Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2012

Μια "εβδομάδα εναέριας κυκλοφορίας" λίγο πριν το τέλος του κόσμου...


Οι  αφηγήσεις   για το «τέλος του κόσμου» ενέχουν κάποτε μεγαλύτερες δόσεις αλήθειας από αυτήν του «τέλους της ιστορίας» του Φουκουγιάμα, που διέπρεψε   για πολλά χρόνια ως πολιτικό πυροτέχνημα ... Αλήθειες εμπεριέχουν οι πιθανολογήσεις  περί του τέλους του κόσμου των δεινοσαύρων, ύστερα από την πρόσκρουση ενός  ουράνιου σώματος με τη γη, πριν 65 εκατομμύρια χρόνια . Αλήθειες  ακόμη εμπεριέχουν  κάποιες αναφορές  για τις μελλοντικές  απειλές εναντίον του πλανήτη – όπως   αυτήν που εκπροσωπεί ο αστεροειδής «Απόφις», διαμέτρου 350 μέτρων, που  προβλέπεται να περάσει περίπου 300.000 χιλιόμετρα από τη Γη τον Απρίλη του  2029 και να επανέλθει ακόμη πιο κοντινός το 2036, και πάλι  Απρίλη, τον «πιο σκληρό μήνα», που έλεγε ο Έλιοτ στην «Έρημη χώρα»….
Οι κινδυνολογίες  είχαν θέση στη ζωή των λαών, τουλάχιστον από το έτος 1000 μΧ , όταν επίσης εικαζόταν το τέλος του κόσμου…Όμως πέρα από τις όποιες , δεισιδαιμονικές, αποκρυφιστικές και αριθμομορφικές  εσχατολογίες, όπως αυτή του ημερολογίου των Μάγιας, η πραγματικότητα εμπεριείχε πάντοτε αληθινούς κινδύνους,     συχνά   προερχόμενους «άνωθεν». Η Αεροπορία αλλά και οι κινήσεις  στον εγγύς διαστημικό χώρο θα είχαν να πουν πολλά  στο προκείμενο θέμα .
Εν όψει, έργο του ΧΕΡΜΑΝ ΜΠΛΑΟΥΤ, "Η Δήμητρα στον ουρανό της Ελευσίνας"


Σήμερα στο χώρο του εγγύς διαστήματος κινούνται με ταχύτητες περίπου 32000 χιλιομέτρων  την ώρα πολλά θραύσματα διαστημικών συσκευών, που προέκυψαν  κυρίως  από την καταστροφή δορυφόρων – αρχής γενομένης από τον Σοβιετικό Σπούτνικ του 1957. Τα θραύσματα αυτά είναι μικρά το δέμας, όμως λόγω των ταχυτήτων που αναπτύσσουν  εμπεριέχουν  τέτοια ενέργεια ώστε μπορούν να  διαπεράσουν   πολυέξοδες διαστημικές συσκευές, όπως οι τηλεπικοινωνιακοί και μετεωρολογικοί δορυφόροι. Το 2009 η ΝΑSA παρακολουθούσε στενά το κομμάτι   ενός παλιού ρωσικού δορυφόρου  που πλεύριζε επικίνδυνα  Διεθνή Διαστημικό Σταθμό , ενώ ταυτόχρονα  ήταν έτοιμη να υπαγορεύσει  «ελιγμό αποφυγής» για να αποτρέψει  σύγκρουση….

Στο μεσοπόλεμο   ο ουρανός φαινόταν τόσο  μεγάλος ώστε να εκμηδενίζει κάθε πιθανότητα σύγκρουσης αεροπλάνων…Όμως η αισιόδοξη αυτή προσέγγιση επρόκειτο να καταρρεύσει, ιδιαίτερα  όταν τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια  δυο μεγάλα επιβατικά αεροπλάνα με τουρίστες συγκρούστηκαν  πάνω από το Γκραν Κάνυον…

Τώρα πλέον, 109 χρόνια μετά την δίδυμη ιστορική πτήση των αδελφών Wright στον αμερικανικό  ουρανό,  στις 17 Δεκεμβρίου του 1903, η αεροπορία είναι  απολύτως εξαρτημένη από τα επίγεια συστήματα ελέγχου. Τα πιο πολλά αεροπλάνα σε ολόκληρο τον κόσμο  διαθέτουν συστήματα αποφυγής συγκρούσεων, όμως η διαμόρφωση των αεροπορικών οδεύσεων  με γνώμονα όχι μόνο την ασφάλεια αλλά επί πλέον την άνεση και οικονομία των πτήσεων,   απαιτεί γενικότερη εποπτεία του αεροπορικού χώρου και αντίστοιχους σχεδιασμούς. Τα συστήματα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας  βρίσκονται σε διαρκή μετεξέλιξη και διαρκώς «τρέχουν», όμως γρηγορότερα   «τρέχει» η διεθνής αεροπορική κυκλοφορία, που αυξάνεται από χρόνο σε χρόνο…

Πρόσφατα ο Σύλλογος των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας διοργάνωσε  την 1η Εβδομάδα Εναέριας Κυκλοφορίας, έχοντας σαν στόχο να εξοικειώσει τους πλέον «σχετικούς» του κλάδου των αερομεταφορών   με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν (ή δεν αντιμετωπίζουν….)  τα τρέχοντα συστήματα….Στον ελληνικό χώρο, η αεροπορική προβληματική θα ήταν προφανώς πληρέστερη, αν συνεκτιμούσε  τις εξελίξεις σε άλλα μεταφορικά μέσα πέραν του αεροπλάνου, όπως είναι τα ταχύπλοα σκάφη, τα ελικόπτερα, τα γρήγορα τραίνα ή οι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας, που  κάποτε μπορούν να προσφέρουν μεταφορικό έργο με μικρότερο κόστος…

Τα αεροπλάνα ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα και μάλιστα σε κάποιες κρίσιμες περιοχές της, όμως η «αποκάλυψη» αυτή μάλλον αποσιωπάται υπό την πίεση βραχυπρόθεσμων κερδοσκοπικών συμφερόντων…Αντίθετα δίνεται έμφαση στην αυξανόμενη ασφάλεια των πτήσεων, που επιβεβαιώνεται από όλες τις στατιστικές ατυχημάτων .

Φυσικά η αβεβαιότητα και η επικινδυνότητα είναι εγγενής σε όλα τα κυκλοφοριακά μέσα .  Ό,τι κινείται, κινδυνεύει να συγκρουστεί :   Είτε πρόκειται για αεροπλάνο, για διαστημική συσκευή, για τη γη στην ολότητά της ή για τη νοημοσύνη μας, που «συγκρούεται»  με τις ανοησίες μιας πρωτόγονης  μεταφυσικής…..