Δευτέρα 7 Ιουνίου 2010

O KYKΛΟΦΟΡΩΝ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΙ (2)




Όπως είναι γνωστό τα τέλη κυκλοφορίας αποτελούν ένα τρόπο είσπραξης του κόστους που προκαλεί η χερσαία κυκλοφορία στην Κοινωνία : Με τη δημιουργία και συντήρηση οδικού δικτύου, με τις υπηρεσίες τροχαίας, με τις μελέτες για τη σήμανση και επικινδυνότητα των δρόμων, με χίλια δυό άλλα. Η είσπραξη αυτών των τελών συνεπάγεται ήδη ένα μηχανισμό ,όπως είναι η ετήσια έκδοση σημάτων από τις εφορείες, στη συνέχεια η απασχόληση των τραπεζών, οι έλεγχοι των παραβατών από την Τροχαία κλπ. Πριν λίγους μήνες, ύστερα από δηλώσεις των υπουργών Παπακωνσταντίνου και Μπιρμπίλη, τέθηκε το ζήτημα της μεταφοράς αυτών των τελών και της είσπραξής τους δια μέσου της τιμής της βενζίνης. Η λύση αυτή είχε προταθεί από τον υποφαινόμενο ήδη από το 1985, σε άρθρο του στο περιοδικό «Νέα Οικολογία»(Φεβρουάριος 1985), όχι βέβαια σαν μια ιδέα προερχόμενη από την επιφοίτιση του Αγίου Πνεύματος αλλά σαν υλοποίηση της περιβαλλοντικής και δημοκρατικής αρχής «Ο ρυπαίνων πληρώνει» : Με δεδομένο ότι η κατανάλωση βενζίνης τεκμηριώνει την «κατανάλωση» οδικού χώρου, υπηρεσιών Τροχαίας κλπ., η δια μέσου της βενζίνης είσπραξη του φόρου οδηγεί στην σχετικά πιο δίκαιη επιβάρυνση του ρυπαίνοντος και προκαλούντος δαπάνες στην ευρύτερη κοινωνία : Όποιος κυκλοφορεί πολύ πληρώνει πολλά, και αντιστρόφως...Εξ άλλου η δια μέσου της βενζίνης φορολόγηση εκμηδενίζει τα έξοδα είσπραξης που πληρώνονται από το κράτος και τελικά από την κοινωνία, ενώ επίσης δημιουργεί αντικίνητρα για την ανορθολογική κυκλοφορία. Αντίθετα η ισοπεδωτική φορολόγηση όλων μέσω των τελών κυκλοφορίας, δημιουργεί κίνητρα για την μεγαλύτερη κυκλοφορία διαφόρων εποχουμένων – αν μη τι άλλο για την «απόσβεση» του κόστους του οχήματός των...
Στο τελευταίο μου άρθρο για το ζήτημα (Αυγή 22.10.2006 και δικτυακός τόπος Nomosphysis.org ) , είχα αναφερθεί στην αγγλική εμπειρία της εφαρμογής φορητού GPS για την αναλογική φορολόγηση των οχημάτων, για να υποστηρίξω ότι ακόμη και τα ασφαλιστικά κόστη θα μπορούσαν εν μέρει να εισπράττονται μέσω της τιμής της βενζίνης, με πολύ μεγαλύτερη δικαιοσύνη και με αποτρεπτική δράση εναντίον των ανορθολογικών μετακινήσεων...
Και ενώ όλα αυτά φαίνονταν λογικά και ενδεχομένως απλά όσο το αυγό του Κολόμβου, πρόσφατα ένα μεγάλο τηλεοπτικό κανάλι σε συνδυασμό με γνωστό δικτυακό τόπο επανέφεραν το θέμα στην επικαιρότητα, καταγγέλοντας την ενσωμάτωση των τελών κυκλοφορίας στην τιμή της βενζίνης ως τέχνασμα της εξουσίας...Και ναι μεν η εξουσία «τέχνας κατεργάζεται» και μπορεί να εισαγάγει στην τιμή της βενζίνης πολλά μαζί τέλη κυκλοφορίας, επιβαρύνοντας υπογείως αλλά σαφώς τον φορολογούμενο πολίτη.. Εάν όμως αποφευχθεί αυτή η «τρίπλα» της εξουσίας, εάν δεν υπάρξει ένα ακόμη εισπρακτικό τρυκ, τότε η φορολόγηση μπορεί να είναι σαφώς πιο δημοκρατική και συμβατή με τις ανάγκες του περιβάλλοντος...
Στον δικτυακό τόπο antinews κάποιος κύριος που υπογράφει ως «Αυριανιστής» υποστηρίζει ότι η ενσωμάτωση των τελών κυκλοφορίας στη βενζίνη θα επιβαρύνει το κόστος των μεταφερόμενων προϊόντων και θα συνεπιφέρει και άλλες αυξήσεις τιμών, με αποτέλεσμα την ανάπτυξη πληθωριστικών τάσεων....Η ενσωμάτωση όντως υψώνει τα κόστη των προϊόντων σε ένα κάποιο,μικρό πάντως ποσοστό, από την άλλη όμως πλευρά τα μη εισπραττόμενα τέλη κυκλοφορίας και η ώθηση για πιο ορθολογική οδική συμπεριφορά, δρουν προς την αντίθετη κατεύθυνση ! Όσον αφορά το ενδιαφέρον του «Αυριανιστή» σχετικά με την επιβάρυνση των ξένων πολιτών που θα βρεθούν στη χώρα μας για δουλιές ή διακοπές, και που θα χρησιμοποιήσουν ως εποχούμενοι το οδικό δίκτυο, αναρωτιέται κανείς : Μήπως κι αυτοί δεν πρέπει να πληρώνουν την επιβάρυνση του οδικού δικτύου και των υπηρεσιών της χώρας, στο βαθμό που τις χρησιμοποιούν ; Αν ο κυκλοφορών (και ρυπαίνων) πρέπει να πληρώνει, γιατί όχι και ο τουρίστας;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου