Στην εποχή του Μνημονίου ο Πολιτισμός παραγκωνίζεται από προβληματισμούς και συλλογισμούς πιο «βασικούς».. Ακολουθώντας το λατινικό γνωμικό –primum vivere deinde philosophare , «πρώτα το ζην και μετά το φιλοσοφείν» - η κοινωνία τείνει να θεωρήσει ως περιττή την ενασχόληση με τα μεγάλα υπαρξιακά θέματα , όσο κι αν αυτά τα τελευταία είναι σημαντικά για την ψυχική ισορροπία και την ποιότητα ζωής …..Ειδικά η φιλοσοφία, νοούμενη όχι ως επιστέγασμα της γνώσης αντικειμένων αλλά ως «βιοσοφία», καθοριστική για προσωπικές και συλλογικές επιλογές, εκτοπίζεται από τις πλέον απίθανες «προτεραιότητες».
Και όμως, έστω και μέσα σε αυτό το πολιτικό πλαίσιο, θα ήταν πολύ σημαντικό για το μορφωμένο κοινό να εντρυφήσει στα δομικά υλικά της ύπαρξης, να αποκρυπτογραφήσει αντιθέσεις και να ανακαλύψει το «δέος» που ενυπάρχει ακόμη και στην πιο ταπεινή ανθρώπινη ζωή, καθώς στέκεται απέναντι σε ένα μικρομέγαλο κόσμο….Γιατί ίσως με αυτό τον τρόπο, με αυτή την αποστασιοποίηση από την συγκυρία, θα μπορούσε να επανέλθει δριμύτερο στα της καθημερινότητας, με περισσότερο και υγιέστερο πάθος για την ζωή….
.
Μέσα στον «χρόνο» των 365 ημερών, δεν υπάρχει καμιά καλύτερη περίοδος από αυτήν του ερχομού του νέου έτους , για να στοχαστούμε τη μεγάλη πορεία των άπειρων στιγμών, που μερικοί ξεκινάμε ως νέοι και άλλοι αφήνουμε πίσω μας ως γέροι …..
Πάνω σε αυτό το χρόνο, που άλλοτε δείχνει να περνάει γρήγορα και άλλοτε να σέρνεται, που κάποτε τροφοδοτεί την "επιστημονική" φαντασία και κάποτε την φαντασιοπληξία έτσι ώστε κάποιοι να μιλούν για ταξίδια μέσα στο χρόνο ή αποστολές πληροφορίας στο παρελθόν, οικοδομούνται τα ερωτηματικά του Ευτύχη Μπιτσάκη.
« Τι είναι ο χρόνος» - ρωτάει ο Μπιτσάκης, παλιός καθηγητής φιλοσοφίας στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και διανοούμενος με τεράστιο και βαθυστόχαστο συγγραφικό έργο, αλλά ελάχιστα προβεβλημένος ή περιφερόμενος από καναλίου εις κανάλιον, ελάχιστα περιβαλλόμενους από «αυλές» και καθόλου χρησιμοποιούμενος για συγκυριακές πολιτικές στοχεύσεις : «Είναι μορφή ύπαρξης της ύλης, βολική συνθήκη για την κατάταξη των γεγονότων; Προεμπειρική μορφή της εποπτείας; Είναι άναρχος ή έχει κάποια αρχή; Ρέει προς μια κατεύθυνση, από το παρελθόν προς το μέλλον, ή η ροή του είναι δυνατόν να αντιστραφεί; Είναι ανεξάρτητος από το χώρο ή αποτελεί διάσταση ενός χωροχρονικού συνεχούς; Είναι παγκόσμιος ή τοπικός ; Αποτελεί συνεχές ή ρέει με άλματα;»
Στα ερωτήματα αυτά θα απαντήσει ο Ευτύχης Μπιτσάκης, στα πλαίσια των εκδηλώσεων της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας.
Στα ερωτήματα αυτά θα απαντήσει ο Ευτύχης Μπιτσάκης, στα πλαίσια των εκδηλώσεων της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας.
Την Πέμπτη 9.12.2010 θα είναι στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, Ακαδημίας 50, ώρα 7 μμ.
ΥΓ
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η κριτική της θεωρίας του Big bang (=της μεγάλης έκρηξης) από τον Μπιτσάκη. Εδώ ο φυσικός, φιλόσοφος και χρήστης της διαλεκτικής λογικής, "στη συσκευασία ενός προσώπου", που λένε, ασχολείται συστηματικά με την κατάρριψη του μεγαλύτερου φιλοσοφικού πυροτεχνήματος της τελευταίας 80ετίας… Με επιχειρήματα που είναι κατανοητά και προσβάσιμα από το ευρύ κοινό….
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η κριτική της θεωρίας του Big bang (=της μεγάλης έκρηξης) από τον Μπιτσάκη. Εδώ ο φυσικός, φιλόσοφος και χρήστης της διαλεκτικής λογικής, "στη συσκευασία ενός προσώπου", που λένε, ασχολείται συστηματικά με την κατάρριψη του μεγαλύτερου φιλοσοφικού πυροτεχνήματος της τελευταίας 80ετίας… Με επιχειρήματα που είναι κατανοητά και προσβάσιμα από το ευρύ κοινό….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου