Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018

Έκτη αναβολή της συζήτησης στο ΣτΕ για τις παράνομες εγκαταστάσεις βωξίτη της IMERYS στο προστατευόμενο Δελφικό Τοπίο

Για έκτη φορά αναβλήθηκε στις 21-11-2018 η συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας της προσφυγής εναντίον της ανανέωσης της άδειας λειτουργίας των εγκαταστάσεων βωξίτη της εταιρίας S&B (σήμερα IMERYS) στο λιμάνι των Δελφών. Για μια ακόμα φορά το ΣτΕ αποδεικνύει ότι μπορεί να αφήνει μια υπόθεση να σέρνεται επί χρόνια μέχρις ότου δημιουργηθούν μη ανστρέψιμα τετελεσμένα γεγονότα και η προσφυγή χάσει το νόημά της. Το «Παρατηρητήριο Μεταλλευτικών Δραστηριοτήτων» είναι μεταξύ των προσφευγόντων σε αυτή την υπόθεση, την οποία έχουμε αναδείξει και από αυτό το ιστολογιο με μεγάλη σειρά αναρτήσεων από το 2010.

βωξιτες Δελφοι ΑΠΟ ΓΑΛΑΞΙΔΙ
Η τελική άδεια συνέχισης της λειτουργίας τους δόθηκε το 2013
οπότε έγινε και η αντίστοιχη προσφυγή. Μερικούς μήνες νωρίτερα είχε γίνει προσφυγή και κατά της έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Όρων (ΜΠΕ) των εγκαταστάσεων από το Υπ. Πολιτισμού. H έγκριση αυτή είναι στην πραγματικότητα γνωμοδότηση, όμως αφορά εγκαταστάσεις που βρίσκονται στην καρδιά του πολύ αυστηρά προστατευόμενου από το 1985 Δελφικού Τοπίου (http://karteria1.blogspot.com/2018/10/blog-post_75.html) και που έχουν αναπτυχθεί καταπατώντας επανειλημμένα τους όρους προστασίας.
Σήμερα η αισθητική των παράνομων, για πολλούς λόγους, εγκαταστάσεων κυριαρχεί στην θέα του επισκέπτη του Δελφικού Τοπίου είτε προσεγγίσει την περιοχή από το λιμάνι είτε από την Εθνική Οδό. Μεταλλευτικό τοπίο επι τρία χιλιόμετρα εθνικής οδού και παραλίας, κυρίαρχο στην δυτική παραλιακή θέα της Ιτέας.
%ce%b4%ce%b9%ce%ba%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b7%cf%81%ce%b9%ce%bf3-%ce%b4%ce%b5%ce%bb%cf%86%ce%b9%ce%ba%ce%bf-%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%b9%ce%bf-%ce%bb%ce%b1%cf%81%ce%bd%ce%b1%ce%ba%ce%b9-%ce%bc%ce%b5-%cf%86
Όπως ήταν αναμενόμενο, η σταδιακή ανάπτυξή τους από την δεκαετία του 80 παραγκώνισε τον τουρισμό στην ευρύτερη περιοχή συμπαρασύροντας προς τα κάτω κάθε άλλη παραγωγική δραστηριότητα, όπως κατά κανόνα συμβαίνει σε όλο τον κόσμο όπου κυριαρχεί η μεταλλευτική δραστηριότητα. Σήμερα ο ξεπεσμός στην συζήτηση με την πολιτεία είναι τόσο μεγάλος που η φυσική και πολιτιστική κληρονομιά δεν αποτελεί μέρος της.
Συνοπτικά το ιστορικό της υπόθεσης έχει ως εξής:
Tο ερώτημα που τέθηκε αυτόματα το 2011 όταν δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση η ΜΠΕ ήταν:
  • Είναι το Δελφικό Τοπίο προστατευόμενο, οπότε και υψηλού επιπέδου τουριστικός προορισμός, που σε συνδυασμό με τον παραδοσιακό ελαιώνα και με προσαρμογή της μεταλλευτικής δραστηριότητας θα μπορούσε να προσφέρει ανάπτυξη και εργασία σε όλους τους απομείναντες κατοίκους της περιοχής και δυνατότητα επιστροφής σε όσους έφυγαν λόγω ανεργίας;
ή
  • Είναι το Δελφικό Τοπίο μεταλλευτική περιοχή και αναλώσιμη πολιτιστική κληρονομιά οπότε, βάσει του δοκιμασμένου και αποτυχημένου επί πολλά χρόνια εξορυκτικού παραγωγικού μοντέλου, τουλάχιστον οι 15.000 από τους 25.000 κατοίκους περισσεύουν και πρέπει να εγκαταλείψουν την περιοχή ;
Στην ιστορία έγκρισης της ΜΠΕ των εγκαταστάσεων βωξίτη της S&B (σήμερα IMERYS) θα βρούμε, από το 2011 μέχρι το 2013, από τρείς αναβολές και πάνω από το Λιμενικό Ταμείο Φωκίδας, το Δημοτικό Συμβούλιο Δελφών και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.  Από το οπτικό και ηχητικό υλικό πολλών από τις σχετικές συνεδριάσεις προκύπτει ξεκάθαρα ότι είχαν προαποφασίσει την στήριξη του συμφέροντος της S&B αλλά δεν μπορούσαν να το δικαιολογήσουν. Όλοι αποποιήθηκαν βολικά απ’ αρχής κάθε πολιτική και διοικητική ευθύνη για αυτές τις εγκαταστάσεις και περίμεναν κάποιον άλλο να κάνει την αρχή.
Η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας έδωσε μόνο μία αναβολή. Την δεύτερη φορά που συνεδρίασε, ο Πρόεδρος έδωσε πρακτικά την αρμοδιότητά του στο μέλος της επιτροπής Κο Πανουργιά Παπαϊωάννου, τον μεγαλύτερο ίσως ενεργό εργολάβο της S&B από την εποχή εκείνη και μέχρι σήμερα. Όπως ήταν φυσικό, η μελέτη εγκρίθηκε. Αμέσως μετά, ο ένας μετά τον άλλο, Λιμενικό Ταμείο Φωκίδας, Δημοτικό Συμβούλιο Δελφών και Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) σταμάτησαν τις αναβολές και ενέκριναν την ΜΠΕ, επικαλούμενοι όλοι την έγκριση που έδωσε η Επιτροπή Περιβάλλοντος με επικεφαλής τον εργολάβο της S&B!
Το κάποτε υπερήφανο ΚΑΣ μάλιστα έδωσε το δικό του αυτοεξευτελιστικό ρεσιτάλ. Αρχικά και μετά από επι τόπου επίσκεψη επιτροπής μελών του απέρριψε την ΜΠΕ, αλλά ο τότε Υπ. πολιτισμού Κος Γερουλάνος δεν υπέγραψε την απόφαση. Μετά από λίγους μήνες, χωρίς αιτιολόγηση, επισκέφτηκε την περιοχή η ολομέλεια του ΚΑΣ για νέα αυτοψία. Μπήκαν στο λεωφορείο της S&B, επισκέφτηκαν τις κεντρικές εγκαταστάσεις της S&B όπου βρίσκεται ο χώρος εστίασης και δημοσίων σχέσεων της εταιρείας, δεκάδες χιλιόμετρα μακριά από το επίμαχο λιμάνι, και στην συνέχεια επέστρεψαν στην Αθήνα και ενέκριναν την μελέτη που λίγους μήνες πριν είχαν απορρίψει!
Οι επαναλαμβανόμενες καταγγελίες, προς όλες τις κυβερνήσεις, για την ανάμιξη του εργολάβου της S&B Κου Πανουργιά Παπαϊωάννου στην έγκριση της μελέτης της S&B  έπεσαν στο κενό.
Άμεσα, με αφετηρία τον δήθεν «νόμιμο» μεταλλευτικό χαρακτήρα της καρδιάς του Δελφικού Τοπίου (αυτό επικαλέστηκαν όλοι οι αρμόδιοι που συναποφάσισαν θετικά) άρχισε ενορχηστρωμένα το πελέκημα της ταφόπλακας των Δελφών. Τέλη του 2013 το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) της Άμφισσας χαρακτήρισε επίσημα «Μεταλλευτικής Δραστηριότητας» το δυτικό τμήμα των εγκαταστάσεων της S&B (όρμος Καμμιώτισα), παρότι επί δεκαετίες ήταν αυστηρά προστατευόμενη Ζώνη Β του Δελφικού Τοπίου.
Το 2015 ήρθε στην εξουσία μία ακόμη Κυβέρνηση που είχε σημαία την πάταξη της διαπλοκής και της διαφθοράς. Για το σκάνδαλο του βωξίτη στους Δελφούς δεν άλλαξε τίποτα. Την άνοιξη του 2016 ξανακατατέθηκαν και στην Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ του Κου Τσίπρα όλες οι καταγγελίες, με όλα τα αποδεικτικά στοιχεία για όλες τις πτυχές του σκανδάλου των εγκαταστάσεων βωξίτη, σε 13 αναλυτικές επιστολές που ζητούσαν την εφαρμογή των νόμων. Και από την κυβέρνηση αυτή όπως και από τις προηγούμενες δεν δόθηκε καμία απάντηση, έστω απορριπτική. Ούτε αυτή ακύρωσε την απόφαση του εργολάβου της S&B προκειμένου να γίνει πραγματικός έλεγχος της ΜΠΕ, αφήνοντας το μπαλάκι στο ΣτΕ .
Το πελέκημα συνεχίστηκε. Το 2016 δημοσιεύτηκε η πρόταση για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Ιτέας όπου χαρακτήριζε «Μεταλλευτικό» και το ανατολικό τμήμα των παράνομων εγκαταστάσεων βωξίτη στον όρμο Λαρνάκι.
Η τελική πρόταση του ΓΠΣ Ιτέας εγκρίθηκε το 2017 και από την Υπουργό Πολιτισμού ως αποδεκτή στο πλαίσιο των νέων όρων προστασίας του Δελφικού Τοπίου, σύμφωνα προφανώς με την «αριστερή» αντίληψη των πραγμάτων. Η Κα Κονιόρδου αρνήθηκε να ακούσει συγκεκριμένη παρέμβαση τοπικών φορέων που της ζητούσαν να την ενημερώσουν πριν να υπογράψει και αντάμειψε τους επί δεκαετίες καταπατητές του Δελφικού Τοπίου για την περιφρόνηση τους στην πολιτεία και στην πολιτιστική μας κληρονομιά.
Οι κυβερνήσεις της «διαπλοκής» και της «διαφθοράς» έχτισαν ένα τεράστιο σκάνδαλο εξυπηρέτησης των συμφερόντων της S&B εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς των Δελφών. Η Κυβέρνηση Τσίπρα ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ το ολοκληρώνει με τον πιο θρασύ και προκλητικό τρόπο που δεν τόλμησαν ούτε οι προηγούμενοι, οι «διαφθαρμένοι» και «διαπλεκόμενοι».
«Συμπτωματικά» ή μη (κατά την κρίση του καθενός) τα πέντε χρόνια που το ΣτΕ αναβάλει συνεχώς την συζήτηση, χτίστηκαν πάνω σε αυτή την απόφαση όλες οι προαναφερόμενες, για να καταλήξουν πρόσφατα ο Υπουργός Κος Σταθάκης και οι συναρμόδιοι Υπουργοί της Κυβέρνησης του Κου Τσίπρα να χαρακτηρίζουν το μεγαλύτερο μέρος του Δελφικού Τοπίου «Αποκλειστικής Μεταλλευτικής Δραστηριότητας». Και αφού αυτό σημαίνει βιομηχανική χωματερή, το υπόλοιπο Δελφικό Τοπίο δίνεται για αιολικά πάρκα στις κορυφές των βουνών και ιχθυοκαλλιέργειες στις παραλίες. Πόσο τυχαίο μπορεί να είναι;
Το μόνο που εκκρεμεί είναι η δημοσίευση στο ΦΕΚ.
Οι γνωστοί λόγοι αναβολής του ΣτΕ μέχρι σήμερα είναι είτε πως τα Υπουργεία δεν στέλνουν την άποψή τους σχετικά με την υπογραφή των υπουργών τους, είτε το ότι άλλαξε πρόσφατα ο εισηγητής και δεν έχει προλάβει να ενημερωθεί!
Πόσες φορές από τις έξι να δέχτηκε το ΣτΕ να αναβάλει την συζήτηση επειδή «δεν απαντάει το Υπουργείο»; Είναι προφανές ότι κάποιος κάτι προσπαθεί να συγκαλύψει. 
Δεν σέβονται οι υπεύθυνοι τον πληρωμένο από την τσέπη των Ελλήνων χρόνο που ξοδεύει ο κάθε εισηγητής προκειμένου να μελετήσει την υπόθεση και μόλις καταθέτει εισήγηση τον αλλάζουν και ξαναπληρώνουν τον νέο για την ίδια δουλειά ενώ τόσες άλλες υποθέσεις εκκρεμούν;
Πόσες φορές να αλλάξει ο εισηγητής «τυχαία»; Αλλάζουν σε όλα τα θέματα τόσο συχνά οι εισηγητές ή αναζητείται ο «κατάλληλος» εισηγητής που θα εισηγηθεί θετικά για τα συμφέροντα της IMERYS (πρώηνS&B); Ποιος μπορεί να πείσει την Ελληνική κοινή γνώμη του 2018 μετά από τρείς ίσως και τέσσερεις αλλαγές εισηγητή ότι απλά δεν τους αλλάζει κάποια δύναμη διαπλοκής μέχρι να βρεθεί ο «βολικός»;
Εάν οι προσφεύγοντες είχαν άδικο και η εισήγηση του πρώτου εισηγητή συμβούλου ήταν να απορριφθεί η προσφυγή και να ικανοποιηθούν τα συμφέροντα της IMERYS, θα είχε αναβληθεί η υπόθεση;
Κανείς σώφρων δεν πρέπει να θέλει να καταρρεύσει η πίστη των πολιτών στην δικαιοσύνη γιατί ιστορικά κάτι τέτοιο έχει πολύ αρνητικές συνέπειες. Η προστασία του κύρους της δικαιοσύνης όμως είναι πρώτα απ’ όλα ευθύνη της Πολιτείας που και στην περίπτωση των ιδιωτικών συμφερόντων βωξίτη της IMERYS είναι αποδεδειγμένα άθλια και απαράδεκτη. Ακόμα και με την «πρώτη φορά αριστερά» κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου