του Λεωνίδα Κουμάκη
Στην σημερινή Τουρκία είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατο να κάνεις μια ανεξάρτητη ταινία που δεν θα θεοποιεί το ισλαμικό καθεστώς των Τούρκων τσαρλατάνων, μαφιόζων και παιδεραστών, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την οικονομική ενίσχυση που παρέχεται από το εθνικό ταμείο κινηματογράφου, το οποίο δημιουργήθηκε με έσοδα από τα πωλούμενα εισιτήρια όλων των κινηματογραφικών αιθουσών της Τουρκίας. Το επιχείρησε ένας «αιρετικός» αλλά πολυβραβευμένος σκηνοθέτης (Emin Alper), για την τέταρτη κατά σειρά ταινία του Ξερές Μέρες (Kurak Günler). Οι προηγούμενες τρείς ταινίες του, συγκέντρωσαν πολλά διεθνή βραβεία σε ολόκληρο τον κόσμο: Tepenin Ardı (Πέρα από τον Λόφο, 2012), Abluka (Αποκλεισμός, 2015) και Kız Kardeşler (Οι αδελφές, 2019). Για την τέταρτη ταινία του Emin Alper (Ξερές Μέρες) και υπό την πίεση των πολλών διεθνών βραβείων που συγκέντρωσαν οι προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη, η επιτροπή δέχτηκε την χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης, με τον όρο κάθε πιθανή αλλαγή του σεναρίου να γνωστοποιείται στην επιτροπή εγγράφως.
Ο σκηνοθέτης ολοκλήρωσε την ταινία του το 2022 καταθέτοντας κατά περιόδους στην επιτροπή κάθε αλλαγή ή πρόσθεση στο αρχικό σενάριο της ταινίας του. Μετά την ολοκλήρωση της ταινίας, αυτή προβλήθηκε στις Κάννες, σαν επίσημη τουρκική συμμετοχή, αποσπώντας ενθουσιώδη σχόλια, ενώ τα βραβεία άρχισαν και πάλι να πέφτουν βροχή. Το εθνικό ταμείο κινηματογράφου της Τουρκίας (αν και θεωρητικά «ανεξάρτητο») ουσιαστικά παίρνει εντολές απ΄ ευθείας από το Τουρκικό Υπουργείο Πολιτισμού το οποίο, με την έναρξη προβολής της ταινίας (9/12/2022) στην Τουρκία, διέταξε την επιστροφή της οικονομικής ενίσχυσης των 950.000 ΤΛ (50.000 περίπου Ευρώ) που δόθηκε στην ταινία με τη αιτιολογία ότι στην θεματολογία της (σπονδυλωτή, με τρείς παράλληλες ιστορίες) συμπεριλαμβάνεται και μια «ιστορία που σχετίζεται με ομοφυλοφιλία». Η ταινία του Emin Alper Ξερές Μέρες αποτελεί μια ευρύτατη συμπαραγωγή Τουρκίας, Γαλλίας, Γερμανίας, Ολλανδίας, Ελλάδας και Κροατίας. Η άρση της οικονομικής ενίσχυσης που είχε δοθεί στην ταινία και η απαίτηση επιστροφής της, ξεσήκωσε 153 κινηματογραφιστές οι οποίοι σε κοινή τους δήλωση τονίζουν : «Πρόκειται για μια περίπτωση λογοκρισίας που θα παραμείνει ως μαύρο σημάδι στην κινηματογραφική μας ιστορία».
Η ουσία της υπόθεσης είναι ότι οι τσαρλατάνοι της τουρκικής
εξουσίας, προκειμένου να αποπροσανατολίσουν από το σκάνδαλο των «δικών τους»
παιδόφιλων, επιχειρούν να αποσπάσουν την προσοχή του κόσμου σε μια από τις
τρείς ιστορίες μιας κινηματογραφικής ταινίας, που αναφέρεται στην σχέση δύο
ενήλικων του ιδίου φύλου. Επιχειρούν για μια ακόμα φορά, με την βοήθεια των
ελεγχόμενων ΜΜΕ, να εφαρμόσουν στην πράξη την «κουλτούρα του λιντσαρίσματος»
την οποία έχουν εφαρμόσει με μεγάλη επιτυχία πολλές φορές κατά το παρελθόν.
Τους τσαρλατάνους της τουρκικής εξουσίας δεν τους ενοχλούν οι παιδόφιλοι που
οργιάζουν μέσα σε φανταχτερές θρησκευτικές ενδυμασίες στα χιλιάδες «σχολεία»
που δημιούργησαν στην Τουρκία, δεν τους ενοχλεί ένα ολόκληρο βασίλειο
μεσαιωνικού σκοταδισμού που ζει και βασιλεύει στην σημερινή Τουρκική κοινωνία
με την απόλυτη προστασία της «θρησκείας», των (δήθεν) «πιστών» και φυσικά του
τουρκικού κράτους-μαφία. Τους ενοχλεί μια πολυβραβευμένη ταινία που θίγει ένα
υπαρκτό κοινωνικό ζήτημα ενήλικων ανθρώπων και όχι φυσικά αθώα παιδιά των 6, 7
ή 8 ετών. Το πιθανότερο πάντως είναι ότι κάνουν στην ταινία την καλύτερη δυνατή
διαφήμιση αφού ήδη συρρέουν πλήθη κόσμου για να την παρακολουθήσουν αλλά και
για να «πληρώσουν» με το εισιτήριο τους την «επιστροφή» των 50.000 περίπου Ευρώ
που απαιτούν οι Τούρκοι ισλαμιστές. Την πρώτη ημέρα προβολής συγκέντρωσε 51.400
θεατές στους κινηματογράφους που προβάλλεται, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση
στην σχετική κατάταξη.
Μια και η ταινία του
Emin Alper Ξερές Μέρες είναι και Ελληνική συμπαραγωγή, ίσως την δούμε σύντομα
και σε Ελληνικούς κινηματογράφους...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου