καθημερινά και σε εξαντλητικές ώρες της καθημερινότητάς μας έχουμε συγκεντρώσει υλικό ανά τον κόσμο, έχουμε επικοινωνία με τις χώρες που προτείνονται ως παραδείγματα μεταλλευτικής ευημερίας (Σουηδία, Φινλανδία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Τουρκία, Καναδά), έχουμε μελετήσει κάθε λεπτομέρεια και έχουμε τεκμηριώσει επιστημονικά με τη βοήθεια πλέον κατάλληλων επιστημόνων το όλο θέμα – άρα απαιτούμε να αποδοκιμάσετε στη σημερινή συζήτηση τυχόν χαρακτηρισμούς ή κατηγοριοποιήσεις μας ως «αφελείς» / «υστερικούς οικολόγους» / «πάσχοντες από φοβικά σύνδρομα» / «θύματα συνομωσίας παραπληροφορούντων επιστημόνων» / «εκβιαστές πολιτικών παραγόντων» / «τρομοκράτες» / «μη έχοντες συναίσθηση του εθνικού συμφέροντος» / «μειονότητες» κα. Όπως καταλαβαίνετε αυτοί οι χαρακτηρισμοί αποδόθηκαν τους τελευταίους μήνες σε εμάς αλλά και στους ανθρώπους των επιτροπών αγώνων κατά των μεταλλείων Θράκης και Χαλκιδικής, από στελέχη του ΥΠΕΚΑ και του ΙΓΜΕ και στοχεύουν στον αποπροσανατολισμό από την ουσία του θέματος, καθώς στον υποβιβασμό μας.

Β) Επιγραμματικά (μπορείτε πάντοτε να έχετε στη διάθεσή σας κάθε λεπτομέρεια) οι λόγοι για τους οποίους είμαστε ενάντιοι, είναι:

- Λειψυδρία και μόλυνση των υδάτων. 1) Η όποια μεταλλευτική δραστηριότητα, ήδη από τα πρώιμα στάδια των ερευνητικών γεωτρήσεων, μπορεί να οδηγήσει σε αποστράγγιση των γεωτρήσεων στην περιοχή. Στη συνέχεια, η εξορυκτική και μεταλλευτική διαδικασία απαιτεί καθημερινά πολύ μεγάλες ποσότητες νερού – άγνωστο από πού θα βρεθούν. Ο νομός Κιλκίς είναι ένας από τους 7 νομούς που επισήμως έχουν κριθεί ότι κινδυνεύουν άμεσα από ερημοποίηση. 2) Μόλυνση των επιφανειακών και υπόγειων νερών. Τα τοξικά χημικά της μεταλλευτικής διαδικασίας καταλήγουν στο υπέδαφος και περνούν στον υδροφόρο ορίζοντα.

- Ατμοσφαιρική και εδαφική ρύπανση, ηχορύπανση, τέλματα μεταλλευτικών καταλοίπων. 1) Πολύ μεγάλες ποσότητες σκόνης (με μικροσκοπικά σωματίδια τοξικών μετάλλων, καθώς και τοξικών αερίων) θα διαχέονται στην ατμόσφαιρα με τις καθημερινές εκρήξεις. Σε γειτονικά και πιο απομακρυσμένα από τους χώρους εξόρυξης μέρη θα υπάρχει συνεχής πτώση τοξικής σκόνης στις καλλιέργειες. 2) Κοντά στους χώρους εξόρυξης και μεταλλευτικής επεξεργασίας, οι εκρήξεις και η συνεχής κίνηση υπερβαρέων οχημάτων θα δημιουργήσει αφόρητες συνθήκες ακουστικής ενόχλησης και συνεχείς δονήσεις με κίνδυνο ακόμη και κατάρρευσης γης (Malmberg, Σουηδία 2006). 3) Οι περιεκτικότητες στην περίπτωση των Κρουσίων, χαλκός και χρυσός, είναι ελάχιστες, λίγα γραμμάρια ανά τόνο πετρώματος. Το σύνολο σχεδόν του υλικού που θα εξορύσσεται θα είναι λοιπόν άχρηστο και θα πρέπει να πεταχτεί, αφού όμως θα έχει γίνει μια λεπτότατη λάσπη ποτισμένη με τοξικά χημικά. Αυτή θα αποτίθεται σε τέλματα μεταλλευτικών καταλοίπων και θα αποτελεί στον αιώνα τον άπαντα μια πληγή για την περιοχή και συνεχή κίνδυνο σε περίπτωσή διαφυγής της, μετά από καταστροφή των φραγμάτων που θα την περιορίζουν, εξαιτίας ενός πλημμυρικού ή σεισμικού συμβάντος. 4) Πιθανή συνύπαρξη ραδιενεργών στοιχείων: Ουράνιο. Στοιχεία που προκύπτουν από επίσημες μελέτες αποδεικνύουν την ύπαρξη ουρανίου στην περιοχή. Βεβαίως το αυτό αποδέχεται και το επίσημο κράτος μας ακολούθως με την σχετική ανακοίνωση διάψευσής μας του ΙΓΜΕ: Το ΙΓΜΕ διαψεύδει την ύπαρξη μεγάλων ποσοτήτων ουρανίου – άρα συνομολογεί την ύπαρξη ουρανίου. Συνεπώς κατά την εξόρυξη χρυσού η διαρροή ραδιενεργών στοιχείων είναι βέβαιη ακόμη κι αν δεχτούμε ότι δε θα γίνουν ενέργειες εκμετάλλευσης ουρανίου, αυτό θα διαφεύγει όσο υπάρχει στην ατμόσφαιρά μας, στη γη και στα νερά μας με ολέθριες συνέπειες στην υγεία μας ως κάτοικοι και/ή εργαζόμενοι στο μεταλλείο.

- Απώλειες περιουσιών. Σύμφωνα με τον ισχύοντα Μεταλλ. Κώδ., η δημόσια μεταλλευτική περιοχή, μπορεί να διατεθεί από το Δημόσιο σε ιδιώτες για μεταλλευτική εκμετάλλευση. Οι υπάρχουσες στην περιοχή ιδιοκτησίες και οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν το νόμο με το μέρος τους στην περίπτωση αυτή. Είναι αναγκασμένοι να συμμορφωθούν και να εγκαταλείψουν την περιοχή αν το ζητήσει ο μεταλλειοκτήτης. Η περιοχή των Κρουσίων ήταν ήδη χαρακτηρισμένη ως μεταλλευτική από την πρώτη εγκατάσταση των προσφύγων, έστω και αν κανείς δεν τους το είχε τότε πει. Όσο δεν υπάρχει ιδιώτης μεταλλειοκτήτης όλα φαίνονται ομαλά. Αν όμως εγκατασταθεί ιδιώτης μεταλλειοκτήτης στην περιοχή, τότε σε αυτόν παραχωρούνται εκτός από τα δικαιώματα εκμετάλλευσης και τα δικαιώματα ιδιοκτησίας. Στην περίπτωση αυτή ο μεταλλειοκτήτης δεν είναι υποχρεωμένος να καταβάλλει αποζημίωση για ό,τι θα απαλλοτριώσει, επειδή οι ιδιοκτήτες που θα απομακρυνθούν όφειλαν κατά το νόμο να γνωρίζουν πως τα ιδιοκτησιακά τους δικαιώματα τελούν υπό αίρεση. Η απομάκρυνση των σημερινών κατοίκων βέβαια δεν πρόκειται να γίνει άμεσα με εντολή του μεταλλειοκτήτη, γιατί αυτό θα προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Θα γίνει σταδιακά και οικιοθελώς από τους ίδιους τους σημερινούς ιδιοκτήτες, όταν ανακαλύψουν πως η διαβίωσή τους κοντά στα ορυχεία θα είναι ανυπόφορη. Για το λόγο αυτό τοσημερινό ΥΠΕΚΑ λέει πως δεν θα γίνουν απαλλοτριώσεις στην περιοχή, εννοώντας πως δεν θα χρειαστεί να δοθούν αποζημιώσεις αφού οι κάτοικοι θα φύγουν αναγκαστικά.

-Καλλιέργειες – Εκτροφές. Καμία απολύτως καλλιέργεια ή εκτροφή ζώων δεν είναι δυνατόν να συνυπάρξει με τη μεταλλευτική δραστηριότητα που σκορπίζει γύρω της τοξικά, σκόνες, πιθανή ραδιενέργεια και αποστερεί από τη λοιπή φύση το απαραίτητο νερό.

-Η οικονομική διάσταση. 1) Οι θέσεις εργασίας. Σε κανένα απολύτως δημόσιο έγγραφο (προκήρυξη, διαγωνισμό, κ.λπ.) δεν υπάρχει γραμμένος αριθμός θέσεων εργασίας. Από στόματα διαφόρων ακούσαμε για 50 θέσεις στην αρχή οι οποίες μπορεί να φτάσουν τις 500 σε ορίζοντα 30-ετίας [23/7/2012 κ.Τζίμας εν ΥΠΕΚΑ]. Φυσικά δε μας ξεκαθαρίστηκε αν αυτές οι 500 θα είναι παράλληλες ή με εναλλαγές 3-4 μηνών, και αν αυτοί οι μισθοί θα καταβάλλονται από την εταιρεία ή από χρηματοδοτούμενα προγράμματα (ΤΕΕ 2012) 2) Και μετά; Τι; Μετά τα 10-30 χρόνια εξόρυξης, όταν τα αποθέματα εξαντληθούν ή όταν οι μεταβλημένες συνθήκες αγοράς οδηγήσουν την εταιρεία στο να σταματήσει τις εργασίες της και να φύγει; Τότε τι θα κάνουν οι Κιλκισιώτες; Πού θα εργαστούν; Γιατί, γη για καλλιέργεια, περίπτωση αγροτουρισμού, περίπτωση μελισσοκομίας, περίπτωση κυνηγετικών δραστηριοτήτων και τζίρων – δεν θα υπάρχει! 3) Εθνικό συμφέρον: Σήμερα στην περιοχή δραστηριοποιούνται γεωργοκτηνοτρόφοι με κύκλο εργασιών ~28 εκ.€. Αυτά εν μέρει (~11εκ.€) επενδύονται και καταναλώνονται στον τόπο που ζει ο γεωργοκτηνοτρόφος και άρα αποτελούν φόρους-έσοδα. Επίσης έχουμε κύκλο εργασιών ~13 εκ.€ από κυνηγούς που έρχονται στην περιοχή. Από την άλλη μεριά, το μίσθωμα με την εταιρεία έχει οριστεί στο 1 εκ.€ ετησίως – εφόσον η εταιρία παρουσιάζει κέρδη! Επιπλέον, εδώ και μερικά χρόνια η περιοχή μας έχει κριθεί από πανεπιστημιακές μελέτες ως η πλέον κατάλληλη για παραγωγή αρωματικών φυτών, τα οποία η χώρα μας προς το παρόν εισάγει, πληρώνοντας για αυτές τις εισαγωγές 30 εκ.€ σε 5 χρόνια. Γιατί μια τέτοια κατεύθυνση δε θα ήταν ανάπτυξη και προς όφελος του εθνικού συμφέροντος;

-Η ηθική διάσταση. Η εμπιστοσύνη στο κράτος. Όλη η διαδικασία ξεκίνησε υπόγεια και κρυφά. Με «διαβούλευση» άγνωστη στους Κιλκισιώτες, με δήθεν ενημέρωση των θεσμικών εκπροσώπων μας, ενώ οι συναντήσεις γίνονταν μόνο για να τους συνετίσουν και να τους δώσουν εντολή να μεταπείσουν εμάς. Προφορικά πολλές φορές, αλλά και γραπτά στη συνεδρίαση επιτροπής της Βουλής, η ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου δεσμεύτηκε να τα σταματήσει όλα εάν η τοπική κοινωνία με τους θεσμικούς φορείς της εκφραστεί αρνητικά. Παρόλο όμως ότι καθολικά, όλοι οι φορείς και σύμπασα η κοινωνία του Κιλκίς εκφράστηκε αρνητικά, με υπομνήματα και υπογραφές, συλλαλητήρια κ.λπ., όλα αυτά αγνοούνται και χλευάζονται από την πολιτεία. Η όλη ιστορία έχει αποκαλύψει επίσης πόσο ψευδείς ήταν οι πληροφορίες που διοχετεύτηκαν από το ΥΠΕΚΑ/ΙΓΜΕ για να μας πείσουν. Μας παρουσίασαν π.χ. τη Σουηδία και την Φινλανδία για περιπτώσεις προς μίμηση. Σε επικοινωνία όμως που πετύχαμε μαζί τους, τόσο οι Σουηδοί, όσο και οι Φινλανδοί, όχι μόνο διέψευσαν ότι όλα έχουν καλώς στον τόπο τους με τις εξορύξεις χρυσού/νικελίου/ουρανίου, αλλά σχεδόν γέλασαν με την απίστευτη σύγκριση: άλλη χώρα, άλλοι θεσμοί και νόμοι, άλλες θερμοκρασίες, άλλες ποσότητες νερού και προπαντός έχουν τα μεταλλεία τους στον αρκτικό Βορρά. Βεβαίως [όπως θα έπρεπε να γνωρίζετε ακολούθως με το σκοπό της σημερινής συζήτησης], την 4η Νοέμβρη συνέβη στην οργανωμένη και τεχνικά προηγμένη Φινλανδία ένα ατύχημα διαρροής βαρέων μετάλλων και ουρανίου από τη λεκάνη απορροής των λυμάτων. ΑΡΑ ακόμη και με τη βέλτιστη υποδομή (την οποία σαφώς και εμείς δε διαθέτουμε) η βιομηχανία εξορύξεων εμπεριέχει ατυχήματα με πολύ σοβαρές και συχνά ανεπανόρθωτες επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον και κατ’ επέκταση στην υγεία των κατοίκων. Ξέρετε τι απάντησε προχθές στέλεχος της εταιρίας που προκάλεσε το κακό σε ρεπορτάζ σουηδικού μέσου ενημέρωσης; «Είχαμε κάνει πολλές αναλύσεις και εκτιμήσεις των κινδύνων, αλλά δεν συνυπολογίσαμε και κάποια επείγοντα περιστατικά κινδύνου. Η διαρροή στη λεκάνη ήταν μια έκπληξη για εμάς… Φυσικά και ζητάμε συγνώμη για ό,τι έχει συμβεί ..» !

Γ) Τέλος θα θέλαμε να γνωρίζετε ότι έχουμε ήδη κινηθεί νομικά αλλά και ότι θα χρησιμοποιήσουμε όλες μας τις δυνάμεις προκειμένου να εμποδίσουμε την επιβολή μεταλλευτικής δραστηριότητας στον τόπο μας. Ως εν δυνάμει ψηφοφόροι της ΔΗΜΑΡ σας διαμηνύουμε ότι οι αποφάσεις σας σχετικά με το θέμα είναι για εμάς το μέγα κριτήριο απόδοσης της ψήφου μας, αλλά και το μέγα κριτήριο διατήρησης της ΔΗΜΑΡ στο πολιτικό σκηνικό για τους πολίτες του Κιλκίς, καθώς όπως πολύ καλά γνωρίζετε όλα τα στελέχη της ΔΗΜΑΡ στο Κιλκίς είναι κάθετα ενάντιοι στα σχεδιαζόμενα περί μεταλλείων και ως ενεργοί πολίτες συμμετέχουν στο Μέτωπο ενάντια στα μεταλλεία.

Τους αγωνιστικούς μας χαιρετισμούς και τα ευχαριστήριά μας για την ανάγνωση του παρόντος.

H πρόσκληση της εκδήλωσης

Παραθέτουμε το κείμενο της πρόσκλησης για την εκδήλωση της ΔΗΜΑΡ:

Η ΔΗΜΑΡ ΣΥΖΗΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΜΕΤΑΛΛΕΙΑ ΧΡΥΣΟΥ

Πρόσκληση
στην εκδήλωση/διαβούλευση το Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 10.30, στα κεντρικά γραφεία της ΔΗΜΑΡ, Αγ.Κωνσταντίνου 40, Αθήνα

Οι επενδύσεις χρυσού |που υλοποιούνται ή βρίσκονται στο στάδιο της αδειοδότησης έχουν εγείρει εύλογες συζητήσεις, προσδοκίες, αλλά και αντιδράσεις μεταξύ των τοπικών κοινωνιών, αλλά και πανελλήνια
Πρόθεση του Τομέα

Πράσινων Πολιτικών και Οικολογίας της ΔΗΜΑΡ είναι να πραγματοποιηθεί μια συζήτηση για το θέμα, στην οποία, με βάση πραγματικά και συγκεκριμένα ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία για τα ως άνω έργα, να αναδειχθούν οι πιθανές περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις τους.

Εισηγητές:
- Χρίστος Ελευθεριάδης , Αν. Καθ. ΑΠΘ
- Σάκης Κουρουζίδης, Ειδ. Γραμ. Επιθ. Περιβάλλοντος ΥΠΕΚΑ
- Δημήτρης Πετρίδης , Τοπ. Μηχ/κός, Αλεξανδρούπολη
- Παναγιώτης Σαμπατακάκης, στέλεχος ΙΓΜΕ
- Κίμων Χατζημπίρος, Αν. Καθ. ΕΜΠ
- Σπύρος Παπαγρηγορίου, Περιβαλλοντολόγος, Μελετητής ΜΠΕ Χαλκιδικής
- Κατερίνα Αδάμ, Επικ. Καθ.
ΕΜΠ, Μελετητής ΜΠΕ Περάματος.

Ακολουθεί ένας κατάλογος ορισμένων εύλογων ερωτημάτων περί το θέμα, που θα ήταν σκόπιμο να απαντηθούν στη σχετική συζήτηση είτε από τους εισηγητές, είτε από όποιον ενδιαφερόμενο και γνώστη.

Ερωτήματα στα οποία καλούμαστε να απαντήσουμε στη σχετική συζήτηση

1 Πως κωδικοποιούνται οι ιδιαιτερότητες (περιβαλλοντικές, οικονομικές, κοινωνικές) που θα έχει η εξόρυξη και επεξεργασία χρυσοφόρων μεταλλευμάτων στην κάθε μια από τις 3 περιοχές που έχουν επιλεγεί (Χαλκιδική, Έβρος, Κιλκίς);

2 Χρησιμοποιούνται οι βέλτιστες τεχνολογίες και πρακτικές στις αντίστοιχες εργασίες και σε κάθε περιοχή; Θα γίνει επεξεργασία του συνόλου του μεταλλεύματος που θα εξορυχτεί ή θα υπάρξει και «εξαγωγή» σε ανεπεξέργαστη μορφή; Υπάρχει περίπτωση να γίνει «εισαγωγή» χρυσοφόρου μεταλλεύματος από άλλες χώρες για επεξεργασία εδώ; Πόσα μεταλλουργικά εργοστάσια θα γίνουν συνολικά στη Β. Ελλάδα, 1, 2, 3.

3 Θα υπάρχουν επιπτώσεις από αυτή τη δραστηριότητα στους υδατικούς πόρους, το έδαφος, τα δασικά συστήματα, την ατμόσφαιρα και την υγεία των κατοίκων των εν λόγω περιοχών, δεδομένης και της σεισμικότητας της χώρας και ποιες θα είναι αυτές, Πόσες επιφάνειες (εμβαδά) θα πληγούν απευθείας και πόσες άλλες έχουν δεσμευτεί για δικαιώματα έρευνας και μελλοντικής εκμετάλλευσης;

4 Πόσες θέσεις εργασίας, άμεσες και έμμεσες, θα δημιουργηθούν σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο από τις εν λόγω επενδύσεις, τι ποσά θα εισπράττει το δημόσιο από τέλη χρήσης, φόρους, κλπ. Ποιά θα είναι η επίδραση στις εξαγωγές της χώρας και το ισοζύγιο πληρωμών, ποια ανταποδοτικά οφέλη θα υπάρξουν για τους κατοίκους των γύρω περιοχών; Ειδικότερα όσον αφορά τα οικονομικά στοιχεία, να διερευνηθεί ο τρόπος που θα υπολογίζεται το ποσό που θα εισπράττει το ελληνικό δημόσιο, αν δηλαδή θα είναι ένα σταθερό ποσό σε ευρώ ανά ουγγιά ή αν θα είναι ποσοστό επί της διεθνούς τιμής του χρυσού κάθε φορά (με τη μία μέθοδο έχεις σταθερά έσοδα αλλά δεν επωφελείσαι από την όποια άνοδο της τιμής του χρυσού, με την άλλη έχεις το πιθανό ρίσκο να περιορίσεις τις εισπράξεις σου αν πέσει στο μέλλον η τιμή του χρυσού κάτω από τα αρχικά επίπεδα της συμφωνίας -σταθερή ή κυμαινόμενη σχέση).

5 Η εξόρυξη και επεξεργασία χρυσού στις προαναφερόμενες περιοχές θα περιορίσει άλλες δραστηριότητες και θέσεις εργασίας στον πρωτογενή και τριτογενή τομέα τους;

6 Η αποκατάσταση του περιβάλλοντος είναι κομβικής σημασίας ώστε αυτές οι επενδύσεις να έχουν θετικό πρόσημο, όπως αναφέρει και το ΣτΕ στη σχετική απόφαση του περασμένου Ιουλίου (398/2012, με την οποία απορρίπτει προσφυγή κατοίκων της περιοχής για διακοπή της υλοτόμησης του δάσους στις Σκουριές προκειμένου να προχωρήσει η επένδυση). Ποιά συγκεκριμένα μέτρα αποκατάστασης προβλέπονται; Ποιοί μηχανισμοί θα ασκούν έλεγχο και θα επιβάλλουν τυχόν κυρώσεις; Πως και υπό ποιές προϋποθέσεις μπορεί να είναι αποτελεσματικοί αυτοί οι έλεγχοι, δεδομένων των εμπειριών που υπάρχουν στη χώρα μας από άλλες περιπτώσεις αποκατάστασης του περιβάλλοντος σε εξορυκτικές δραστηριότητες;

7 Eνα από τα κρισιμότερα ζητήματα θα αποτελέσει η σωστή λειτουργία των φραγμάτων και των χώρων απόθεσης αποβλήτων από την εξόρυξη και επεξεργασία. Πως διασφαλίζεται ο υψηλός βαθμός ασφάλειας αυτών των εγκαταστάσεων; Eχουμε δει να συμβαίνουν ατυχήματα και μεγάλες διαρροές σε τέτοιους χώρους ακόμη και σε ιδιαίτερα προηγμένα κράτη όπως τα Σκανδιναβικά.

8 Σε ποιες περιπτώσεις (από τις τρεις) προβλέπεται η χρήση κυανίου ή και άλλων επικίνδυνων υλικών είτε διεργασιών και τι μέτρα προστασίας θα ληφθούν;

9 Ποιοι είναι οι όροι αειφορίας για τις εξορυκτικές δραστηριότητες σε οικότοπους που δεν διαθέτουν ειδικό καθεστώς προστασίας. Είναι επαρκές το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, ή πρέπει να επανεξεταστεί και σε ποιά σημεία του;

10 Ποιες είναι οι μεθοδολογίες προσέγγισης και αξιολόγησης τόσο μεγάλων και σύνθετων έργων.

Στην εκδήλωση καλούνται να συμμετέχουν τα μέλη και οι φίλοι της ΔΗΜΑΡ, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενος για το θέμα.

Ο ΤΟΜΕΑΣ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΑΡ”