Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2010

Ο ΤΡΙΒΙΖΑΣ ΚΑΙ ΤΑ EΥΡΩΠΑΪΚΑ PIGS


Τα τελευταία καλοκαίρια αναρωτιόμουν ποιος απολάμβανε περισσότερο τα παραμύθια του Ευγένιου Τριβιζά – τα εγγονάκια μου ή εγώ που τους τα διάβαζα… «Παραμυθολόγος» δεν είμαι, ευρύτερη γνώση της σύγχρονης παραμυθοπλασίας δεν έχω, έχοντας μάλλον ξεμείνει στο κλασικό ρεπερτόριο της δικής μου γενιάς - τουτέστιν κοντορεβυθούλης, κοκκινοσκουφίτσα, ο λύκος και τα τρία γουρουνάκια κλπ. Με ομολογημένη την ασχετοσύνη μου στην μεταμοντέρνα παραμυθοποιία και αδυνατώντας να κάνω συγκρίσεις, έβρισκα πάντως τα παραμύθια του Τριβιζά εξαίσια, ευρηματικά, «παιδιάστικα» αλλά και στοχαστικά, διδακτικά αλλά όχι δασκαλίστικα, υπαινικτικά έτσι ώστε να ικανοποιούν όχι μόνο τον ακροατή αλλά και τον αφηγητή…
Στον δικτυακό τόπο
www.greekbooks.gr βρήκα την ακόλουθη «αυτοσύσταση» (υποθέτω) του σημαντικού αυτού συγγραφέα, που διαστέλλει τον παιδικό χρόνο γεμίζοντάς τον με γόνιμες φαντασιώσεις:

«O Eυγένιος Τριβιζάς είναι εξερευνητής, εφευρέτης και ζογκλέρ μελάτων αυγών. Έχει ανακαλύψει το Nησί των Πυροτεχνημάτων, τη Φρουτοπία, το Πιπερού, το Κουτσουλιστάν, την Κουμασιλάνδη, τη Xώρα των Xαμένων Xαρταετών και την Πολιτεία με Όλα τα Xρώματα εκτός από το Pοζ. Οι γνωστότερες εφευρέσεις του Ευγένιου είναι: ο γαργαλιός (ένα μηχάνημα που σε γαργαλάει όταν είσαι λυπημένος), το ηλεκτρικό ρουφοσκόπιο (ένας συνδυασμός τηλεσκόπιου και ηλεκτρικής σκούπας, με το οποίο όχι μόνο βλέπει κανείς τα αστέρια αλλά άμα θέλει τα ρουφάει και τα κάνει γιρλάντες), ο φαγώσιμος χαρτοπόλεμος, η μπανιέρα με τις δώδεκα τρύπες, ο ιπτάμενος ανεμόμυλος, η τσουλήθρα με τα σκαλοπάτια, η μελωδική ομπρέλα, το παπιγιόν για νάνους και ο αναδρομικός καθρέφτης (που σε δείχνει όπως ήσουνα πριν από δέκα χρόνια). Ο Ευγένιος ζει στο Nησί των Πυροτεχνημάτων με τον παπαγάλο του, τη Σύνθια, τον άσπρο του ελέφαντα, τον Πουκιπόν, τη Λιλή, την παρδαλή λεοπάρδαλη, τον Οράτιο Αοράτιο, το αόρατο πράσινο καγκουρό, και άλλους πολλούς γνωστούς και φίλους. Ο Ευγένιος έχει μία μοναδική συλλογή από κομμάτια παλιών παραμυθιών. Η σπάνια συλλογή του περιλαμβάνει: ένα πούπουλο από το μαξιλάρι που κοιμόταν η Πεντάμορφη, το κορδόνι από το δεξί παπούτσι του Παπουτσωμένου Γάτου, ένα τούβλο απ' το σπίτι που είχαν χτίσει τα τρία γουρουνάκια, τα γυαλιά της γιαγιάς της Kοκκινοσκουφίτσας και το φιτίλι από το λυχνάρι του Αλαντίν»…….


Αν "ευτυχία είναι να μη χάνεις την παιδικότητά σου", κατά πως έλεγε ο διάσημος ανθρωπολόγος, ζωολόγος κλπ. Ντέμοντ Μόρις,(Ελευθεροτυπία 21.10.2010), τότε ο Ευγένιος Τριβιζάς ειναι σίγουρα ένας ευτυχισμένος άνθρωπος...Η παραμυθοποιία του προφανώς σχετίζεται με το βίωμα της παιδικότητας που κουβαλάει, όμως ο ίδιος είναι και καθηγητής της εγκληματολογίας και Homo Politikus. Πρόσφατα μάλιστα βρήκε την ευκαιρία να σχολιάσει τον όρο PIGS (Portugal - Italy - Greece - Spain), που εκτόξευσαν εναντίον των Νοτιοευρωπαίων οι "ευκατάστατοι" του ευρωπαϊκού βορρά :



" O χαρακτηρισμός των Ελλήνων ως απατεώνων, προδοτών & άλλων τινών δεν είναι παρά μία ακόμα περίπτωση του κοινωνιολογικού φαινομένου της επικλήσεως αρνητικών εθνικών στερεοτύπων σε περιπτώσεις κρίσεων. Αντί να κρίνονται & να κατακρίνονται αποφάσεις ή ενέργειες συγκεκριμένων ατόμων, στιγματίζεται συλλήβδην ένας ολόκληρος λαός. Το πιο επικίνδυνο στερεότυπο είναι η αμφισβήτηση της ανθρώπινης φύσης φυλών & εθνών.Το αρκτικόλεξο «ΡΙGS» (ΓΟΥΡΟΥΝΙΑ), το οποίο χρησιμοποιούν Δυτικοευρωπαίοι & Αγγλοσάξονες επενδυτές & σχολιαστές, ως συνοπτικό τρόπο αναφοράς στους λαούς της Νότιας Ευρώπης & τις οικονομίες τους, δεν είναι μόνο μια κακόγουστη προσβολή. Είναι μια σύγχρονη εκδοχή του ιστορικού φαινομένου της αμφισβήτησης της ανθρώπινης φύσης του συνανθρώπου, της διαδικασίας κατά την οποία μέλη μιας εθνικής ομάδας υποβιβάζουν τα μέλη μιας άλλης στο επίπεδο των ζώων, μεταδίδοντας έμμεσα το μήνυμα ότι είναι άξια να τύχουν παρόμοια με αυτά μεταχείρισης.Αν & ορισμένα έντυπα, όπως οι «Financial Τimes», & τράπεζες, όπως η Βarclays, κατόπιν καταγγελιών, όπως εκείνη του Πορτογάλου υπουργού Οικονομικών, απαγόρευσαν τη χρήση του, ο όρος κινδυνεύει να καθιερωθεί. Όσοι εξακολουθούν να τον χρησιμοποιούν δεν αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα μιας τέτοιας πρακτικής. Λησμονούν ότι παρόμοιες μειωτικές εκφράσεις είχαν χρησιμοποιηθεί συστηματικά κατά το παρελθόν για να απευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη, να αναστείλουν τυχόν ενδοιασμούς, να απενεργοποιήσουν τη συναισθηματική ταύτιση & να διευκολύνουν διωγμούς, σφαγές, ακόμα & γενοκτονίες.Της γενοκτονίας της Ρουάντας για παράδειγμα είχε προηγηθεί μια κυβερνητικά συντονισμένη εκστρατεία λεκτικής «αποκτήνωσης» των θυμάτων & κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Πόλεμου η ιαπωνική προπαγάνδα είχε χρησιμοποιήσει την ίδια μέθοδο εναντίον των Αμερικανών. Η πιο ακραία, βέβαια περίπτωση, ήταν εκείνη του Τρίτου Ράιχ. Ένα από τα σκευάσματα που χρησιμοποιήθηκαν για τη γενοκτονία των Εβραίων στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως, ήταν το παρασιτοκτόνο Ζyclon Β. Πολύ πριν, όμως, οι κρατούμενοι εξοντωθούν με παρασιτοκτόνα, είχε προηγηθεί η απομείωση της ανθρώπινης φύσης τους από τον ναζιστικό μηχανισμό προπαγάνδας.Εκφράσεις όπως «αρουραίοι», «μολυσματικά ζωύφια» είχαν χρησιμοποιηθεί συστηματικά για τον χαρακτηρισμό τους. & φυσικά όταν εκλαμβάνεις τους αντιπάλους σου όχι ως ανθρώπους αλλά ως κτήνη ή παράσιτα, δεν έχεις & πολλούς ενδοιασμούς για να τους εξοντώσεις προκειμένου να ανακυκλώσεις τις τρίχες ή το λίπος τους. Η λεκτική «αποκτηνωτική» βία αποτελεί συχνά τον προθάλαμο πραγματικής & όχι μόνο στη διεθνή σκηνή.Σε έρευνά μου για τα εγκλήματα του όχλου είχα κάνει διάκριση μεταξύ δύο κατηγοριών υβριστικών εκφράσεων, εκείνων οι οποίοι αρνούνται τον ανδρισμό του αντιπάλου & εκείνων οι οποίοι αρνούνται την ανθρώπινη φύση του & είχα διαπιστώσει ότι η πρώτη ανοίγει τον δρόμο σε ριτουαλιστική & η δεύτερη σε πραγματική βία. Οι τραγικές συνέπειες της λεκτικής «αποκτήνωσης» είναι ο λόγος για τον οποίο οι ανθρωπολόγοι Μontagu & Μatson θεωρούν ότι οι διαδικασίες άρνησης της ανθρώπινης υπόστασης συνανθρώπων είναι «ο πέμπτος καβαλάρης της Αποκαλύψεως» . Θα ήταν υπερβολικό, βέβαια, να ισχυριστεί κανείς ότι οι χρήστες του όρου «ΡΙGS» προετοιμάζουν το έδαφος για την οικονομική κατακρεούργηση των άσωτων «γουρουνιών» του Νότου.Είναι όμως απορίας άξιο το ότι πολιτισμένοι άνθρωποι φτάνουν στο σημείο να διαδίδουν μειωτικές εκφράσεις που τόσα δεινά έχουν προκαλέσει κατά το παρελθόν. Όταν δεν αντιμετωπίζουμε τους άλλους ως άτομα, αλλά ως εκπροσώπους στερεοτύπων, όταν μία εθνότητα θεωρείται ότι ενσαρκώνει το έντιμο & το ηθικό & ο αντίπαλος το δόλιο & το ανήθικο, τότε ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για κάθε λογής βαρβαρότητα. Ούτε οι Νότιοι είναι «γουρούνια», ούτε οι Έλληνες είναι εκ γενετής απατεώνες, ούτε οι Γερμανοί επιρρεπείς σε γενοκτονίες.Το καλό & το κακό ενυπάρχει στον καθένα & το δεύτερο μπορεί εύκολα να πυροδοτηθεί από λεκτικές κοινωνικές διαδράσεις. Ας ελπίσουμε ότι ο «πέμπτος καβαλάρης της Αποκαλύψεως», προτού συνεχίσει τη νέα του επέλαση, θα σκοντάψει στους βράχους της λογικής & της κοινής μας ανθρωπιάς".......

ΥΓ. Η ζωγραφική είναι του Ισπανού ζωγράφου Χουάν Μιρό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου