Παρασκευή 21 Σεπτεμβρίου 2018

Υπάρχουν κι αλλού ψηφιακές πορτοκαλιές(πέρα από το Φατσοβιβλίο κλπ)

του Μανώλη Χαιρετάκη *
Το Φατσοβιβλίο (κοινώς Facebook) έχει αρχίσει να φυλλορροεί, τόσο χρηματιστηριακά όσο και από το συνηθισμένο κοινό του, τους χρήστες του. Ηδη είναι γνωστό ότι θεωρείται ως «αρχαίο» από μεγάλο κομμάτι του νεανικού του κοινού (-18 ετών), ενώ, με όλα όσα έχουν γίνει με τις ψευτο-ειδήσεις, έχει ήδη αρχίσει να λέγεται Ψευτο-βιβλίο (Fakebook), εμφανέστατα σημάδια μιας καθοδικής τάσης χωρίς επιστροφή.
Μια μηχανή αναζήτησης στις ΗΠΑ που έχει αρχίσει να γίνεται γνωστή και δεν συλλέγει ποσοτική πληροφόρηση από τους χρήστες της είναι η duckduckgo.com.

Στη Ρωσία, το αντίστοιχο Φατσοβιβλίο είναι το VKontakte, ενώ μια ιδιαίτερα δημοφιλής μηχανή αναζήτησης είναι η Yandex. Αλλά στην Κίνα υπάρχει μια κοσμογονία ψηφιακών «πορτοκαλιών». Σε ό,τι ακολουθεί δεν καταγράφουμε έναν αναλυτικό κατάλογο κινεζικών ιστότοπων, αλλά παραθέτουμε μερικά, ώστε να ανοίξουμε την όρεξη των ερευνητών/ερευνητριών για παραπέρα αναζήτηση..
Ξεκινάμε με την Ten Cent, που είναι μια πολυεθνική εταιρεία χαρτοφυλακίου, με θυγατρικές που ασχολούνται με προϊόντα και υπηρεσίες του διαδικτύου, με την ψηφιακή ψυχαγωγία και την τεχνητή νοημοσύνη. Καταγράφουμε μερικές θυγατρικές της: -η μηχανή αναζήτησης Baidu, η Ten Cent, η Qzone και η πασίγνωστη WeChat εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης, η μηχανή αναζήτησης Soso.com και η εταιρεία διαδικτυακών πληρωμών TenPay.
Εκτός από τις εταιρείες της Ten Cent, έχουμε και πλήθος άλλων εταιρειών, όπως τα «έξυπνα» τηλέφωνα της Xiaomi, τα πασίγνωστα κινητά της Huawei, η εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου JD com, οι λιανικές πωλήσεις της Suning com, η Baidu -εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης και με υπηρεσίες που σχετίζονται με το διαδίκτυο-, η Weibo, εταιρεία που ειδικεύεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η περισσότερο γνωστή AliBaba, κινεζική πολυεθνική που ειδικεύεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, τις λιανικές πωλήσεις, την τεχνητή νοημοσύνη, το διαδίκτυο και άλλα τεχνολογικά θέματα.
Οπως και στη Δύση, όλες αυτές οι εταιρείες καταγράφουν (και όχι μόνο) τις επικοινωνίες των χρηστών τους και, καθώς προχωράμε, μπορούν να λογοκρίνουν περιεχόμενο και να «εξαφανίζουν» ειδήσεις και άλλα θέματα της επικαιρότητας. Μόνο οι αφελείς και οι μικρονοϊκοί επιμένουν μόνο στις επικοινωνιακές δυνατότητες των δήθεν μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Καλά ξυπνητούρια.
* ομότιμος καθηγητής Τμήματος ΕΜΜΕ, Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΠΗΓΗ  Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου