Του Νίκου Μυλωνά
Για την(οφειλόμενη από ΝΔ)
επαναφορά του δημοτικού τέλους παρεπιδημούντων-τουρισμούστο 2%
Α.ΣΗΜΕΡΑ: Η Εθνική κατάθλιψησυντηρείται από την διαπιστωμένηανεπάρκεια του Κράτους
και των μηχανισμών του να αντιμετωπίσουνδιαδοχικά πλήγματα και σοβαρά
προβλήματα.Μπορεί άραγε, μετά από τόσα κακά αποτελέσματανα αντισταθεί η Χώρα σε
διεθνείς πιέσεις;σε γεωπολιτικές αναταράξεις; ή να αντιμετωπίσει εξωτερική
απειλή; Το κάψιμο της κεντρικής Ρόδου,η φωτιά στην μεγαλύτερηαεροπορική βάση
της χώρας,η πτώση του γερασμένουπυροσβεστικούαεροπλάνου και τα προηγούμενα … δεν είναι τυχαία γεγονότα,
ούτε οφείλονται στην κλιματική αλλαγή. Κάτι δεν πάει καλά και το ξέρουμε. Μόνο
ο κ. Παππάς, ο συμπατριώτης μας υφυπουργός βλέπει ότι ‘’όλα δούλεψαν τέλεια! Μόνο
ο συμβιβασμός και οι υποχωρήσεις που προτείνει ο πρωθυπουργός,φαίνονται να είναι
η λύση. Στην παραμεθόρια
νησιωτική περιοχή μας έχουμε χρέος να δούμε
τιςδικές μας τοπικές ανεπάρκειες καινα οργανώσουμε αντιστάσεις.
Β.ΧΘΕΣ:Η τοπική κοινωνική οργάνωση της προ του 2000 εποχής
ήταν πολύ διαφορετική απόότι σήμερα. Στις φωτιές που ξέσπαγαν εκείνα τα χρόνια
οι καμπάνεςκτυπούσαν και όλοι έτρεχαν στο κρίσιμο σημείο (με φτυάρια, πριόνια, αξίνες, τρακτέρ, φορτηγά,
αυτοσχέδια υδροφόρα),η κοινότητα, ο στρατός και η αστυνομία ήταν η γραμμή
άμυνας!Μετάερχόταν ηπυροσβεστική υπηρεσία, που ηταν επιφορτισμένη με την αντιμετώπιση
των πυρκαγιών στο άστυ, την πόλη! Στο χωριόυπήρχαναγροφύλακες, δασοφύλακες,
θυροφύλακας και οιστρατάδες που αλώνιζανόλη την επιφάνεια της κοινότητας!Ηζωή
και τρόπος παραγωγής επέβαλλε τον καθαρισμό
των χειμάρρων και την αποψίλωση των θάμνων αφού καλάμια, βούρλα, φρύγανα κλπ
ηταν χρήσιμα και αναγκαία. Η πρόληψη και η προστασία από τις φυσικές καταστροφές
ήταν ενσωματωμένες στην καθημερινότητα της τοπικής κοινωνίας. Σήμερα όλα έχουν αντιστραφεί.
Η ζωήέχειαπομακρυνθεί από την φύση και έχει αδυνατίσει την συλλογικότητα της
κοινότητας. Γι αυτό θα έπρεπενα έχουμε
φροντίσει μέσω του ενιαίου Δήμου κάθε μία από τις κοινότητες να έχουν τον δικό της αυτόνομο βραχίονα
πολιτικής προστασίας και σχέδιο που να ταιριάζει στις σημερινές συνθήκες. Απαιτούνταν
η δημιουργία και συντήρησημηχανισμώνεξειδικευμένωνικανοτήτων μεγάλου κόστους.Κοντά
σε παλιές(αφημένες) υποδομές: δασικοί δρόμοι,συστήματαυδροληψιών, αποψίλωση
παρόδιας βλάστησης, καθαρισμό δασών, θα έπρεπε να έχουμε ειδικευμένοπροσωπικό, σύγχροναμηχανήματα, συστήματα
τηλεπαρακολούθησης με τεχνητήνοημοσύνη κλπ. Η Δασική υπηρεσία Κω την δεκαετία του 1960
είχε τον δασάρχη της και 10 υπαλλήλους! Υλοποιούσε προγράμματα αναδάσωσης και
διαχείρισης Δασικών εκτάσεων. Σήμερα είναι κλειστή.
Γ.ΑΥΡΙΟ:Μπορεί ο Δήμος να συστήσει τοπικό σχέδιο και μηχανισμό έναντι των φυσικών καταστροφών;
ΝΑΙ! Το σχέδιοδιαχείρισηςκρίσιμων καταστάσεων κολλάει στην λογική του:‘’Μας δίνουν 70.000 ευρώ κάθε χρόνο! - το ΕΣΠΑ δεν προβλέπει! -η αρμοδιότητα δεν είναι δική μας! κλπ’’ Ο Δήμαρχος Ρόδου είχετις ίδιες δικαιολογίες!Όμως η Ρόδος κάηκε!Ο ίδιος έχει τις ευθύνες του! Δεν είναι πρόβλημα η οικονομική του χρηματοδότηση. Πρόβλημα είναιη απουσία πολιτικής σύγχρονων περί ‘’εγκαταστάσεων-προσωπικού-λογισμικού πυροπροστασίας’’ αρχικής επένδυσης500.000ευρώ και ετήσιαςμισθοδοτικής επιβάρυνσης200.000 ευρώπου τον καταδίκασαν σε πολιτικό θάνατο. Η Ρόδος όμως μπορούσε να επενδύσει πολύ περισσότερα. Εάν…Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ: Το Δημοτικό τέλος τουρισμού καθιερώθηκε το 1976 και
ηταν της τάξεως του 5% των ακαθάριστων εσόδων των τουριστικώνεπιχειρήσεων που είχε
στόχο την ενίσχυση των Δήμων για την δημιουργίαυποδομών. Το 1977 μειώθηκε στο
4,5%. Το 1993 (Ν. Δ.-Κ/ Μητσοτάκη) μειώθηκε στο 2% (το 2008 το τέλος συνέβαλε
στα έσοδα του Δημου Κω με 3.5 εκ. ευρώ με δεδομένη την χωρίς ελέγχουςχαριστικήπρακτικήπελατειακώνσχέσεων
των Δημάρχων). Το 2009 (Μ.Δ.-Κ. Καραμανλής με υπόσχεση αντικατάστασης με άλλα έσοδα)μειώθηκε
στο 0,5% (το 2010 το τέλος τουρισμού συνέβαλε
στα δημοτικά έσοδα μόνο με 0.9 εκ. ευρώ! με χαριστικήπρακτικήπελατειακώνσχέσεων
των Δημάρχων και συνεχήαύξηση των κλινών). Σημεία το δημοτικό έσοδο από τον τουρισμό
είναι μόλις 2 εκ. μετα από μεγάληαύξησητουριστικώνκλινών και τον έλεγχο που
υπαρχει από πλευράς ΑΔΑΕ.
Παράδειγμα (τυχαίο): ξενοδοχείο 500 κλινών 4 αστέρων στην Κωμε
ετήσια έσοδα περίπου 4,5 εκ. ευρώαποδίδειδημοτικό τέλος 20.000 ευρώ(ενώ για το τέλος
τουρισμού του 4,5% υπερ ΑΑΔΕ-ΧΡΕΟΣ περιόδου ΣΥΡΙΖΑ καταβάλλει 135.000 ευρώ). Το
ποσοστό κέρδους των ξενοδοχειακών επιχειρήσεωνσύμφωνα με στοιχεια του ΞΞΕ
(συντηρητική εκτίμηση) είναι της τάξεως του 17-20% που σημαίνειετήσιακέρδη800.000!
Πως αυτή η μονάδα μπορεί να απαιτεί από τον Δήμοέργαυποδομής όταν του δίνει 0,025% των κερδών της; Τι θα άλλαζε αν ξαναγυρίζαμε στο 2% δηλ. αν απέδιδε
στον Δήμο 80.000/χρόνο με περιορισμό των κερδών στα 720.000; Ο Δήμος όμως θα αύξανε
τα έσοδα του από τα 2,0εκ στα 8,0 εκ δηλαδή 6 εκ/έτος για να φτιάξει δρόμους, πεζοδρόμια,
παραλίες, πλατείες κλπ και να χρηματοδοτήσει το…‘’Δημοτικό σχέδιο διαχείρισης
εκτάκτων καταστάσεων’’.Αυτό αξίζει να γίνει το περιεχόμενοαπολογισμού
Δήμου Ροδίωνκαι προεκλογικών συζητήσεωνΔήμων Ρόδου-Κω και Περιφέρειας Ν.
Αιγαίου.
Ν. Μυλωνάς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου