Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

ΥΠΑ – ΞΕΙΠΑ


ΥΠΑ είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ΞΕΙΠΑ είναι η  πρακτική της ακύρωσης παλαιότερων και πρόσφατων υποσχέσεων κυβερνητικών μεγαλοπαραγόντων  για την αντικατάσταση του φθίνοντος προσωπικού – που υποχώρησε από τις 653 κατειλημμένες θέσεις  Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας του  2009  στις 561 του Αυγούστου 2014. Την ίδια περίοδο η αεροπορική κίνηση σκαρφάλωσε από τις 637 χιλ. του 2009 στις 660 χιλ. του τρέχοντος έτους, δημιουργώντας όχι μια απλή «ποσοτική» αύξηση του φόρτου εργασίας των υπαλλήλων αλλά και μια ποιοτική επιβάρυνση, λόγω  αντιμετώπισης νέων οργανωτικών προβλημάτων.
Ένας αγώνας μπάσκετ μπορεί να χαθεί από μισό καλάθι, ένα ποτήρι νερό μπορεί να ξεχειλίσει από μια σταγόνα, ένα σενάριο επάρκειας της διαχείρισης  εναέριου και αεροδρομιακού χώρου μπορεί να αμαυρωθεί  από ένα μόνο περιστατικό. Η κυβέρνηση ρισκάρει ασυστόλως μια τέτοια κατάσταση, ενώ παράλληλα υπηρετεί το εισπρακτικό της αμόκ υπεξαιρώντας πόρους που ανήκουν σε άλλες πηγές και υπηρετούν άλλες – και όχι κυβερνητικές  ή  μνημονιακές – χρήσεις. Η ιδιοποίηση των τελών διαδρομής  των αεροσκαφών  από τους  «φυσικούς δικαιούχους» - που ήταν ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων εποπτείας του χώρου και οι αμοιβές ειδικών υπηρεσιών – δημιουργεί μια γενικότερη δυσπιστία για τη κυβερνητική πολιτική, τόσο στις εσωτερικές όσο και στις εξωτερικές της όψεις ….
Επακόλουθο αυτού του κλίματος,  που απειλεί έναν φορέα στρατηγικής σημασίας για τις μεταφορές και τον τουρισμό στη χώρα, ήταν η Ερώτηση 7 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ (Ουζουνίδου Ευγενία, Μητρόπουλος Αλέξης, Στρατούλης Δημήτριος, Θεοπεφτάτου Αφροδίτη, Πετράκος Αθανάσιος, Διαμαντόπουλος Ευάγγελος, Φωτίου Θεανώ) προς το  Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, καθώς και το Υπουργείο Οικονομικών. Ιδιαίτερο σημείο της ερώτησης των 7 είναι η μακράς διάρκειας διαδικασία πρόκρισης νέων ελεγκτών και προσωπικού-  λόγω των ιδιαιτεροτήτων των κλάδων – που δείχνει την επικείμενη όξυνση του προβλήματος…
ΟΛΗ Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ 7: 

«Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, καθώς διαρκής είναι η μείωση του προσωπικού λόγω των υποχρεωτικών συνταξιοδοτήσεων και διαθεσιμοτήτων, ενώ σημαντική είναι η έλλειψη επενδύσεων που θα συνέβαλλαν στην ανανέωση των συστημάτων ασφαλείας. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των πτήσεων-τόσο όσον αφορά τον έλεγχο πλοημότητας των αεροσκαφών μετά την απόλυση των εργαζόμενων της πρώην Ολυμπιακής, όσο αφορά και τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας  - και να αυξάνονται δραματικά οι καθυστερήσεις αυτών, με εξαιρετικά δυσμενείς επιπτώσεις στην οικονομία της χώρας.
Συγκεκριμένα, την 31/12/2009 οι οργανικές θέσεις του κλάδου ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας ήταν 705, εκ των οποίων κατειλημμένες ήταν οι 653.Λόγω της εφαρμογής του Ν.4024/2011 άρθρο 33 (εφεδρεία) καταργήθηκαν 76 οργανικές θέσεις και επιπλέον με την απόφαση Δ9/8/28846/922 ΦΕΚ Β 2588/25.09.2012 καταργήθηκαν περαιτέρω 27 οργανικές με αποτέλεσμα την διαμόρφωση των οργανικών θέσεων στις 602. Επίσης, σημαντική είναι η έλλειψη οδηγών στα οχήματα πυρασφάλειας στα αεροδρόμια.
Τον Αύγουστο 2014 οι κατειλημμένες διαμορφώθηκαν σε 561, λόγω υποχρεωτικών συνταξιοδοτήσεων. Οι προγραμματισμένες συνταξιοδοτήσεις μέχρι τον Απρίλιο 2016 θα διαμορφώσουν τις κατειλημμένες σε 510.Η εξυπηρετούμενη αεροπορική κίνηση κατά το έτος 2009 ήταν 637.927 πτήσεις, το 2014 ανέρχεται σε 660.000 πτήσεις για δε το έτος 2016 σύμφωνα με τις προβλέψεις των διεθνών οργανισμών θα ξεπεράσει τις 700.000 πτήσεις κατ’ έτος.
Παρόμοια        προβλήματα    αντιμετωπίζουν       και   οι υπόλοιποι        εργασιακοί      κλάδοι     με αποτέλεσμα να μεγιστοποιείται το πρόβλημα.
Πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι η διαδικασία του διαγωνισμού, η οποία γίνεται μέσω ΑΣΕΠ, λόγω ειδικού προσοντολογίου και εξετάσεων, είναι χρονοβόρα και απαιτεί τουλάχιστον ένα έτος και με δεδομένο ότι από την ημερομηνία πρόσληψης απαιτούνται κατ’ ελάχιστον τρία έτη εκπαίδευσης για την απόκτηση ειδικότητας ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, καθίσταται πασιφανής η δραματική ολιγωρία αναφορικά με την έγκαιρη πρόσληψη προσωπικού.
Η διαρκής αύξηση της αεροπορικής κίνησης σε συνδυασμό με την συνεχή μείωση του προσωπικού, αλλά και την καταπόνηση των εναπομεινάντων λόγω της ευαίσθητης και υπεύθυνης εργασίας τους, καθιστά την διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και του τουριστικού ρεύματος από δυσχερέστατη έως αδύνατη, με αποτέλεσμα τη μείωση των εσόδων της αεροναυτιλίας , την αδυναμία εξυπηρέτησης της τουριστικής κίνησης με ολέθρια αποτελέσματα στην εθνική οικονομία. Στην περίπτωση της ως άνω αδυναμίας εξυπηρέτησης της αεροπορικής κίνησης επισημαίνεται ιδιαίτερα ο κίνδυνος απώλειας της διαχείρισης εναερίου χώρου και κατά συνέπεια εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, λόγω διεθνών συμφωνιών που έχει συνάψει η χώρα (BlueMed).
Επιπρόσθετα η παραχώρηση της διαχείρισης των εσόδων της αεροναυτιλίας στον ΟΔΔΗΧ σύμφωνα με την ΥΑ 1090/2014 (ΦΕΚΒ 2050/29.07.2014) όπως συμπληρώθηκε με την αρ. πρωτ. Οικ.2/81453/Α0024 της 16/10/2014, κατά παράβαση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας (ΕΚ 550/2004 αρ.12,15,16 όπως τροποποιήθηκε με τον ΕΚ 1070/2009, ΕΚ 1794/2006 αρ.6), στερεί την αεροναυτιλία από την διαχείριση των πλήρως ανταποδοτικών εσόδων της.
Αναφορικά με το θέμα των προσλήψεων ερωτούνται οι συναρμόδιοι υπουργοί γιατί στη συνέχεια του εγγράφου Δ/ΥΠΑ/611/29-01-2014 προς τον υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ με θέμα την πρόταση της ΥΠΑ για άμεση κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και το έγγραφο του ΥΠΟΜΕΔΙ της 18-03-2014 προς τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης προκειμένου να εισαχθεί στην επιτροπή του αρ.2 παρ.6 της ΠΥΣ 33/06 με θέμα την έγκριση διορισμού 32 ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας δεν ενεγράφη σχετικό κονδύλι στον προϋπολογισμό της ΥΠΑ για το έτος 2014 παρά μόνον στις 7-10-2014 (σχετικό: ΥΠΑ/Δ11/Α/31224/20033/7-10-2014)εγγράφεται στον προϋπολογισμό του 2015;
Επειδή η ΥΠΑ λόγω της αποψίλωσης που έχει υποστεί από τη διαθεσιμότητα και την απόλυση προσωπικού έχει οδηγηθεί στο να μην επιτελεί έγκαιρα και ορθά το έργο της.
Επειδή το έργο αυτό αφορά κυρίως στην ασφάλεια πτήσεων και την επιθεώρηση των αεροσκαφών.
Επειδή η απόλυση των πιλότων μηχανικών και λοιπών εργαζομένων δημιουργεί πρόβλημα στην επιθεώρηση των αεροσκαφών και την ασφάλεια πτήσεων, θέτοντας παράλληλα σε κίνδυνο την δημόσια εικόνα της χώρας.
Ερωτούνται οι συναρμόδιοι υπουργοί:
1.      Tι σκοπεύουν να πράξουν για την άμεση αντιμετώπιση του θέματος του προσωπικού και ειδικά για το θέμα των 32 ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και τις υπόλοιπες αναγκαίες θέσεις προσωπικού για την εύρυθμη λειτουργία της υπηρεσίας;
2.      Υπάρχει πρόγραμμα επενδύσεων για την απαραίτητη ανανέωση των συστημάτων ασφαλείας; Σε τι χρονοδιάγραμμα και σε ποιο ύψος φτάνει το κόστος αυτού;
3.      Τι προτίθενται να πράξουν για την επαναφορά της διαχείρισης των ειδικών λογαριασμών από τον ΟΔΔΗΧ σε καθεστώς διαφάνειας και πλήρους συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία;

4.      Γιατί το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αφήνει μια τόσο σημαντική και νευραλγική όπως η ΥΠΑ να λειτουργεί οριακά, όταν μάλιστα αφορά την ασφάλεια των πτήσεων;