……στην
ειδική εκπαίδευση 1 Ψυχολόγος και 1 Λογοθεραπευτής
“τεμαχίζονται” σε μέρες και ώρες για να
καλύψουν ανάγκες....,
Ερωτούν τον Υπουργό
Παιδείας και Θρησκευμάτων οι βουλευτές Νίκος
Συρμαλένιος και Τάσος Κουράκης :
Η
έλλειψη εκπαιδευτικών αλλά και βιβλίων κατεύθυνσης, η κατάργηση δομών τεχνικής
και επαγγελματικής εκπαίδευσης, η πλημμελής έως ανύπαρκτη μέριμνα για τους μαθητές
με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σκιαγραφούν τον σημερινό εκπαιδευτικό χάρτη
των Κυκλάδων, απότοκο συγκεκριμένων νεοφιλελεύθερων πολιτικών επιλογών, που
μέσω μιας απόλυτα λογιστικής – και βαθειά ταξικής- διαχειριστικής προσέγγισης
των εκπαιδευτικών αναγκών, οδηγούν στην διαρκή υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ένα μήνα και πλέον μετά την έναρξη των
μαθημάτων, υπάρχουν 90 εκπαιδευτικά κενά (50 πλήρους και 45 μειωμένου ωραρίου)
στα Γυμνάσια και Λύκεια του Νομού Κυκλάδων. Οι μεγαλύτερες ελλείψεις, εκτός από αυτά των βασικών
ειδικοτήτων φιλολόγων, μαθηματικών και φυσικών, εμφανίζονται στα καλλιτεχνικά
μαθήματα, σε τεχνικές ειδικότητες και στις ξένες γλώσσες, με τα περισσότερα από
αυτά να αφορούν τα μικρότερα νησιά του νομού, με αποκορύφωμα του Γαυρίου όπου
λείπουν οι μισοί καθηγητές. Το ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι ότι η εικόνα αυτή
διαμορφώνεται και μετά τις 3 προκηρύξεις προσλήψεων αναπληρωτών που έγιναν με
χρήματα από τον τακτικό προϋπολογισμό, στον οποίο εξ όσων γνωρίζουμε δεν
υπάρχουν αλλά κονδύλια, με αποτέλεσμα να
αναμένονται νέες προσλήψεις ωρομισθίων με το νέο έτος μέσω ΕΣΠΑ, και πάλι υπό
την αίρεση της επάρκειας κονδυλίων για το Νότιο Αιγαίο.
Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση εκκρεμούν επίσης
κενές θέσεις δασκάλων και νηπιαγωγών, ενώ υπάρχει σημαντική έλλειψη εκπαιδευτικών
ειδικοτήτων (μουσικής, αγγλικών, πληροφορικής), αλλά και ειδικής αγωγής,
εντείνοντας με αυτόν τον τρόπο,
δεδομένης και της οικονομικής δυσπραγίας της πλειοψηφίας των γονέων, τις
ανισότητες στην ισότιμη πρόσβασή των παιδιών στη δημόσια και δωρεάν παιδεία.
Τα ολοήμερα σχολεία Ενιαίου
Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΑΕΠ), με οδηγία του Υπουργείου
Παιδείας καλούνται να λειτουργήσουν χωρίς κανέναν δάσκαλο και χωρίς την πλειονότητα των
απαιτούμενων ειδικοτήτων, οδηγούμενα κατ΄ αυτόν τον τρόπο να υπολειτουργούν και
να απεμπολούν στην πράξη τον εκπαιδευτικό τους ρόλο.
Ταυτόχρονα,
απογυμνωμένα παραμένουν τα δύο λειτουργούντα ΚΕΔΔΥ των Κυκλάδων, καθώς το ΚΕΔΔΥ
Νάξου λειτουργεί με έναν από τους τρεις απαιτούμενους εκπαιδευτικούς και το
ΚΕΔΔΥ Σύρου, που είναι ο υποδοχέας όλων των κυκλαδονήσων καλείται να
λειτουργήσει με έναν μόνο από τους έξι εκπαιδευτικούς, έναν ψυχολόγο και έναν κοινωνικό
λειτουργό, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η ανταπόκριση στις τεράστιες ανάγκες
του νομού για τη διάγνωση, την αξιολόγηση αλλά κυρίως για την στήριξη των
μαθητών με ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες. Την ίδια στιγμή τεράστιες ελλείψεις
παρατηρούνται στους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης. Ενδεικτικά στη Σύρο από
τα επτά τμήματα ένταξης που θα έπρεπε να λειτουργούν στην δευτεροβάθμια
εκπαίδευση, πριν λίγες μόλις μέρες έγινε η πρόσληψη ενός εκπαιδευτικού
αναπληρωτή.
Ενδεικτικά
σε ό,τι αφορά την ειδική αγωγή, στα 4 σχολεία ειδικής αγωγής στη Νάξο με 30
μαθητές και χωρίς κανένα μόνιμο Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, μόλις χθες
διατέθηκε 1 Ψυχολόγος και 1 Λογοθεραπευτής “τεμαχίζοντάς” τους στην κυριολεξία
σε μέρες και ώρες για να καλύψουν τις ανάγκες, ενώ τοποθετήθηκε και 1 μέλος
Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στο ΕΕΕΕΚ Νάξου για να παρέχει φροντίδα αλλά και
εκπαίδευση σε μαθητές με πολλαπλές παραπληγίες, με έντονες αναπτυξιακές
διαταραχές, αυτισμό και άλλα.
Στο ΕΕΕΕΚ Νάξου (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής
Εκπαίδευσης και κατάρτισης) διαπιστώνονται 45 ώρες κενών στο εβδομαδιαίο
πρόγραμμα, με παντελή έλλειψη των ειδικοτήτων της Μουσικής και της Αισθητικής
Αγωγής, αλλά και της Μαγειρικής- Ζαχαροπλαστικής (κύρια ειδικότητα-30 ώρες),
ειδικότητα που παραμένει κενή από το 2007! Επιπλέον, υπάρχουν ακόμη 2 ώρες κενό
στην Πληροφορική και 3 ώρες στα Μαθηματικά, ενώ δεν έχουν τοποθετηθεί, ούτε για
μία ώρα, Φυσικοθεραπευτής (15 ώρες), Εργοθεραπευτής (25 ώρες) και Κοινωνική
Λειτουργός (25 ώρες).
Σε
ό,τι αφορά την τεχνική και επαγγελματική κατάρτιση στις Κυκλάδες, το Υπουργείο
Παιδείας, με μία πρωτόγνωρη νομοθετική ασυνέχεια και ασυνέπεια εμφανίζεται να
επιλέγει το ουσιαστικό “ξήλωμα” των δομών αυτών.
Συγκεκριμένα:
Με
το ν. 4172/26-7-2013, καταργούνται 50 ειδικότητες της τεχνικής δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ και οι εκπαιδευτικοί των συγκεκριμένων ειδικοτήτων
από 22/7/2013 μπαίνουν σε διαθεσιμότητα, μεταξύ αυτών 21 εκπαιδευτικοί
εργαζόμενοι σε Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) των
Κυκλάδων.
Με
τον ν. 4186/17-9-2013 οι Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) καταργούνται και οι 5
Επαγγελματικές Σχολές που λειτουργούσαν στις Κυκλάδες με διάφορες ειδικότητες (Σύρος, Άνδρος,
Πάρος, Νάξος, και Θήρας) κλείνουν και προαναγγέλεται
η διάδοχη υποβαθμισμένη δομή των Σχολών
Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ), οι οποίες ανήκουν στη μη τυπική εκπαίδευση και
όχι στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και ως εκ τούτου δεν παρέχουν απολυτήριο
Λυκείου στους αποφοίτους τους.
Με
την αρ. 10630/17-9-2013 ΚΥΑ, ιδρύονται στο Νομό Κυκλάδων η Σχολή Επαγγελματικής
Κατάρτισης (ΣΕΚ) Νάξου και η Σχολή Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) Σύρου.
Με
την αρ. 11785/16-10-2013 Υπουργική Απόφαση εγκρίνονται προς υλοποίηση 12
ειδικότητες για την ΣΕΚ Σύρου και 11 ειδικότητες για τη ΣΕΚ Νάξου, σχολές βέβαια οι οποίες παρέμειναν κατά το
προηγούμενο σχολικό έτος 2013-2014 σχολές “φαντάσματα”, ενώ το Υπουργείο
έρχεται με την αρ.10650/11-9-2014 απόφαση να ιδρύσει ΣΕΚ και στην Άνδρο.
Πριν
λίγες μέρες, το Υπουργείο Παιδείας, με την αρ. 11749/7-10-2014 απόφαση,
αποφασίζει την έναρξη λειτουργίας 21 ΣΕΚ πανελλαδικά, στις οποίες όμως δεν συμπεριλαμβάνεται καμία Σχολή
στις Κυκλάδες, αναιρώντας κατ΄ αυτόν τον τρόπο στην πράξη όλες τις
προηγούμενες αποφάσεις και ακυρώνοντας στην πράξη το σύνθημα «Έτοιμοι στα 18
μας», με το οποίο το υπουργείο ανακοίνωσε τον Ιούλιο πανηγυρικά την έναρξη
λειτουργίας των ΣΕΚ με 56 τεχνικές ειδικότητες πανελλαδικά.
Με
δεδομένα ότι
- η συνταγματική επιταγή της
νησιωτικότητας οφείλει να αποτελεί μία εκ των ων ουκ άνευ παραμέτρους για
τον σχεδιασμό της κυβερνητικής πολιτικής και της κατά τομέα εξειδίκευσής
της
- η απουσία εκπαιδευτικών
ειδικοτήτων (ξένης γλώσσας, μουσικής, πληροφορικής, κτλ) λόγω ελλείψεων σε
διδακτικό προσωπικό, καταστρατηγεί την ισότητα των ευκαιριών των μαθητών
και πολύ συχνά οδηγεί και στην ουσιαστική κατάργηση του εκπαιδευτικού ρόλου
των ολοήμερων σχολείων
- οι διαρκείς και μόνιμες
ελλείψεις στην ειδική αγωγή, την παράλληλη στήριξη και την ενισχυτική
διδασκαλία καταλύουν κάθε έννοια ισονομίας και οδηγούν πλήθος μαθητών σε
εκπαιδευτικό "καιάδα"
- η συντελούμενη συρρίκνωση της
Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ενισχύει τον κίνδυνο της μαθητικής διαρροής ή/και
της εγκατάλειψης των νησιών
Ερωτάται
ο κ. Υπουργός:
- Ποιο είναι το ακριβές
χρονοδιάγραμμα για την κάλυψη των υπαρχόντων εκπαιδευτικών κενών στα
σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης των Κυκλάδων;
- Πότε προβλέπεται να καλυφθούν
οι κενές οργανικές θέσεις στο νευραλγικής σημασίας για τις Κυκλάδες ΚΕΔΔΥ
Σύρου, καθώς και στο ΚΕΔΔΥ Νάξου;
- Με ποια κριτήρια επιλέχθηκε η
ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΣΕΚ) στη Σύρο, τη Νάξο και την
Άνδρο, παραλείποντας τα νησιά της Πάρου και της Σαντορίνης, στα οποία
λειτουργούσαν Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) και υπήρχε η ανάλογη υποδομή;
- Με ποια κριτήρια το Υπουργείο
αποφάσισε να μην λειτουργήσει καμία ΣΕΚ την φετινή σχολική χρονιά στις
Κυκλάδες, αφήνοντας έξω από κάθε εκπαιδευτική διαδικασία δεκάδες παιδιά
στα νησιά;