Τώρα πλέον το αυτονόητο ακούγεται σαν να προέρχεται
από το θεσμικό υπερπέραν ….Το αυτονόητο είναι ότι το κράτος μπορεί να βάζει
διόδια σε δρόμους, όμως ταυτόχρονα είναι υποχρεωμένο να διασφαλίζει τη προσπελασιμότητα
και κινητικότητα δια μέσου κάποιων παραδρόμων, που θα μπορούν να ακολουθούν όσοι πολίτες είτε δεν θέλουν να πληρώσουν διόδια είτε δεν βρίσκουν συμφέρον την πορεία δια μέσου
των συγκεκριμένων δρόμων… Και όμως, το κράτος – κουϊσλιγκ παραβιάζει αυτή τη στοιχειώδη υποχρέωση και
προκαλεί μια ουσιαστική αποσύνδεση μεταξύ διαφόρων περιοχών…
Γι αυτό και ακούγεται συμπαθητικά η
νότα των Οικολόγων Πρασίνων, που δόθηκε με
αφορμή τη λειτουργία διοδίων έξω από το Αιγίνιο και που υπενθύμιζε ότι στο παρεθόν διασφαλιζόταν
η απρόσκοπτη λειτουργία των «παλαιών εθνικών οδών»…
Λένε οι Ο.Π.
Λένε οι Ο.Π.
«Με την αναμενόμενη συνέχιση των εργασιών στους
αυτοκινητόδρομους, τίθεται πάλι το ζήτημα των προβλημάτων που ανακύπτουν μετά
τις -αποικιοκρατικού χαρακτήρα-συμβάσεις
που υπέγραψε ο τέως υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς, τις οποίες ο νυν υπουργός
Μεταφορών κ. Χατζηδάκης υιοθετεί στο ακέραιο. Στις συμβάσεις αυτές, για τις
οποίες οι Οικολόγοι Πράσινοι τοποθετήθηκαν αναλυτικά στο παρελθόν και κάθε άλλο
παρά προάγουν το δημόσιο συμφέρον, προβλέπεται η είσπραξη για μια σειρά ετών
τελών (διοδίων) από την ανάδοχο κοινοπραξία.
Υποχρέωση όμως της Πολιτείας είναι, στο πλαίσιο της απρόσκοπτης κινητικότητας, να παρέχει εναλλακτική λύση σε χρήστες, που για διάφορους λόγους δεν χρησιμοποιούν αυτοκινητόδρομους. Η λύση αυτή οφείλει να διευκολύνει τις τοπικές και περιφερειακές μετακινήσεις. Η πρόβλεψη αυτή τηρήθηκε σχεδόν στο ακέραιο κατά το παρελθόν.
Έτσι πέρα από το εθνικό δίκτυο, υπήρχε σειρά επαρχιακών δρόμων, ανάμεσα στους οποίους συμπεριλήφθηκαν και οι λεγόμενες παλιές εθνικές οδοί, μέσω των οποίων εξασφαλιζόταν η κινητικότητα και ταυτόχρονα διευκολύνονταν οι μετακινήσεις τοπικής και περιφερειακής κλίμακας.
Με τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, ο κανόνας αυτός αυθαίρετα παραβιάστηκε. Σε κάποιες περιπτώσεις, κομμάτια επαρχιακού δικτύου αποκόπηκαν μεταξύ τους επειδή -χωρίς πρόβλεψη- τέμνονταν από τμήματα αυτοκινητόδρομων, ενώ σε άλλες πλήρως παράνομα τοποθετήθηκαν μπάρες -κολωνάκια, με τρόπο ώστε να εμποδίζεται η διέλευση εποχούμενων (χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ανάμεσα σε Λαμία και Στυλίδα).
Σε ακόμα περισσότερες περιπτώσεις αποκόπηκαν όμορες πόλεις και χωριά που είχαν παραδοσιακά πλήθος ανταλλαγών μεταξύ τους και η "ατυχία" τους ήταν ότι βρέθηκαν με τη χάραξη του αυτοκινητόδρομου στις αντίπερα όχθες του. Η "αποκοπή" ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία διοδίων ανάμεσα τους, η οποία κατέστησε πλήρως απαγορευτική την κινητικότητα και τις συναλλαγές (με πιο εμφατικές τις περιπτώσεις σε Κιούρκα και Αιγίνιο).
Οι Οικολόγοι Πράσινοι θεωρούν αυτονόητη την ύπαρξη και λειτουργικότητα δικτύου παραδρόμων, πέρα από το υφιστάμενο επαρχιακό δίκτυο, που θα διασφαλίζουν την απρόσκοπτη κινητικότητα σε τοπική και περιφερειακή κλίμακα. Ως ότου εξασφαλιστεί, οι κάτοικοι και οι απασχολούμενοι στις περιοχές αυτές θα πρέπει να έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε τμήματα των αυτοκινητοδρόμων, ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη μετακίνηση και οι συναλλαγές σε τοπική και περιφερειακή κλίμακα.
Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται και οι κινητοποιήσεις κατοίκων και φορέων της Βόρειας Πιερίας την προσεχή Κυριακή, με αφορμή τη λειτουργία διοδίων έξω από το Αιγίνιο. Με την παρουσία τους, ημιαστικά κέντρα της περιοχής, όπως ο Κολινδρός και το Αιγίνιο, εμποδίζονται στις συναλλαγές με τις ακτές της Βόρειας Πιερίας, που πολλές δεκαετίες τώρα αποτελούσαν ουσιαστικά το επίνειό τους.
Υποχρέωση όμως της Πολιτείας είναι, στο πλαίσιο της απρόσκοπτης κινητικότητας, να παρέχει εναλλακτική λύση σε χρήστες, που για διάφορους λόγους δεν χρησιμοποιούν αυτοκινητόδρομους. Η λύση αυτή οφείλει να διευκολύνει τις τοπικές και περιφερειακές μετακινήσεις. Η πρόβλεψη αυτή τηρήθηκε σχεδόν στο ακέραιο κατά το παρελθόν.
Έτσι πέρα από το εθνικό δίκτυο, υπήρχε σειρά επαρχιακών δρόμων, ανάμεσα στους οποίους συμπεριλήφθηκαν και οι λεγόμενες παλιές εθνικές οδοί, μέσω των οποίων εξασφαλιζόταν η κινητικότητα και ταυτόχρονα διευκολύνονταν οι μετακινήσεις τοπικής και περιφερειακής κλίμακας.
Με τις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, ο κανόνας αυτός αυθαίρετα παραβιάστηκε. Σε κάποιες περιπτώσεις, κομμάτια επαρχιακού δικτύου αποκόπηκαν μεταξύ τους επειδή -χωρίς πρόβλεψη- τέμνονταν από τμήματα αυτοκινητόδρομων, ενώ σε άλλες πλήρως παράνομα τοποθετήθηκαν μπάρες -κολωνάκια, με τρόπο ώστε να εμποδίζεται η διέλευση εποχούμενων (χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ανάμεσα σε Λαμία και Στυλίδα).
Σε ακόμα περισσότερες περιπτώσεις αποκόπηκαν όμορες πόλεις και χωριά που είχαν παραδοσιακά πλήθος ανταλλαγών μεταξύ τους και η "ατυχία" τους ήταν ότι βρέθηκαν με τη χάραξη του αυτοκινητόδρομου στις αντίπερα όχθες του. Η "αποκοπή" ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία διοδίων ανάμεσα τους, η οποία κατέστησε πλήρως απαγορευτική την κινητικότητα και τις συναλλαγές (με πιο εμφατικές τις περιπτώσεις σε Κιούρκα και Αιγίνιο).
Οι Οικολόγοι Πράσινοι θεωρούν αυτονόητη την ύπαρξη και λειτουργικότητα δικτύου παραδρόμων, πέρα από το υφιστάμενο επαρχιακό δίκτυο, που θα διασφαλίζουν την απρόσκοπτη κινητικότητα σε τοπική και περιφερειακή κλίμακα. Ως ότου εξασφαλιστεί, οι κάτοικοι και οι απασχολούμενοι στις περιοχές αυτές θα πρέπει να έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε τμήματα των αυτοκινητοδρόμων, ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη μετακίνηση και οι συναλλαγές σε τοπική και περιφερειακή κλίμακα.
Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται και οι κινητοποιήσεις κατοίκων και φορέων της Βόρειας Πιερίας την προσεχή Κυριακή, με αφορμή τη λειτουργία διοδίων έξω από το Αιγίνιο. Με την παρουσία τους, ημιαστικά κέντρα της περιοχής, όπως ο Κολινδρός και το Αιγίνιο, εμποδίζονται στις συναλλαγές με τις ακτές της Βόρειας Πιερίας, που πολλές δεκαετίες τώρα αποτελούσαν ουσιαστικά το επίνειό τους.
Το Γραφείο Τύπου των
Οικολόγων Πράσινων
Περισσότερες πληροφορίες: Θανάσης Παπακωνσταντίνου,
τηλ 6974263565