Τρίτη 9 Ιουλίου 2019

Οι δυτικές κυρώσεις εναντίον της Ρωσίας και πιθανές κυρώσεις κατά της Τουρκίας

Του Σάββα Ιακωβίδη*

Τα κράτη-μέλη της ΕΕ έχουν τεράστια συμφέροντα στην Τουρκία, η οποία τους εκβιάζει με τα 3,5 εκ. μετανάστες, τη βάση του Ιντζιρλίκ και τις στρατηγικές και γεωπολιτικές δυνατότητές της. Διερωτάται κάθε εταίρος μας, αιτιολογημένα: Αν υποστούν κόστος από τις αντιδράσεις της Τουρκίας, ποιο όφελος θα έχουν ως αντάλλαγμα από τη Λευκωσία; Ουδεμία απάντηση…
Μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 20 Ιουνίου, στις Βρυξέλλες, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης δήλωσε ότι στο κείμενο Συμπερασμάτων που αφορούσε την Κύπρο (παρ. 17), «καμιά χώρα δεν διαφώνησε». Πρόσθεσε: «Όπως ρητά αναφέρεται στο κείμενο, το ταχύτερο δυνατόν θα πρέπει να ληφθούν τα μέτρα ή εισηγήσεις λήψης μέτρων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Εξωτερικής Δράσης, ανάλογα με την αρμοδιότητα της καθεμιάς».
Μιλώντας ενώπιον της Συνόδου Κορυφής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), στο Σίμπιου της Ρουμανίας (9.5.2019), ο Πρόεδρος υπέδειξε πως «οι ενέργειες της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ ισοδυναμούν με μια νέα εισβολή στην Κύπρο από την Τουρκία μετά τα τραγικά γεγονότα του 1974». Την ίδια μέρα, σε δηλώσεις του στο Euronews, αφού επανέλαβε τα περί νέας τουρκικής εισβολής, πρόσθεσε:
«Στην παρέμβασή μου (στο άτυπο Ε.Σ.) έφερα παραδείγματα όπου η ΕΕ, όχι για υποψήφια κράτη, αλλά για τρίτα κράτη έλαβε συγκεκριμένες κυρώσεις για παραβιάσεις του Διεθνούς Δικαίου». Ο Πρόεδρος εννοούσε ξεκάθαρα κυρώσεις και άλλα μέτρα, τα οποία η ΕΕ είχε πάρει το 2014, πριν και μετά την προσάρτηση της Κριμαίας και της Σεβαστούπολης από τη Ρωσία, μέχρι και το 2020.
Όμως, την περ. Δευτέρα (24.6.2019), σε δηλώσεις του στο Προεδρικό και ερωτηθείς πότε θα αποφασιστούν κυρώσεις κατά της Τουρκίας, ο Ν. Αναστασιάδης έδωσε την εξής ψευδή δικαιολογία:  «Αυτές οι αποφάσεις παίρνουν κάποιο χρόνο, διότι υπάρχουν οι καθορισμένες διαδικασίες στην ΕΕ και είναι πολλές φορές στενάχωρο να παρακολουθείς να γράφεται ή να λέγεται ότι δεν επετεύχθη άμεση λήψη απόφασης στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Δεν είναι έτσι που λειτουργεί η ΕΕ. Για τη Ρωσία χρειάστηκαν έξι μήνες για να υιοθετηθούν μέτρα».
Η τελευταία πρόταση των δηλώσεων του Προέδρου συνιστά πρωτοφανή πολιτική παραπλάνηση και ασύστολο ψεύδος. Πρώτον, διότι ο ίδιος και ο Υπουργός Εξωτερικών συμμετείχαν σε εργασίες είτε του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου είτε του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων. Δεύτερον, ο Πρόεδρος και ο Υπουργός Εξωτερικών ήταν και είναι ενήμεροι, επειδή ήταν συμμέτοχοι και ομοφωνούσαν με τους εταίρους μας σε μέτρα και κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Τρίτον, ο Πρόεδρος εμφαίνεται να έχει τελείως κοντή και επιλεκτική μνήμη. Προφανώς για να προετοιμάσει την πλέμπα ότι, πέραν της λεκτικής υποστήριξης και των συμπερασμάτων του τελευταίου Ε.Σ., ΘΑ αναμένουμε στο μέλλον κάποια μέτρα ή και κυρώσεις κατά της Τουρκίας, η οποία συνεχίζει να ασυδοτεί ατιμώρητη.
Το αντίθετο συνέβη στην περίπτωση της Ρωσίας. Μετά την εισβολή ρωσικών στρατευμάτων σε περιοχές της Ουκρανίας και ειδικά στην Κριμαία και Σεβαστούπολη, στις 3 Μαρτίου 2014 συνήλθε το Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ. Η ΕΕ και τα κράτη μέλη που συμμετέχουν στην G8 αποφάσισαν να αναστείλουν τις προετοιμασίες για τη σύνοδο κορυφής της G8 στο Σότσι τον Ιούνιο (2014). Επιπλέον, το Συμβούλιο συμφώνησε να προβεί στην έγκριση περιοριστικών μέτρων για τη δέσμευση και την ανάκτηση των περιουσιακών στοιχείων των προσώπων που έχουν αναγνωριστεί ως υπεύθυνα για την υπεξαίρεση ουκρανικών κρατικών κονδυλίων.
Στις 6 Μαρτίου 2014, οι ηγέτες των 28, σε έκτακτη σύνοδο, καταδίκασαν τις ενέργειες της Ρωσίας στην Ουκρανία και αποφάσισαν να αρχίσουν την εκπόνηση ατομικών περιοριστικών μέτρων (δέσμευση περιουσιακών στοιχείων και ταξιδιωτική απαγόρευση). Επίσης επιβεβαίωσαν τα μέτρα που πρότειναν οι Υπουργοί Εξωτερικών της ΕΕ στις 3 Μαρτίου, δηλ. την αναστολή των διμερών συνομιλιών με τη Ρωσική Ομοσπονδία για θέματα θεωρήσεων και για τη Νέα Συμφωνία.
Στις 17 Μαρτίου 2014, οι Υπουργοί Εξωτερικών της ΕΕ αποφάσισαν να θεσπίσουν μια πρώτη δέσμη μέτρων κατά 21 αξιωματούχων, υπεύθυνων για ενέργειες που απειλούσαν την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας. Στις 18 Μαρτίου 2014, ο Ρώσος Πρόεδρος, Πούτιν, σε πανηγυρική εκδήλωση στη Σεβαστούπολη, ανακοίνωσε και επίσημα την προσάρτηση της Κριμαίας και της Σεβαστούπολης στη Ρωσική Ομοσπονδία. Στις 20 Μαρτίου, το Ε.Σ. αποφάσισε όπως προστεθούν 12 ονόματα στον κατάλογο των αξιωματούχων από τη Ρωσία και την Κριμαία, που υπόκεινται σε απαγόρευση ταξιδίου και δέσμευση περιουσιακών στοιχείων από την ΕΕ.
Έκτοτε, το Ε.Σ. σταθερά ανανεώνει ή παρατείνει κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Η Λευκωσία απαίτησε κυρώσεις κατά της Τουρκίας. Αλλ’ ιδού το οξύμωρο: Την ώρα που ο Υπουργός Εξωτερικών προσπαθούσε στις Βρυξέλλες να πείσει τους εταίρους μας, ο Πρόεδρος συνέτρωγε, σε «κοινωνικό δείπνο», με τον επόμενο εγκάθετο της Τουρκίας. Τώρα, αφήνει στο νεφελώδες μέλλον πιθανές, αμφίβολες κυρώσεις κατά της Τουρκίας ενώ καίγεται για συνομιλίες.
Τα κράτη-μέλη της ΕΕ έχουν τεράστια συμφέροντα στην Τουρκία, η οποία τους εκβιάζει με τα 3,5 εκ. μετανάστες, τη βάση του Ιντζιρλίκ και τις στρατηγικές και γεωπολιτικές δυνατότητές της. Διερωτάται κάθε εταίρος μας, αιτιολογημένα: Αν υποστούν κόστος από τις αντιδράσεις της Τουρκίας, ποιο όφελος θα έχουν ως αντάλλαγμα από τη Λευκωσία; Ουδεμία απάντηση…

*Ο Σάββας Ιακωβίδης είναι αρθρογράφος στην εφημερίδα Σημερινή
ΠΗΓΗ SIGMALIVE

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου